Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EDWARD HOOPER, GREGORY CREWDSON ve DAVID FINCHER’İN GÖRSEL KURGULARINDA METİNLERARASILIK BAĞLAMI

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 28 - 49, 27.01.2023
https://doi.org/10.32955/neuissar202321673

Öz

Görsel sanat disiplinlerinde; eserlerinin görsel kompozisyon kurgusunun anlatım örüntüsünü oluşturma ve anlamlandırılma süreçlerinde, kültürel birikimin ve de bu birikimle eserler arasında kurulan köprülerin son derece önemli bir rolü bulunmaktadır. Öyle ki; eserin veya anlatının temel estetik yöneliminin ve duygusunun hem oluşturulması hem de anlamlandırılması bu anlamdaki zihinsel ilişkilere/etkileşimlere bağlıdır. Bu bakışla, çalışmanın odağında bulunan metinlerarasılık kavramının içeriği; bu türden kültürel köprülerin kurulabilmesi ve de anlaşılabilmesi süreçlerindeki yeri ve önemi açısından ve de ilişkili bağlamlarla birlikte değerlendirilecektir. Sonrasında, kavrama dair yapılacak değerlendirmelerin verileri ışığında ve metinlerarasılık bağlamının görsel ilişkilerini örnekleme konusundaki verilere yatkınlıkları nedeniyle seçilen sanatçılar; Edward Hopper (Ressam), Gregory Crewdson (Fotoğraf Sanatçısı) ve David Ficher (Sinematograf) ve bazı eserleri incelenecektir. Çözümleme bölümünde de bu sanatçıların bazı eserleri yine metinlerarasılık ilişkileri bakımından, karşılaştırılmalı olarak değerlendirilecektir. Çalışmanın amacı; bu eserlerdeki metinlerarası ilişkilerin sanat üretim ve anlamlandırma süreçlerindeki algı boyutlarını ve de yaratacağı faydalar anlamındaki potansiyeli vurgulayarak bir değerlendirme yapmaktır.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Say.
  • Adanır, O. (2017). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi. İzmir: Eylül Sanat Yayıncılık.
  • Aktulum, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık. İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Arnold, D. (2019). Sanat Hakkında Kısa Bir Kitap. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Bacher, H. P. (2018). Color and Composition for Film. London: Laurence King Publishing Ltd.
  • Banks, R. (2003). Beneath The Roses: Gregory Crewdson . New York: Abrams.
  • Barrett, T. (2022). Sanat Üretimi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Battista, K. (2009, 09). Interview With Gregory Crewdson. RES, 7.
  • Berk, N. (1982). Resim Bilgisi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Beykan, M. (1997). Sanat Kitabı. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Bolla, P. d. (2020). Sanat ve Estetik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2012). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar? İstanbul: VakıfBank Kültür Yayınları.
  • Collishaw, M. (2018). Tresholds/Eşikler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Contino, P. (2016, 11 02). A Look At Edward Hopper's New York House And Studio. www.theculturetrip.com: https://theculturetrip.com/north-america/usa/new-york/new-york-city/articles/a-look-at-edward-hoppers-new-york-house-and-studio/ adresinden alındı
  • Crous, A. (2019, 04 23). "The Arrival Of a Train (1897)"-Reviev. https://www.cinemuse.org: https://www.cinemuse.org/reviews-posts/the-arrival-of-a-train-1897 adresinden alındı
  • Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri. İstanbul : Doğu Kitabevi.
  • Dutton, D. (2017). Sanat İçgüdüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frederick, M. (2007). Mimarlık Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frederick, N. L. (2010). Film Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Goldrich, R. (2020, 10 02). Acclaimed Still Photographer Gregory Crewdson Moves Closer To His Directorial Debut. unculturedmag.tumblr.com: https://unculturedmag.tumblr.com/post/18445384354/gregory-crewdson-brief-encounters-movie/amp adresinden alındı
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Halbwachs, M. (2018). Kolektif Bellek. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hinckel, F. (2013, 04 05). https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/. Hopper chez Wenders: https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/ adresinden alındı
  • Hobbs, R. (2022, 08 27). Excursion Into Philosophy. www.101bananas.com: https://www.101bananas.com/art/hopper4.html adresinden alındı
  • Hunt, R. E., Marland, J., & Rawle, S. (2012). Film Dili. (S. Aytaç, Çev.) İstanbul: Literatür.
  • Keller, M. (1999). Light Fantastic-The Art and Design. New York: Prestel.
  • Kobler, F. (2013). Movie Icons. Köln: Taschen.
  • Koven, M. (2013, 05 14). Protect Me What I Want. www.michelkoven.wordpress.com: https://michelkoven.wordpress.com/2013/05/14/gregory-crewdson/ adresinden alındı
  • Köksal, A. (2020). Bir Eşzamanlılık Durumu Olarak Mekansallık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 10). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Lagacé, R. (2019, 07 10). Every David Fincher Film: A Visual Production Design Retrospective. www.artdepartmental.com: https://artdepartmental.com/blog/every-david-fincher-film-production-design/ adresinden alındı
  • Lindsay, S. (2003, 07 01). Great Directors-27. www.sensesofcinema.com: http://www.sensesofcinema.com/2003/great-directors/fincher/ adresinden alındı Mercado, G. (2011). Sinemacının Gözü. İstanbul: Hil Yayın.
  • Mükerrem, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler. İstanbul: Ayrıntı.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul: Ayrıntı.
  • Ryan, K. (2008, 11 07). FOTOGRAFIA, INFORMAZIONE ED INIZIATIVE, MOSTRE ED ESPOSIZIONI. www.angeloferrillo.org: https://angeloferrillo.org/2008/09/18/gregory-crewdson-dream-house-press-and-photo/ adresinden alındı
  • Sözer, Ö. (2020). Sanatta Mekansallığın Kurucu Öğesi Olarak Eşzamanlılık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 37-38-39). İstanbul: Yeni İnsn Yayınevi.
  • Şenyapılı, Ö. (2003). Sinema Tasarım. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan. İstanbul: Yem Yayın.
  • Ünal, Y. (2008). Dram Sanatı ve Sinema. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Wakefield, A. (2019, 07 02). Artwork Analysis: Nighthawks by Edward Hopper. blog.artsper.com: https://blog.artsper.com/en/a-closer-look/artwork-analysis-nighthawks-by-edward-hopper/ adresinden alındı
  • Yenipazarlı, G. (2022). Post Fotoğraf. E. E. Simber Atay içinde, Post Fotoğraf (s. 170). İstanbul: Eğitim Yayınevi.

