BibTex RIS Kaynak Göster

Recreatıonal Tendencıes And The Factors Preventıng Unıversıty Students Partıcıpatıng To Recreatıonal Actıvıtes Accordıng To Gender

Yıl 2014, Cilt 2 (Özel Sayı 1), 854 - 862, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS159

Öz

The purpose of the study of university students according to gender; recreational activity participation trends and participation in these events in the factors which may impede the examination of population of the study, Agri Ibrahim Chechen University 2012-2013 academic year, students who are studying the sample group the Islamic Sciences Faculty, Faculty of Arts and Education at the Faculty of normal and used in teaching students selected by the random sampling method and volunteered to participate in the research consisted of 490 individuals.

Working as a data collection tool "Leisure Barriers" scale is used. Working for the analysis of two independent sample t-test and ANOVA were applied, no significant differences found as a result of these practices in order to determine the source of the Duncan test was performed. The scale used in the study in three of the six factors of the variations observed according to the specified arguments, but this perspective more " time and lack of interest in" the focus has been understood that.

Kaynakça

  • Alexandris K, Carroll B. Demographic Differences in the Perception of Constraints on Recreational Sport Participation: Resultsfrom a Study in Greece. Leisure Studies 1997; 16: 107-125.
  • Alexandris K. Patterns of Recreational Sport Participation within the Adult Population in Greece. The Cyber-Journal of Sport Marketing. Electronic Journal [online] 1998-April [citied 2013 January 8]; 2(2): Availabe from:URL: http://fulltext.ausport.gov.au/fulltext/1998/cjsm/v2n2/alexandris22.htm.
  • Altergoot, K., & Mccreedy, C.C: “Gender and Family Status Across the Life: Constraints of Five Types of Leisure.” Loisiret Societe/Society and Leisure, 1993; 16(1), pp.151-180.
  • Archer, J., & Mcdonald, M.: “Gender Roles and Sports in Adolescent Girls.” Leisure Studies, 9, 1990; pp.225-240.
  • Balcı V, Demirtaş M, Gürbüz P, İlhan A, Ersöz V. Ankara’daki Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılımlarının Araştırılması. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 2002; 123- 131, Antalya.
  • Broadhurst R.(@all.,2001;) Managing Environments For Leisure And Recreation, London, GBR:Rotledge, 2001; s.3.
  • Caldwell LL, Smith EA. Leisure and Mental Health of High Risk Adolescents, D. M. Compton and S. E. Iso-Ahola (ed.), Leisure and Mental Health. Park City, UT, Family Development Resources. 1994; 330-3
  • Dorwart C, Leung YF, Moore R. Managingvisitors’ perceptions. Parks and Recreation 2004; 39(5): 24-31.Ergin G. Boş Zaman Değerlendirme Eğitimi. Beden Eğitimi Dergisi 1972; 25: 24-25.
  • Gökçe B. Orta Öğretim Gençliğinin Beklenti ve Sorunları. MEB Yayını, Ankara, 1984.
  • Henderson, K. A: “Anatomy is not Destiny: A Feminist Analysis of the Scholarship on Women's Leisure.” Leisure Sciences, 1990; 12, pp.229- 236.
  • Karaküçük S, Gürbüz B. The reliability and validity of the Turkish version of "Leisure Constraints Questionnaire". 9th International Sport Sciences Congress, Congress Proceedings Book. Muğla, Turkey 2006.
  • Karasar N, Hakan A, Can G, Özdeş K, Sözer E ve ark. Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Sosyo-Ekonomik Özellikleri ile Beklenti ve Sorunları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını; 1999.
  • Korkmaz A. Yüksek Öğretim Gençliğinin Problemleri. Milli Eğitim Dergisi 2000; 145:41-45.
  • Kouthouris C. Investigating Demographic and Attitude Characteristics of Recreational Skiers: An Application of Behavioral Segmentation. The Sport Journal 2005; 8(4); unpaginated.
  • Mıeczkowskı, Z. (1990): World Trend in Tourism and Recreation, New York: Peter Lang Publishing.
  • Moccia, F.D.: “Planning Time: An Emergent European Practice.” European Planning Studies, 2000; 8(3), pp.367-376.
  • Özdemir S, Karaküçük S, Gümüş M, Kıran S. Türkiye Taş Kömürü Kurumu Genel Müdürlüğü’nde Çalışan Yeraltı İşçilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarının Belirlenmesi, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bildiri Kitabı, Muğla, 2006;s.10.
  • Özkaşer, M. (2012) Gençlerin Serbest Zaman Aktivitelerine Katılamama Nedenleri Üzerine Bir İnceleme.Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 2012; 14 (1): 126-131.
  • Sevil T, Şimşek K.Y, Katırcı H, Çelik OV, Çeliksoy M.A. Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi. 1. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını; 2012.
  • Sharp A, Mannell RC. Participation in Leisure as a Coping Strategy Among Bereaved Women. D. Dawson (ed.), Proceedings of the Eighth Canadian Congress on Leisure Research 1996; 241-244.
  • Tezcan M. Boş Zamanlar Sosyolojisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, 1993.
  • Yetim A. Sosyoloji ve Spor. İstanbul: Yaylacık Matbaası, 2005.
  • Zelinski EJ. Çalışma(ma)’nın Keyfi, İşkolikler, İşsizler ve Emekliler İçin Bir Rehber.Birinci Baskı. Çolakoğlu D (Çev), İstanbul: Boyner Yayınları; 2004.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYET DEĞİŞKENİNE GÖRE REKREASYONEL EĞİLİMLERİ VE REKREASYONEL ETKİNLİKLERE KATILIMINA ENGEL OLAN FAKTÖRLER

Yıl 2014, Cilt 2 (Özel Sayı 1), 854 - 862, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS159

Öz

Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre; rekreasyonel faaliyetlere katılım eğilimleri ve bu etkinliklere katılımda engel olan faktörlerin incelenmesi Araştırmanın evrenini, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde 2012-2013 öğretim yılında öğrenim gören lisans öğrencileri, örneklem grubunu ise İslami İlimler Fakültesi, Fen-Edebiyat Fakültesi ve Eğitim Fakültesi’n de normal ve ikinci öğretim öğrencileri içerisinden tesadüfî örneklem metodu ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 490 birey oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Boş Zaman Engelleri” ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın analizi için Anova ve bağımsız iki örnek t testi uygulanmış olup, bu uygulama sonucu anlamlı bulunan farklılığın kaynağını belirlemek amacıyla Duncan testi yapılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçekte yer alan altı faktörün üçünde belirtilen bağımsız değişkenlere göre farklılaşmaların gözlemlendiği ancak, bu farklılaşmaların daha çok “zaman ve ilgi eksikliği” alt boyutunda yoğunlaştığı anlaşılmıştır

Kaynakça

  • Alexandris K, Carroll B. Demographic Differences in the Perception of Constraints on Recreational Sport Participation: Resultsfrom a Study in Greece. Leisure Studies 1997; 16: 107-125.
  • Alexandris K. Patterns of Recreational Sport Participation within the Adult Population in Greece. The Cyber-Journal of Sport Marketing. Electronic Journal [online] 1998-April [citied 2013 January 8]; 2(2): Availabe from:URL: http://fulltext.ausport.gov.au/fulltext/1998/cjsm/v2n2/alexandris22.htm.
  • Altergoot, K., & Mccreedy, C.C: “Gender and Family Status Across the Life: Constraints of Five Types of Leisure.” Loisiret Societe/Society and Leisure, 1993; 16(1), pp.151-180.
  • Archer, J., & Mcdonald, M.: “Gender Roles and Sports in Adolescent Girls.” Leisure Studies, 9, 1990; pp.225-240.
  • Balcı V, Demirtaş M, Gürbüz P, İlhan A, Ersöz V. Ankara’daki Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılımlarının Araştırılması. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 2002; 123- 131, Antalya.
  • Broadhurst R.(@all.,2001;) Managing Environments For Leisure And Recreation, London, GBR:Rotledge, 2001; s.3.
  • Caldwell LL, Smith EA. Leisure and Mental Health of High Risk Adolescents, D. M. Compton and S. E. Iso-Ahola (ed.), Leisure and Mental Health. Park City, UT, Family Development Resources. 1994; 330-3
  • Dorwart C, Leung YF, Moore R. Managingvisitors’ perceptions. Parks and Recreation 2004; 39(5): 24-31.Ergin G. Boş Zaman Değerlendirme Eğitimi. Beden Eğitimi Dergisi 1972; 25: 24-25.
  • Gökçe B. Orta Öğretim Gençliğinin Beklenti ve Sorunları. MEB Yayını, Ankara, 1984.
