The study aims to research the effect of an introductory programming course with math-based programming activities on computational thinking skills and self-efficacy. A static-groups pre-test post-test quasi-experimental design was used. One hundred and seventy-six 6th-grade public school students participated in the study. Eighty-nine students were in the experimental group, and 87 were in the control group. While the students in the experimental group received introductory programming education with Math-supported activities, the students in the control group received programming education with traditional course activities. Equivalent programming activities were carried out in both groups. Data were collected via the Computational Thinking Test and Self-Efficacy Perception Scale for Computational Thinking Skills. After the study, post-test scores were analyzed using ANCOVA analysis by controlling pre-test scores. The findings indicated no difference between the two groups regarding computational thinking test performance. Similarly, no conclusion stated a difference between the groups' perceptions of self-efficacy of computational thinking. According to these results, evaluations regarding the positive and negative effects of using mathematics and programming together in an elementary programming education, which is thought to be related to Computational Thinking Skills, were reached at the skills of the study.
-
-
Bu çalışmanın amacı, matematik temelli programlama etkinlikleri ile temel programlama eğitiminin bilgi işlemsel düşünme becerileri ve öz yeterlilik üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışmada statik gruplar ön-test son-test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmaya bir devlet okulunda öğrenimine devam eden yüz yetmiş altı 6. sınıf öğrencisi katılmıştır. Bu öğrencilerin 89'u deney grubunda, 87'si ise kontrol grubunda yer almıştır. Deney grubundaki öğrenciler matematik destekli etkinliklerle programlamaya giriş eğitimi alırken, kontrol grubundaki öğrenciler geleneksel ders etkinlikleri ile programlama eğitimi almışlardır. Her iki grupta da eşdeğer programlama etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Veriler Bilgi İşlemsel Düşünme Testi ve Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma sonunda, son test puanları ön test puanları kontrol edilerek ANCOVA ile analiz edilmiştir. Bulgular, iki grup arasında bilgi işlemsel düşünme performansı açısından bir fark olmadığını göstermiştir. Benzer şekilde, grupların bilgi işlemsel düşünme öz yeterlilik algıları arasında da bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuçlara göre, ilköğretim programlama eğitiminde matematik ve programlamanın birlikte kullanılmasının Bilgi İşlemsel Düşünme Becerileri ile ilişkili olabileceği düşünülen olumlu ve olumsuz etkilerine ilişkin değerlendirmelere ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 25, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | February 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |