Booking.com ve Uber firmaları vaka analizlerine odaklanmaktadır. Bu çalışma ile, bu firmaların
faaliyet gösterdikleri piyasaların yapısını değiştirmesi, çıkar ilişkilerini tetiklemesi ve yeni müdahale
alanları yaratması irdelenirken bu alanlarda ortaya çıkan temsiliyet sorunları incelenmektedir.
Booking.com ve Uber’in bu çalışma dahilinde vaka örnekleri olarak seçilmesinin sebepleri arasında
iki firmanın da Türkiye’de yasal takipte olması; geleneksel piyasaya karşı yenilikçi uygulamalara sahip
olmaları; dünyada da bu firmalar ile ilgili farklı yasaklama ve yasal düzenleme getirilmiş olması yer
almaktadır. Literatürde, dijital platformların yasal değişimleri nasıl kışkırttığına ilişkin olarak dört
yöntem kategorize edilmektedir. Bu yöntemler şu şekildedir: (1) Yasayı ihlal etmek ya da yasalardan
kaynaklanan gri alanlardan istifade etmek; (2) Piyasada yasaklanamayacak kadar bir büyüme sağlamak;
(3) Tüketicileri ve diğer paydaşları siyasi güç için harekete geçirmek; (4) Daha ziyade geleneksel siyasi
teknikler uygulamak. Söz konusu bu çalışma temsiliyet sorununun formal olan ve formal olmayan ile
siyasi ve politik ikilemlerinin ötesinde dijital platform firmalarının nasıl muğlak, çetrefilli ve belirsiz
yeni siyaset alanlarını oluşturduğu ve yine bu alanlardaki müdahale süreçlerinde nasıl daha çetrefilli
temsiliyet problemleri yarattığını incelemektedir. Ayrıca, bu çalışma, sözü geçen siyaset alanları
içerisindeki aktörlerin koşullara bağlı yaklaşım ve etkileşimlerini temsiliyet sorunu çerçevesinde
irdelerken, bu hizmetlerden mahrum kalan gruplar açısından temsiliyet boşlukları olduğunu ortaya
çıkarmaktadır. Meslek birliklerinin, yenilikçi teknoloji ve yeni ekonomi piyasası temsiliyetinde
boşluklar yaratacak şekilde çıkar faaliyetlerine girerek temsiliyet boşlukları yarattığı görülmektedir.
Bu temsiliyet boşluğu aynı sektördeki STK’lar arasında da çatışma alanları yaratmaktadır. Bu analiz
ışığında, temsiliyet sorunu 6 faktör açısından söz konusu vaka analizleri üzerinden sonuçlandırılabilir.
Bu faktörler şu şekildedir: (1) Kurumsal tercihler, (2) Kimin katıldığı, (3) Kimin dışlandığı, (4) Nasıl
katılım sağlandığı, (5) Katılımın gerekçeleri, (6) Sonuç üzerindeki etki. Buna göre, çalışma şu sonuçları ortaya çıkarmıştır: (1) Türkiye’de dijital platform firmaları özelinde onların da haklarını koruyucu
bir regülasyon olmaması; (2) Yeni teknolojilerin tetiklediği regülasyonların farklı müdahale alanları
ve ilişki formları yaratması; (3) Seçimle gelen tepeden-aşağıya temsiliyet ile betimsel ve sembolik
temsiliyet arasında yeni iletişim, yönetişim ve etkileşim alanlarının geliştirilmesi gereği. Bu çalışma
vaka analizi metodunu benimserken kalitatif görüşmeler, telefon mülakatları ve katılımcı gözlemler ile
doküman analizlerine dayanmaktadır.
Temsiliyet Uber Booking.com Yeni Ekonomiler Platform Teknolojileri Yasal Regülasyon
By examining the company cases of Booking.com and Uber, this study focuses on the representational
gaps in new areas of politics, which are created by the new economy. By analyzing the problems of
representation in these new areas, this study focuses on how these firms have changed the market
structure, triggered the interest relations and created new areas of intervention. The reasons of the
selection of Uber and Booking.com as case examples include that: both have engaged with legal
proceedings in Turkey; they have innovative practices as a challenge to the traditional market; there
are different prohibitions and regulations about these firms around the world. While digital platform
firms are defined as ‘regulatory entrepreneurs’, there are three categories of how these digital platforms
provoke legal changes: (1) Violating the law or taking advantage of the gray areas of law; (2) Ensuring
a significant growth in the market so that they cannot be prohibited; (3) Mobilizing consumers and
other stakeholders for political power; (4) More traditional political techniques to apply. Therefore,
beyond the formal-non-formal and politics-political dilemmas of the representation problem, this
study analyzes how digital platform firms create ambiguous, contradictory, and uncertain areas of
politics. Moreover, this study examines how these firms constitute again more contradictory problems
of representation during the intervention processes. As such, by probing the conditional approaches
and interactions of the actors, this study also indirectly reveals the gaps in the representation of those
who are in favor of these services as well as firms that provide these services. Therefore, this study
presents that professional associations have created the representational gaps by engaging interestbased
activities that seem to result in creating the gaps in the representation of innovative technologies
and markets of the new economy. Moreover, this gap in representation creates the areas of conflict
even among NGOs within the same sector. In light of this insight, the case analysis results with 6
factors to analyze the problem of representation. These factors are as follows: (1) Institutional choices,
(2) Who participated, (3) Who is excluded, (4) How is participated, (5) Reasons for participation, (6)
Impact on the outcome. Therefore, the outcomes of this study might be summarized as follows: (1)
There is a lack of regulation on protecting the rights of digital platform firms and their services in
Turkey; (2) Regulations triggered by new technologies create different intervention areas and forms of
relationships; (3) There is a need for the development of the new areas of communication, governance
and interaction between election-based top-down representation, on the one hand; and descriptive and
symbolic representation, on the other hand. By adopting the case analysis method, this study is based
on qualitative interviews, telephone interviews, participant observations and document analyses.
Representation Uber Booking.com New Economy Platform Technologies Legal Regulation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | International Journal of Political Science & Urban Studies |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |