Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme: Hayat Boyu Öğrenme Bağlamında Teknoloji Kullanımını Ele Alan Tezlerde Ortaya Çıkan Eğilimler, Fırsatlar ve Zorluklar

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 88 - 106, 28.06.2020

Abstract

Tüm eğitim kademelerinde özellikle pandemi süreciyle birlikte bilişim teknolojilerinin kullanımı yaygınlaşmıştır. Bu teknolojiler özellikle yetişkin eğitiminde erişim olanaklarını genişletmek, etkileşimini geliştirmek, öğrenme kalitesini artırmak, öğrenme olanaklarından yararlanmasını teşvik etmek, yeni bilgi beceriler edinmek için fırsatları çeşitlendirmek ve fırsat eşitliği şansı sunmak gibi olanaklar sağlar. Alanyazın incelendiğinde ise bu teknolojilerin hayat boyu öğrenme bağlamında kullanımına bütüncül şekilde bakan çalışmaların çok kısıtlı olduğu görülmüştür. Nitekim hayat boyu öğrenme olanaklarından daha iyi yararlanabilmek için öğretim teknolojisinin fırsatlarının ele alınması ve zorluklarının ise değerlendirilmesi önemli görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezleri incelenerek hayat boyu öğrenme bağlamında teknoloji kullanımını konu alan tezlerde ortaya çıkan eğilimler, fırsatlar ve zorlukların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç bağlamında ulusal tez veri tabanlarında gelişmiş arama seçenekleri yardımıyla “hayat boyu öğrenme + teknoloji; “yaşam boyu öğrenme + teknoloji; “lifelong learning + technology” anahtar kelimeleri kullanılarak araştırma yapılmıştır. 28 tez amaca göre incelenmiş, amaç dışı 11 tez elenerek 17 tezin incelenmesine karar verilmiştir. Belirlenen tezlerin analizi için katılımcıların eğitim düzeyi, katılımcıların yaş düzeyleri, ele alınan öğrenme alanı, kullanılan öğretim teknolojisi, ele alınan değişkenler, dijital teknolojilerin sunduğu fırsatlar ve dijital teknolojilerin kullanımındaki zorluklar temaları altında inceleme yapılmıştır. Bulgular frekans ve yüzdelerin kullanıldığı tablo ve grafiklerle sunulmuştur. Araştırma sonucunda dijital teknolojilerin hayat boyu öğrenme bağlamında önemli fırsatlar sağlamasının yanısıra bazı zorlukları da beraberinde getirdiği görülmüştür.

References

  • Abbak, Y. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ile yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Akpınar, H., H. (2019). Belediye çalışanlarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile teknoloji kabul ve kullanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Atasoy, R. (2018). Uluslararası yetişkin becerilerinin (PIAAC 2015) Türk milli eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balbal, K., F. (2016). Honey & Mumford ve Mccarthy öğrenme stili modellerinin bulanık mantık tabanlı gerçekleştirimi ve performans analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Çam, E. (2017). İlköğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerinin yaşam boyu öğrenme, özyeterlik düzeyleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri açısından incelenmesi: Muş/Bulanık örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Çavdar Ataman, E. (2019). Etude comparative de deux centres d'auto-apprentissage du Français en Turquie et en France / Türkiye'de ve Fransa'da kendi kendine Fransızca öğrenme merkezlerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirer, M. (2018). Mesleki eğitimde Avrupa Kredi Transfer Sistemi (ECVET) bağlamında mesleki ve teknik eğitimin yeniden yapılandırılması: Bir model önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Durak, A. (2019). Ebeveyn arabuluculuğunun bazı değişkenlere göre incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • El Emrani, S., El Merzouqi, A., & Khaldi, M. (2017). The MOOC: Challenges and Opportunities from a Pedagogical View. International Journal of Computer Applications, 975, 25-29.
  • Gökkaya, Z. (2014). Yetişkın eğitiminde yeni bir yaklaşım: oyunlaştırma. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 71-84.
  • Gümüş, M. (2016). Yetişkinlerin açık ve uzaktan öğrenmeyi tercih etme nedenlerinin demografik özelliklerine göre andragojik bir yaklaşımla incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gürkan, H. (2017). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Holford, J., Jarvis, P., Milana, M., Waller, R., & Webb, S. (2014). The MOOC phenomenon: toward lifelong education for all?, International Journal of Lifelong Education, 33(5), 569-572.
  • Hylén, J. (2015). Mobile learning and social media in adult learning. European Commission: Vocational Training and Adult Education. http://www.janhylen.se/wp-content/uploads/2015/04/Mobile-Learning-and-Social-Media-in-Adult-Learning.pdf
  • Küçükyılmaz, Y. (2016). Teaching English for specific purposes through the use of information and communication technologies and multimedia in Turkish Military Academy: A study on YouTube. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Loizzo, J., Ertmer, P. A., Watson, W. R., & Watson, S. L. (2017). Adult MOOC Learners as Self-Directed: Perceptions of Motivation, Success, and Completion. Online Learning, 21(2), n2.
  • Öçal, F. N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özgüven, Ü. (2019). Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerilerini geliştirmede kullanıcı eğitiminin rolü: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çankırı Karatekin Üniversitesi, Çankırı.
  • Özkorkmaz, M., A. (2016). Türkiye'de Halk Eğitim Merkezi müdürlerinin yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Selçuk, G. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ve öz-yeterlik inançlarının öğretmen yetiştirme programı kapsamında incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa.
  • Şahin, Z., & Yıldız-Durak, H. (2018). Yetişkinlerin Hayat Boyu Öğrenme Becerilerinin Geliştirilmesinde Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımıyla İlgili Araştırmalardaki Güncel Eğilimlerle İlgili Bir İnceleme. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-34.
  • Topdağı, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri kullanımının hayat boyu öğrenme tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Uslu, A. (2019). Geçici koruma statüsünde olan Suriyeli yetişkinlere verilen uyum kurslarındaki dil öğretiminde teknolojinin yeri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yildiz-Durak, H. Y., & Tekin, S. (2020). Öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 221-235.
  • Yuqin, Y. (2014). Modeling Personalized Learning on MOOC. China Educational Technology, (6), 2. http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTotal-ZDJY201406002.htm

