Spor
günümüzde ilgi duyulan bir aktivite yumağı olmakla beraber bu organizasyonlarda
etik kurallara bazı davranış bozuklukları görülmeye başlanmıştır. Bu
davranışlar insanları çatışma ortamına sürüklemeye başlamıştır. Bu çalışma;
Spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin, sportmenlik davranışlarını belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Spor Bilimleri Fakülte ve Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokulları spor eğitiminin verildiği kurumlardır. Bu okullarda spor eğitimi
okutulmakla beraber sportmenlik davranışları ve fair play ruhunu kazandırılması
beklenmektedir. Bu okullarda fair play dersi seçmeli olarak okutulmaktadır.
Sportmenlik davranışı sporculara veya öğrencilere eğitimin her aşamasında kazandırılması
önem arz etmektedir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan
öğrencilerden tesadüfü örneklem yöntemiyle 106 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Koç (2013) tarafından geliştirilen “Beden
Eğitimi Dersi ve Sportmenlik Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 5’li likert
olup 20 maddeden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi SPSS
16.0 paket programı ile analiz edilmiş olup, yüzde frekans, standart sapma ve
aritmetik ortalama teknikleri kullanılmıştır.
Sonuç olarak; araştırmada öğrencilerin, “centilmenlik, erdemlilik,
dostça oynama ve yarışma, kaybetmeyi kabul etme” gibi temalarda olumlu
davranışlar ifade ettikleri görülmüştür. Diğer taraftan fair-play’e aykırı
davranış olarak, “kazanma öncelikli anlayış” ile hareket ettikleri, takım
arkadaşlarına ve rakibe karşı “şiddet boyutunda” olumsuz düşünceleri olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilere fairplay’in özünü oluşturan ortak temalar
konusunda, çalışmalar yapılması
gerekliliği kanısına varılmıştır.
Although
sports are becoming a popular series of activities today, some behavioral
disorders to ethical rules have begun to be seen in these organizations. These
behaviors have begun to drag people into an environment of conflict. This study
was carried out to determine the sportsmanship behaviors of the students
studying at the sport sciences faculties. The Sports Sciences Faculty and the
School of Physical Education and Sports are institutions where sports education
is given. Along with sports education given in these schools, sportsmanship
behaviors and spirit of fair play is also expected to be gained. In these
schools, fair play lessons are taught selectively. Sportsmanship behavior is
important to the athletes or to the students at every stage of their education.
The survey model was used in the research. The population of the research
consists of 106 students studying in Sports Sciences Faculty in the 2015-2016
academic year by random sampling method. The "Physical Education Course
and Sportsmanship Behavior Scale" developed by Koç (2013) was used as data
collection tool in the research. The scale is 5 point Likert and consists of 20
items. Analysis of the data obtained in the study was analyzed with SPSS 16.0
package program and percent frequency, standard deviation and arithmetic mean
techniques were used. As a result; it was seen that the students in the survey
expressed positive behaviors on themes such as "gentlemanship, virtue,
fair play and competition, accepting to lose". On the other hand, it was
determined that they acted with "win prioritized understanding", had
negative thoughts towards their teammates and against the rival in
"aggression dimension". It has been concluded that it is necessary to
conduct studies on the common themes that constitute the essence of Fair Play
for the students.
Physical Education Course and Sportsmanship Sportsmanship Fair Play
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi