Çalışmanın amacı TV reklamlarında tutumun, reklamın
sosyo-ekonomik (ekonomik fayda, istenmeyen değer, yanıltıcılık/sahtelik) ve
tüketicilere (fiyat, materyalizm) etkilerinin üniversite öğrencilerinin
motivasyonları (güdü) üzerinde etkili olup-olmadığının araştırılmasıdır. Bu
açıdan çalışma Gümüşhane Üniversitesi’nde 215 öğrenciye anket yöntemi
kullanılarak uygulanmıştır. Anketlerden 8 tanesi eksik doldurulduğu için 207
anket değerlendirmeye alınmıştır. Değişkenlere uygulanan Yapısal Eşitlik Modeli
analizi sonuçlarına göre TV reklamlarında istenmeyen değerler (ID),
yanıltıcılık/sahtelik (YAN) ve materyalizm (MAT) ile izleyici motivasyonu (MOT)
arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca çalışma sonuçlarında
fiyat (FYT) ile izleyici motivasyonu arasında negatif ve anlamlı bir ilişki
elde edilmiştir. Daha önce yapılan çalışmalar genellikle reklamın
sosyo-ekonomik ve tüketicilere etkilerinin tutumlar üzerindeki yansımaları ayrı
ayrı araştırılmıştır. Çalışmada daha önce yapılan çalışmalardan farklı olarak
bu değişkenlerin tamamını bir bütün olarak incelenmiş ve izleyicilerin
(üniversite öğrencilerinin) motivasyonları üzerindeki yansımaları
değerlendirmeye alınarak literatüre katkıda bulunulmaya çalışılmıştır.
Reklama Yönelik Tutum Reklamın Sosyo-Ekonomik Etkileri Tüketicilere Etkileri Motivasyon
The attitude of the purpose of TV ads work, advertising
socio-economic (economic benefits, unwanted value, deceptive / falsehood) and
consumers (price, materialism) the effects of university student motivation
(incentive) is effective on the investigate whether it is available. From this
point of Gumushane University study, 215 students were administered
questionnaires. The survey of 207 questionnaires were filled out evaluation
fort the 8 are missing. According to the results of the structural equation
modeling analysis applied to variable undesirable values (ID) of TV
commercials, deceptive / falsity (YAN) and materialism (MAT) the audience motivation
(MOT) it was found between positive and meaningful relationships. In addition,
the study result in price (FYT) and found to be negative and significant
relationship between motivation audience. Earlier studies generally advertising
and reflections on the socio-economic impact on the attitudes of consumers have
been investigated separately. Unlike earlier studies, all of these variables
were examined in the study as a whole and the audience (college students) have
tried to the literature on contribute to the evaluation and reflection on
motivation.
Attitudes to Commercial Advertising Socio-Economic Impacts Effects on Consumer Motivation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Şubat 2016 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.