Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A Trilogy of Food, Photography And Social Media: Gastroporn

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 28 - 42, 31.07.2024
https://doi.org/10.55065/intraders.1419292

Öz

Eating is a biologically fundamental human activity. However, the real importance of eating stems not from its biological necessity but from its symbolic character. Food and eating also have psychological, social, and political significance. Food is a means by which love and desire are expressed and communicated. In addition, food serves purposes beyond filling the stomach, such as self-construction, identity formation, social status, gaining prestige, showing others who you are, and differentiating from others. In this context, the concept of gastroporn is considered a form of food that has moved away from its true meaning and undergone a shift in meaning and is expressed as aesthetic images of unattainable pleasure that replace real food. The presentation and visualization of the food, the preparation of the food, and the kitchen materials used often become more important than the food itself. Changing the existing image of the food and serving it with presentations that can emphasize the feelings and emotions of the consumer is the main reason underlying gastroporn. Although the pairing of food with pornography in the classical sense may sound repulsive and irreconcilable at first, the fact that the artistic aspect rather than the food itself comes to the fore in the dishes made with artistic mastery by the chefs in the kitchen, the "irresistible" erotic connotations of some ingredients and the professional photography of all these reveal the similarities between food and pornography. The sexual connotations of foods such as a burst yolk, a runny chocolate bar, and the elongation of hot cheese, bananas, ice cream, etc., reinforce the connection between food and pornography. The main thing emphasized in this article is that the concept of gastroporn is a new form of transforming food and that social media and food photography contribute positively to this new form.

Kaynakça

  • Ahmetoğlu, Ü. & Denli, S. (2013). Soyut dışavurumculuğun ortaya çıkışı ve Türk resim sanatına yansımaları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(8), 173-188.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Alparslan, G.U. (2019). Platoncu Mimesis ve kübizm. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 4(9), 141-151.
  • Altınel, H. (2019). Menü Yönetimi. İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Aprilia, M. P. & Irwansyah, M. (2017). Enjoying food with eyes: Visual hunger concept on gastronomy lovers. Proceeding of Fourth International Conference on Communication, Culture and Media Studies (CCCMS), 16-17 November, Canada
  • Aydoğan, F. & Akyüz, A. (2010). İkinci medya çağında internet. Alfa Yayınları. İstanbul.
  • Bekar, A. & Karakulak, Ç. (2016). Yiyecek ve içecek stilistliği ve fotoğrafçılığı. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (53), 104-113.
  • Bulut, S.H. (2019). Gastronomi estetiğinin resim ve fotoğraf kavramları üzerinden incelenmesi. Fine Arts, 14(2), 145–149.
  • Cömert, M. & Sökmen, A. (2017). Türkiye’de gastronomi turizmi: Antalya’da konaklayan turistler üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 6-26.
  • Chauhan, J., Hedaoo, R., & Patil, M. (2022). Gastroporn on social media and its association with food choices and body mass index among youth. Advanced Studies in Biology, 14(1), 137-151.
  • Çaycı, A.E. (2019). Sosyal medyada dijital yemek kültürü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 120-136.
  • Çaycı, A. E. & Aktaş, C. (2018). Dijitalden tatmak: yemeğin “yeni” gastro mekânlardaki seyirlik gösterisinin kültürel yansımaları. TRT Akademi, 3(6), 710-727.
  • Çizgen, G. (1998). Fotoğrafın görsel dili: fotoğraf ve sanat üzerine yazılar. Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Dedeoğlu, A.Ö. & Savaşçı, İ. (2005). Tüketim kültüründe beden güzelliği ve yemek yeme arzuları: kadınların tüketim pratiklerine yansıması. Ege Academic Review, 5(1), 77-87.
  • Demir, Y. & Öztürk, M. (2023). Instagram'da yemeğin gösterisi: #foodporn. Moment Dergi, 10(1), 83-107.
  • Demirel, G. & Karanfiloğlu, M. (2020). Sosyal medyada yemek fotoğraflarının kimlik inşası bağlamında tüketimi: Instagram örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (34), 236-259.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm (İstanbul Örneği). İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Eren, R. (2016). Türkiye’nin gastronomi imajı, ziyaretçilerin bilgi kaynakları ve harcamaları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Eryılmaz, B. (2014). Sosyal Medya Kullanımının Müşteri Tercihleri Üzerine Etkileri: Konaklama İşletmelerinde Bir İnceleme. Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Eryılmaz, B. & Şengül, S. (2016). Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Finkelstein, J. (2012). Chic Cuisine: The Impact of Fashion on Food. In Culinary Taste (59-76). Routledge.
  • Google. (2023a). Kübist Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Google. (2023b). Soyut Dışavurumcu Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Google. (2023c). Pop Art Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Google. (2023d). Sürrealist Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Gülen, M. (2017). Gastronomi turizm potansiyeli ve geliştirilmesi kapsamında Afyonkarahisar ilinin değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-42.
  • Gümüş, N. (2018). KOBİ’ler İçin Sosyal Medya. Akademisyen Kitabevi.
  • Hatipoğlu, A. (2014). Osmanlı Saray Mutfağının Gastronomi Turizmi Çerçevesinde İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • İbrahim, Y. (2015). Instagramming life: banal imaging and the poetics of the everyday. Journal of Media Practice, 16(1), 42–54.
  • İmançer, A. (2004). Fotoğraf Sanat İlişkisi. Selçuk İletişim, 3(1), 105-114.
  • Küçükkömürler, S., Şirvan, N.B. & Sezgin, A.C. (2018). Dünyada ve Türkiye’de gastronomi turizmi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 78-85
  • Mentinis, M. (2017). Romanticised chefs and the psychopolitics of gastroporn. Culture & Psychology, 23(1), 128-143.
  • Ottenbacher, M. C., Harrington, R. J., Fauser, S., & Loewenhagen, N. (2016). Should culinary tourism and hospitality service attributes be defined as primary tourism drivers? An expectancy-fulfillment grid approach. Journal of Foodservice Business Research, 19(5), 425-440.
  • Özdemir, G. & Altıner, D.D. (2019). Gastronomi kavramları ve gastronomi turizmi üzerine bir inceleme. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (1), 1-14.
  • Özdemir, S.S. & Ateş, S.K. (2021). Gastronomi ve sanatta yeni bir temsil: “nature cuite”. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(3), 1058-1072.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2017). Yeni medya sanatı ve fotoğraf. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 82-100.
  • Sarıtaş, A. (2022). Mutfak yöneticilerinin yemek stilistliği ve fotoğrafçılığı ilgi, kullanma durumları ve bilgi düzeyleri: İstanbul örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Sormaz, Ü., Özata, E. & Güneş, E. (2015). Turizmde gastronomi. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67-73.
  • Sökmen Alaca, A.İ. (2018). Gastro Diplomasi ve Dünyadaki Örnekleri. Yılmaz, A.N. ve Kılıçoğlu, G. (Eds.) İçinde: Yumuşak Güç ve Kamu Diplomasisi Üzerine Akademik Analizler (ss.495-513), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kocabay Şener, N. (2014). Sosyal medyada günün menüsü: sosyal medyada “paylaşılan” yemek fotoğrafları üzerine bir değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 72-82.
  • Tınmaz, O. & Yılmaz, H. (2019). Yemek fotoğraflarına ve yemek stilistliğine eleştirel bir bakış. Kocaeli üniversitesi, Uluslararası Gastronomi Turizmi Çalışmaları Kongresi, s. 27-438.
  • Tran, M. N. (2023). The impact of using food influencers on consumer purchase intention with attitude toward influencers as mediator. Journal of Foodservice Business Research, 1-18.
  • Toptaş, R. (2017). Türkiye'de Pop Sanat ve Resim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51).
  • Yalur, R. (2019). René Magritte’in sürrealist tavrının afiş tasarımına etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 5(10), 145-152.
  • Yılmaz, G. (2017). Gastronomi ve turizm ilişkisi üzerine bir değerlendirme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 171-191.
  • Yıldırım, Y. & Yıldırım, H. (2022). Dijital sınırların sonsuzluğu: günlük hayattan somut örnekler. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 10(4), 1838-1864.
  • Yıldırım, Y. & Doğan, T. (2022). #Foodporn Kavramı ve sosyal medya ile ilişkisi. İmgelem, 6(10), 89-110.
Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 28 - 42, 31.07.2024
https://doi.org/10.55065/intraders.1419292

Öz

Kaynakça

  • Ahmetoğlu, Ü. & Denli, S. (2013). Soyut dışavurumculuğun ortaya çıkışı ve Türk resim sanatına yansımaları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(8), 173-188.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Alparslan, G.U. (2019). Platoncu Mimesis ve kübizm. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 4(9), 141-151.
  • Altınel, H. (2019). Menü Yönetimi. İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Aprilia, M. P. & Irwansyah, M. (2017). Enjoying food with eyes: Visual hunger concept on gastronomy lovers. Proceeding of Fourth International Conference on Communication, Culture and Media Studies (CCCMS), 16-17 November, Canada
  • Aydoğan, F. & Akyüz, A. (2010). İkinci medya çağında internet. Alfa Yayınları. İstanbul.
  • Bekar, A. & Karakulak, Ç. (2016). Yiyecek ve içecek stilistliği ve fotoğrafçılığı. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (53), 104-113.
  • Bulut, S.H. (2019). Gastronomi estetiğinin resim ve fotoğraf kavramları üzerinden incelenmesi. Fine Arts, 14(2), 145–149.
  • Cömert, M. & Sökmen, A. (2017). Türkiye’de gastronomi turizmi: Antalya’da konaklayan turistler üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 6-26.
  • Chauhan, J., Hedaoo, R., & Patil, M. (2022). Gastroporn on social media and its association with food choices and body mass index among youth. Advanced Studies in Biology, 14(1), 137-151.
  • Çaycı, A.E. (2019). Sosyal medyada dijital yemek kültürü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 120-136.
  • Çaycı, A. E. & Aktaş, C. (2018). Dijitalden tatmak: yemeğin “yeni” gastro mekânlardaki seyirlik gösterisinin kültürel yansımaları. TRT Akademi, 3(6), 710-727.
  • Çizgen, G. (1998). Fotoğrafın görsel dili: fotoğraf ve sanat üzerine yazılar. Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Dedeoğlu, A.Ö. & Savaşçı, İ. (2005). Tüketim kültüründe beden güzelliği ve yemek yeme arzuları: kadınların tüketim pratiklerine yansıması. Ege Academic Review, 5(1), 77-87.
  • Demir, Y. & Öztürk, M. (2023). Instagram'da yemeğin gösterisi: #foodporn. Moment Dergi, 10(1), 83-107.
  • Demirel, G. & Karanfiloğlu, M. (2020). Sosyal medyada yemek fotoğraflarının kimlik inşası bağlamında tüketimi: Instagram örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (34), 236-259.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm (İstanbul Örneği). İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Eren, R. (2016). Türkiye’nin gastronomi imajı, ziyaretçilerin bilgi kaynakları ve harcamaları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Eryılmaz, B. (2014). Sosyal Medya Kullanımının Müşteri Tercihleri Üzerine Etkileri: Konaklama İşletmelerinde Bir İnceleme. Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Eryılmaz, B. & Şengül, S. (2016). Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Finkelstein, J. (2012). Chic Cuisine: The Impact of Fashion on Food. In Culinary Taste (59-76). Routledge.
  • Google. (2023a). Kübist Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Google. (2023b). Soyut Dışavurumcu Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Google. (2023c). Pop Art Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Google. (2023d). Sürrealist Nature Cuite. https://www.google.com/imghp?hl=tr&ogbl
  • Gülen, M. (2017). Gastronomi turizm potansiyeli ve geliştirilmesi kapsamında Afyonkarahisar ilinin değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-42.
  • Gümüş, N. (2018). KOBİ’ler İçin Sosyal Medya. Akademisyen Kitabevi.
