Marka ve
coğrafi işaretler, sınai mülkiyet kapsamının önemli öğeleri sayılır. Bu
işaretler, mal ve hizmet ürünleri bağlamında ayrıt edici tanıtımına ve kalite
güvencesine aracılık etmektedir. Bu işaretler kapsadığı ürünlere bağlı olarak
tescil ile işaret sahiplerine özel yasal koruma olanakları sağlar. Her iki
marka ve coğrfi işaretler kasadığı ürünlerin tanıtıtımına ve güvenine yarayan
yönetmlerle yasanın sağladığı hakların kullanımını işlevsel hal getirmekle
gerek ülkenin ekonomi ve ticaret ortamının güven ve glişmesini etkilemekle,
ürünlere bu işaret araçlarla büyük pazar çevresi oluşturmaktadır. Bu bakımdan
her iki işaretin de kapsadığı ürünlere ilişkin genel amacı ve ilişkin olduğu
ürünlerin kimliklerini ayrıt edici biçimde tanımlamak bu işaretlerin ortak ve
bezer işlevleri olmakla birlikte her birinin bu yönde izlediği ve sağladığı
haklar bir bütünlük içinde birbirinden farklı işlev ve yöntemler
izlemektedirler. Sınai mülkiyeti simgeleyen marka ve coğrafi arasındaki
ilişkinin milli ve yerli boyutları bağlamında mal ve hizmetlerin tanıtımı ve
üretim yer ve kültürünün rekabetçi biçimde güven sağlaması yönünde birbirini
tamamlayan bir kimlik bütünü olarak ortaya çıktığı görülecektir. Bu açıdan bu
iki işaretin benzer ve farklı yönlerinin incelenmesi, aralarındaki ilişkinin
anlaşılması ve tükteicilere sağladığı yararlar ile bu mülkiyet işaretlerinin
sahiplerine sağlanan hakların belirlenmesi için yararlı olacaktır. Bu çalışmada
marka ve coğrafi işaretlerin özellikle Türk Sınai Mülkiyet Kanunu çerçevesinde
tescili için gereken koşullar ile bu işaretlerin kapsadığı ürünler ve koruma
altına alınan haklar bağlamında arasındaki benzer ve farklı yönler
karşılaştırmalı olarak incelenecektir.
Marka Coğrafi İşaret Türk Sınai mülkiyet hukuku hakların Korunması
Trademarks and geographical indications are
considered important items of industrial property. These signs mediate
distinctive presentation and quality assurance in the context of goods and
services. In addition, these markings provide special legal protection
possibilities for signatories, depending on the products they cover. Both
brands and geographical indications constitute a major market environment for
these products by influencing the confidence and well-being of the economy and
the trade environment of the country, with the use of the rights provided by
the legislation of the legislature to promote and trust the merchandise of the
merchandise. In this respect, to define the identities of the products which
are both general and related to the products covered by both marks, the rights
and obligations that each one follows and follow different functions and
methods in a unity.
As a
matter of fact, it will be seen that the relationship between trademarks and
geographical indications symbolizing industrial property in the framework of
the national economy and cultural composition emerged as a complementary
identity to each other in the promotion of goods and services in the context of
national and indigenous dimensions and in the competitive form of production
and culture. In this respect, the examination of similar and divergent aspects
of these two marks will be useful for understanding the relationship between
them and for the benefit they provide to the consumers and for determining the
rights granted to the owners of these property signs. In this study, the similarities
and differences between the trademark and geographical indications, in
particular the requirements for registration under the Turkish Industrial
Property Law, and the products covered by these marks and the rights under
protection, will be examined comparatively.
Trademark Geographical Indication Turkish Industrial Property Law Protection of Rights
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.