INTERTEXTICAL CONTEXT IN THE VISUAL FICTIONS OF EDWARD HOOPER, GREGORY CREWDSON and DAVID FINCHER

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 28 - 49, 27.01.2023
https://doi.org/10.32955/neuissar202321673

Öz

In visual art disciplines; Cultural accumulation and the bridges established between this accumulation and art works have an extremely important role in the processes of creating the narrative pattern of the visual composition of design and making sense of them. So that; Both the creation and interpretation of the basic aesthetic orientation and emotion of the art piece or narrative depend on mental relations/interactions in this sense. With this perspective, the content of the concept of intertextuality, which is at the center of the study; will be evaluated in terms of its place and importance in the processes of building and understanding such cultural bridges, and together with related contexts. Afterwards, the artists selected in the light of the data of the evaluations to be made about the concept and because of their predisposition to the data on sampling the visual relations of the intertextuality context; Edward Hopper (Painter), Gregory Crewdson (Art Photographer) and David Ficher (Cinematographer) and some of their works will be examined. In the analysis part, some works of these artists will be evaluated comparatively in terms of intertextuality relations. The aim of the study; To make an evaluation by emphasizing the perception dimensions of the intertextual relations in these works in the processes of art production and interpretation, as well as the potential in terms of the benefits they will create.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2012). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Say.
  • Adanır, O. (2017). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi. İzmir: Eylül Sanat Yayıncılık.
  • Aktulum, K. (2018). Sinema ve Metinlerarasılık. İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Arnold, D. (2019). Sanat Hakkında Kısa Bir Kitap. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Bacher, H. P. (2018). Color and Composition for Film. London: Laurence King Publishing Ltd.
  • Banks, R. (2003). Beneath The Roses: Gregory Crewdson . New York: Abrams.
  • Barrett, T. (2022). Sanat Üretimi. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Battista, K. (2009, 09). Interview With Gregory Crewdson. RES, 7.
  • Berk, N. (1982). Resim Bilgisi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Beykan, M. (1997). Sanat Kitabı. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Bolla, P. d. (2020). Sanat ve Estetik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2012). Sanat ve Estetik Kuramları. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar? İstanbul: VakıfBank Kültür Yayınları.
  • Collishaw, M. (2018). Tresholds/Eşikler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Contino, P. (2016, 11 02). A Look At Edward Hopper's New York House And Studio. www.theculturetrip.com: https://theculturetrip.com/north-america/usa/new-york/new-york-city/articles/a-look-at-edward-hoppers-new-york-house-and-studio/ adresinden alındı
  • Crous, A. (2019, 04 23). "The Arrival Of a Train (1897)"-Reviev. https://www.cinemuse.org: https://www.cinemuse.org/reviews-posts/the-arrival-of-a-train-1897 adresinden alındı
  • Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Değirmenci, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri. İstanbul : Doğu Kitabevi.
  • Dutton, D. (2017). Sanat İçgüdüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frederick, M. (2007). Mimarlık Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frederick, N. L. (2010). Film Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Goldrich, R. (2020, 10 02). Acclaimed Still Photographer Gregory Crewdson Moves Closer To His Directorial Debut. unculturedmag.tumblr.com: https://unculturedmag.tumblr.com/post/18445384354/gregory-crewdson-brief-encounters-movie/amp adresinden alındı
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Halbwachs, M. (2018). Kolektif Bellek. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hinckel, F. (2013, 04 05). https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/. Hopper chez Wenders: https://florencehinckel.com/hopper-chez-wenders/ adresinden alındı
  • Hobbs, R. (2022, 08 27). Excursion Into Philosophy. www.101bananas.com: https://www.101bananas.com/art/hopper4.html adresinden alındı
  • Hunt, R. E., Marland, J., & Rawle, S. (2012). Film Dili. (S. Aytaç, Çev.) İstanbul: Literatür.
  • Keller, M. (1999). Light Fantastic-The Art and Design. New York: Prestel.
  • Kobler, F. (2013). Movie Icons. Köln: Taschen.
  • Koven, M. (2013, 05 14). Protect Me What I Want. www.michelkoven.wordpress.com: https://michelkoven.wordpress.com/2013/05/14/gregory-crewdson/ adresinden alındı
  • Köksal, A. (2020). Bir Eşzamanlılık Durumu Olarak Mekansallık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 10). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Lagacé, R. (2019, 07 10). Every David Fincher Film: A Visual Production Design Retrospective. www.artdepartmental.com: https://artdepartmental.com/blog/every-david-fincher-film-production-design/ adresinden alındı
  • Lindsay, S. (2003, 07 01). Great Directors-27. www.sensesofcinema.com: http://www.sensesofcinema.com/2003/great-directors/fincher/ adresinden alındı Mercado, G. (2011). Sinemacının Gözü. İstanbul: Hil Yayın.
  • Mükerrem, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler. İstanbul: Ayrıntı.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültür ve Politikası. İstanbul: Ayrıntı.
  • Ryan, K. (2008, 11 07). FOTOGRAFIA, INFORMAZIONE ED INIZIATIVE, MOSTRE ED ESPOSIZIONI. www.angeloferrillo.org: https://angeloferrillo.org/2008/09/18/gregory-crewdson-dream-house-press-and-photo/ adresinden alındı
  • Sözer, Ö. (2020). Sanatta Mekansallığın Kurucu Öğesi Olarak Eşzamanlılık. A. Köksal içinde, Mekansallık-Sanat Üretiminde Eşzamanlılık Durumu (s. 37-38-39). İstanbul: Yeni İnsn Yayınevi.
  • Şenyapılı, Ö. (2003). Sinema Tasarım. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Taşçıoğlu, M. (2013). Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan. İstanbul: Yem Yayın.
  • Ünal, Y. (2008). Dram Sanatı ve Sinema. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Wakefield, A. (2019, 07 02). Artwork Analysis: Nighthawks by Edward Hopper. blog.artsper.com: https://blog.artsper.com/en/a-closer-look/artwork-analysis-nighthawks-by-edward-hopper/ adresinden alındı
  • Yenipazarlı, G. (2022). Post Fotoğraf. E. E. Simber Atay içinde, Post Fotoğraf (s. 170). İstanbul: Eğitim Yayınevi.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Atay Gergin 0000-0001-8362-2312