  • Hatipoğlu, A. (2014). Osmanlı Saray Mutfağının Gastronomi Turizmi Çerçevesinde İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • İbrahim, Y. (2015). Instagramming life: banal imaging and the poetics of the everyday. Journal of Media Practice, 16(1), 42–54.
  • İmançer, A. (2004). Fotoğraf Sanat İlişkisi. Selçuk İletişim, 3(1), 105-114.
  • Küçükkömürler, S., Şirvan, N.B. & Sezgin, A.C. (2018). Dünyada ve Türkiye’de gastronomi turizmi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 78-85
  • Mentinis, M. (2017). Romanticised chefs and the psychopolitics of gastroporn. Culture & Psychology, 23(1), 128-143.
  • Ottenbacher, M. C., Harrington, R. J., Fauser, S., & Loewenhagen, N. (2016). Should culinary tourism and hospitality service attributes be defined as primary tourism drivers? An expectancy-fulfillment grid approach. Journal of Foodservice Business Research, 19(5), 425-440.
  • Özdemir, G. & Altıner, D.D. (2019). Gastronomi kavramları ve gastronomi turizmi üzerine bir inceleme. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (1), 1-14.
  • Özdemir, S.S. & Ateş, S.K. (2021). Gastronomi ve sanatta yeni bir temsil: “nature cuite”. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(3), 1058-1072.
  • Sağlamtimur, Z. Ö. (2017). Yeni medya sanatı ve fotoğraf. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 82-100.
  • Sarıtaş, A. (2022). Mutfak yöneticilerinin yemek stilistliği ve fotoğrafçılığı ilgi, kullanma durumları ve bilgi düzeyleri: İstanbul örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Sormaz, Ü., Özata, E. & Güneş, E. (2015). Turizmde gastronomi. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67-73.
  • Sökmen Alaca, A.İ. (2018). Gastro Diplomasi ve Dünyadaki Örnekleri. Yılmaz, A.N. ve Kılıçoğlu, G. (Eds.) İçinde: Yumuşak Güç ve Kamu Diplomasisi Üzerine Akademik Analizler (ss.495-513), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kocabay Şener, N. (2014). Sosyal medyada günün menüsü: sosyal medyada “paylaşılan” yemek fotoğrafları üzerine bir değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 72-82.
  • Tınmaz, O. & Yılmaz, H. (2019). Yemek fotoğraflarına ve yemek stilistliğine eleştirel bir bakış. Kocaeli üniversitesi, Uluslararası Gastronomi Turizmi Çalışmaları Kongresi, s. 27-438.
  • Tran, M. N. (2023). The impact of using food influencers on consumer purchase intention with attitude toward influencers as mediator. Journal of Foodservice Business Research, 1-18.
  • Toptaş, R. (2017). Türkiye'de Pop Sanat ve Resim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51).
  • Yalur, R. (2019). René Magritte’in sürrealist tavrının afiş tasarımına etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 5(10), 145-152.
  • Yılmaz, G. (2017). Gastronomi ve turizm ilişkisi üzerine bir değerlendirme. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 171-191.
  • Yıldırım, Y. & Yıldırım, H. (2022). Dijital sınırların sonsuzluğu: günlük hayattan somut örnekler. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 10(4), 1838-1864.
  • Yıldırım, Y. & Doğan, T. (2022). #Foodporn Kavramı ve sosyal medya ile ilişkisi. İmgelem, 6(10), 89-110.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm Ekonomisi, Hizmet Pazarlaması, Pazarlama (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yıldırım Yıldırım 0000-0002-5851-7788

Rabia Öztaş 0000-0001-5611-1963

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2024
Kabul Tarihi 23 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Y., & Öztaş, R. (2024). A Trilogy of Food, Photography And Social Media: Gastroporn. InTraders International Trade Academic Journal, 7(1), 28-42. https://doi.org/10.55065/intraders.1419292