  • Henderson, K. A: “Anatomy is not Destiny: A Feminist Analysis of the Scholarship on Women's Leisure.” Leisure Sciences, 1990; 12, pp.229- 236.
  • Karaküçük S, Gürbüz B. The reliability and validity of the Turkish version of "Leisure Constraints Questionnaire". 9th International Sport Sciences Congress, Congress Proceedings Book. Muğla, Turkey 2006.
  • Karasar N, Hakan A, Can G, Özdeş K, Sözer E ve ark. Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin Sosyo- Kültürel ve Sosyo-Ekonomik Özellikleri ile Beklenti ve Sorunları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını; 1999.
  • Korkmaz A. Yüksek Öğretim Gençliğinin Problemleri. Milli Eğitim Dergisi 2000; 145:41-45.
  • Kouthouris C. Investigating Demographic and Attitude Characteristics of Recreational Skiers: An Application of Behavioral Segmentation. The Sport Journal 2005; 8(4); unpaginated.
  • Mıeczkowskı, Z. (1990): World Trend in Tourism and Recreation, New York: Peter Lang Publishing.
  • Moccia, F.D.: “Planning Time: An Emergent European Practice.” European Planning Studies, 2000; 8(3), pp.367-376.
  • Özdemir S, Karaküçük S, Gümüş M, Kıran S. Türkiye Taş Kömürü Kurumu Genel Müdürlüğü’nde Çalışan Yeraltı İşçilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarının Belirlenmesi, 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bildiri Kitabı, Muğla, 2006;s.10.
  • Özkaşer, M. (2012) Gençlerin Serbest Zaman Aktivitelerine Katılamama Nedenleri Üzerine Bir İnceleme.Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 2012; 14 (1): 126-131.
  • Sevil T, Şimşek K.Y, Katırcı H, Çelik OV, Çeliksoy M.A. Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi. 1. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını; 2012.
  • Sharp A, Mannell RC. Participation in Leisure as a Coping Strategy Among Bereaved Women. D. Dawson (ed.), Proceedings of the Eighth Canadian Congress on Leisure Research 1996; 241-244.
  • Tezcan M. Boş Zamanlar Sosyolojisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, 1993.
  • Yetim A. Sosyoloji ve Spor. İstanbul: Yaylacık Matbaası, 2005.
  • Zelinski EJ. Çalışma(ma)’nın Keyfi, İşkolikler, İşsizler ve Emekliler İçin Bir Rehber.Birinci Baskı. Çolakoğlu D (Çev), İstanbul: Boyner Yayınları; 2004.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Çoruh

Suat Karaküçük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt 2 (Özel Sayı 1)

Kaynak Göster

APA Çoruh, Y., & Karaküçük, S. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYET DEĞİŞKENİNE GÖRE REKREASYONEL EĞİLİMLERİ VE REKREASYONEL ETKİNLİKLERE KATILIMINA ENGEL OLAN FAKTÖRLER. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 854-862. https://doi.org/10.14486/IJSCS159
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).