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gergin, A. (2023). EDWARD HOOPER, GREGORY CREWDSON ve DAVID FINCHER’İN GÖRSEL KURGULARINDA METİNLERARASILIK BAĞLAMI. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Sanat Araştırmaları, 2(1), 28-49. https://doi.org/10.32955/neuissar202321673

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi
ISSN: 2792-0968

Makale Çağrısı – Temmuz 2024
(Cilt 3 – Sayı 1)

Değerli Bilim İnsanları ve Araştırmacılar,
Yayın hayatına 2022 yılında 1. Cilt 1. Sayısı ile başlayan Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Ocak ve temmuz aylarında olmak üzere yılda iki yayın yapan açık erişimli çift hakem sürecine tabi uluslararası akademik bir dergidir. Dergimiz, iletişim biliminin diğer disiplinler ile ilişkilerinin, farklı perspektiflerden hareketle, alana katkı sağlayacak, kuramsal temeli kuvvetli, yeni ve özgün akademik araştırmalarla desteklendiği tarih, sosyoloji, psikoloji, felsefe, arkeoloji, sanat tarihi, davranış bilimleri, dil bilimi, edebiyat ve güzel sanatlar gibi disiplinlerine ait olan teorik ve/veya uygulamalı özgün ve derleme makaleler yayımlamaktadır. Makaleler için başvuru ve yayın sürecinde herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

Yayın Süreci
Makalelerin süreçlerine yönelik tüm yazarlar düzenli bir şekilde bilgilendirilmektedir. Dergiye gönderilen makaleler editör kurulu ön değerlendirme süreci sonrası alan editörlerine yönlendirilerek yine alan uzmanı iki hakeme gönderilmektedir. Hakem geri dönüşleri 6-8 hafta arasında değişmektedir. Hakemlerden gelen değerlendirme raporları doğrultusunda makalenin yayımlanmasına, yazardan düzeltme istenmesine ya da makalenin geri çevrilmesine karar verilmektedir. Kabul alan makaleler sıradaki sayı için yayın sürecine girmektedir. Süreçle ilgili detaylı bilgiye https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar adresinden erişilebilir.

Makale başvurularınızı DergiPark sistemi üzerinden https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar bağlantısını kullanarak gönderebilirsiniz. Gönderilecek makalelerin derginin ana sayfasında yer alan “Makale Yazım Kuralları” kısmında belirtilen esaslara uygun şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Saygılarımızla

Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi Editör Kurulu
Adres: Yakın Doğu Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Merkezi Lefkoşa
E-Posta: issar.info@neu.edu.tr
Internet: https://dergipark.org.tr/tr/pub/issar