Bu araştırmanın amacı; Rekreatif
etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanlarındaki sıkılma
algısı ile yaşam doyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir.
Araştırmaya, Bartın Üniversitesinde öğrenim gören 639 (426 erkek ve 213 kadın)
kişi katılmıştır. Araştırmada, araştırmacılar
tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, Diener, Emmons, Larsen ve Griffin
(1985) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Köker (1991) ve Yetim
(1991) tarafından yapılan “Yaşam Doyum Ölçeği: YDÖ (The Satisfaction with Life
Scale: SWLS)” ve Iso-Ahola ve Weissinger (1990) tarafından geliştirilen ve
Türkçe uyarlaması Kara, Gürbüz ve Öncü (2014) tarafından yapılan “Serbest
Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği: SZSAÖ (Leisure Boredom Scale: LBS)”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde; katılımcıların demografik özelliklerine
göre, serbest zamanda sıkılma algısı ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki
farklılıkları incelemek amacıyla t-Testi ve ANOVA; değişkenler arasındaki
ilişkilerin incelenmesi için ise Pearson Korelasyon testi uygulanmıştır.
Araştırmanın bulgularında; t-Testi sonuçlarında “cinsiyet” değişkenine göre YDÖ
puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunurken, SZSAÖ puan
ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. ANOVA testi sonuçlarında
“bölüm” değişkenine göre SZSAÖ alt boyutları toplam puan ortalamaları arasında
anlamlı farklılığa rastlanmazken, YDÖ puan ortalamaları arasında anlamlı
farklılık bulunmuştur. Ayrıca “Aile geliri” değişkenine göre sadece SZSAÖ’nin
doyum alt boyunda anlamlı farklılık bulunmuştur. Korelasyon testine göre
“Serbest zaman süresi” değişkenine göre SZSAÖ toplam puanı ve sıkılma alt
boyutunda pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunurken, diğer
alt boyutlar arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Ayrıca YDÖ ile
SZSAÖ ve “sıkılma” alt boyutu arasında negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı
bir ilişki, “doyum” alt boyutu arasında ise pozitif yönde ve orta düzeyde
anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak; Serbest zamanda Rekreatif
etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin çeşitli faktörlere bağlı olarak
“sıkılma” düzeyleri azaldıkça, yaşam doyum düzeyleri artmaktadır. Ayrıca
rekreatif etkinliklerde yer alan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda
algıladığı “doyum” düzeyi arttıkça da, eş zamanlı olarak yaşam doyumu da artış
göstermekte ve bu tür faaliyetler içerisinde daha verimli zaman geçirdikleri
söylenebilir.
Rekreatif Etkinlikler Serbest Zamanda Sıkılma Algısı Yaşam doyumu
The
purpose of this research is to examine according to various variables levels of
life satisfaction with in leisure boredom perception of university students
participating in recreative activities. 639 (426 men and 213 women) people
studying at Bartın University participated in the research. In the research,
"Personal Information Form" prepared by researchers, developed by
Diener, Emmons, Larsen and Griffin (1985) and Turkish adaptation was made by
Köker (1991) and Yetim (1991): (The Satisfaction with Life Scale: SWLS)” and
developed by Iso-Ahola and Weissinger (1990) and The Turkish adaptation was
made by Kara, Gürbüz and Öncü (2014) "Leisure Boredom Scale (LBS)"
was used. In the analysis of the data; according to the demographic
characteristics of the participants, t-test and ANOVA to investigate the
differences between levels of life satisfaction with in leisure boredom
perception; Pearson Correlation test was applied to examine relations between
variables. In the findings of the research; There was a significant difference
between the average of points SWLS according to the "gender" variable
in the t-Test results, but no significant difference was found between the LBS
average of points. While the ANOVA test results did not show any significant
difference between the total score mean of the LBS subscales according to the
"department" variable, significant differences were found between the
mean scores of SWLS. Moreover, according to the variable "family income",
only significant difference was found in satisfaction sub-dimension of LBS. As
a result of the correlation test, according to the variable "Leisure
time" no significant relationship was found between the other
sub-dimensions while there was a significant positive relationship positive and
low level in the boredom sub-dimension and LBS total score. On the other hand,
there is a significant low level negative relationship between the
"boredom" sub-dimension the SWLS and LBS subscales, also a meaningful
relationship positive and medium-level was found between the
"satisfaction" sub-dimension. As a result, as the level of
"boredom" of universities students participating in recreational
activities in their leisure time decreases depending on various factors, life
satisfaction levels increases. In addition, as the level of
"satisfaction" perceived of university students participating in
recreational activities in their leisure time increases, life satisfaction
increases simultaneously and it can be said that they have spent more efficient
time in such activities.
Recreative Activities Leisure Boredom Perception Life Satisfaction
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi