This case study has been conducted to determine the factors influencing motives of university students in Sirnak on watching sport events. The sampling group includes 73 females and 107 males, totally 180 students.
External motivations scale for sport spectators (EMSSS) and internal motivations scale for sport spectators (IMSSS) developed by Polat and Yalçın (2014) were used as a data collection tool for this study. (EMSSS) consists of totally 34 articles and 9 sub-dimensions, which are defined as Social Sharing, Popularity and Actuality, Family Bonds, Promotion and Media, Ethics, Opportunities for Betting, Knowledge, Cultural Development, and Esthetic Values (IMSSS) consists of 40 articles and 7 sub-dimensions, which are described as National Sentiments, Passion for the Sport, Quality and Sense of Competition, Fanship, Regional Loyalty, Success and Level of Skill, Relaxation and Reducing Stress.
T-test, Pearson's correlation analysis and one-way analysis of variance test were applied for the analysis of survey data. According to the survey findings; it is possible to say that factors such as gender, active sportsmanship, the most watched sport branch, age, the amount of expenses for watching competitions etc. can influence motives for watching sport events.
Sports spectator internal motives external motives sport events
Bu araştırma, Şırnak ilinde yaşayan üniversite öğrencilerinin spor müsabakalarını seyretme güdülerini etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, 73 kadın ve 107 erkek olmak üzere n= 180 öğrenciden oluşmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Polat ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen Spor seyircileri için Dışsal Güdü Ölçeği (SSİDGÖ) ve Spor Seyircileri İçin içsel Güdü Ölçeği (SSİİGÖ) kullanılmıştır. SSİDGÖ toplam 34 madde ve 9 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar sosyal paylaşım, popülarite ve güncellik, aile bağları, tanıtım ve medya etkisi, etik değerler, bahis imkanları, oyun bilgisi, kültürel gelişim ve estetik değerler olarak tanımlanmıştır. SSİİGÖ ise toplam 40 madde ve 7 alt boyuttan oluşmuştur. Bu alt boyutlar ise milli duygular, spor tutkusu, kalite ve rekabet duygusu, taraftarlık, yerel bağlılık, başarı ve beceri düzeyi ile rahatlama ve stresten uzaklaşma olarak ifade edilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde t testi, Pearson Korelasyon analizi ve tek yönlü varyans analizi testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; cinsiyet, aktif sporculuk durumu, en çok seyredilen spor branşı, yaş, spor müsabakalarını seyretmek için yapılan harcama miktarı gibi değişkenlerin spor müsabakalarını seyretme güdülerini etkilediği söylenebilir
Spor Seyircisi İçsel Güdüler Dışsal Güdüler Spor Müsabakaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt 2 (Özel Sayı 1) |