Instructional Technology and Lifelong Learning: Trends, Opportunities and Challenges in Theses dealing with the Use of Technology in the Context of Lifelong Learning

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 88 - 106, 28.06.2020

Abstract

The use of information technologies has become widespread in all educational levels, especially with the pandemic process. These technologies provide opportunities such as expanding access opportunities, improving interaction, improving the quality of learning, encouraging the utilization of learning opportunities, diversifying opportunities and providing opportunities for equal opportunity to acquire new knowledge skills, especially in adult education. When the literature is analyzed, it is seen that the studies that look at the holistic use of these technologies in the context of lifelong learning are very limited. As a matter of fact, in order to better benefit from lifelong learning opportunities, it is considered important to consider the opportunities of instructional technology and to evaluate the difficulties. In this context, this study conducted in Turkey postgraduate thesis examining the lifelong learning context of emerging trends in technology use in the subject area thesis, aimed to examine the opportunities and challenges. For this purpose, “lifelong learning + technology; “Lifelong learning + technology; Research was carried out using the keywords "lifelong learning + technology". 28 theses were examined according to the purpose and 11 theses were eliminated and it was decided to examine 17 theses. For the analysis of the identified theses, the education level of the participants, the age levels of the participants, the learning area discussed, the instructional technology used, the variables discussed, the opportunities offered by digital technologies and the difficulties in using digital technologies were examined. The findings are presented in tables and graphs using frequencies and percentages. As a result of the research, it has been observed that digital technologies provide important opportunities in the context of lifelong learning as well as bringing some difficulties.

References

  • Abbak, Y. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri ile yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Akpınar, H., H. (2019). Belediye çalışanlarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile teknoloji kabul ve kullanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Atasoy, R. (2018). Uluslararası yetişkin becerilerinin (PIAAC 2015) Türk milli eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balbal, K., F. (2016). Honey & Mumford ve Mccarthy öğrenme stili modellerinin bulanık mantık tabanlı gerçekleştirimi ve performans analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Çam, E. (2017). İlköğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerinin yaşam boyu öğrenme, özyeterlik düzeyleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri açısından incelenmesi: Muş/Bulanık örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Çavdar Ataman, E. (2019). Etude comparative de deux centres d'auto-apprentissage du Français en Turquie et en France / Türkiye'de ve Fransa'da kendi kendine Fransızca öğrenme merkezlerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirer, M. (2018). Mesleki eğitimde Avrupa Kredi Transfer Sistemi (ECVET) bağlamında mesleki ve teknik eğitimin yeniden yapılandırılması: Bir model önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Durak, A. (2019). Ebeveyn arabuluculuğunun bazı değişkenlere göre incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • El Emrani, S., El Merzouqi, A., & Khaldi, M. (2017). The MOOC: Challenges and Opportunities from a Pedagogical View. International Journal of Computer Applications, 975, 25-29.
  • Gökkaya, Z. (2014). Yetişkın eğitiminde yeni bir yaklaşım: oyunlaştırma. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 71-84.
  • Gümüş, M. (2016). Yetişkinlerin açık ve uzaktan öğrenmeyi tercih etme nedenlerinin demografik özelliklerine göre andragojik bir yaklaşımla incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gürkan, H. (2017). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Holford, J., Jarvis, P., Milana, M., Waller, R., & Webb, S. (2014). The MOOC phenomenon: toward lifelong education for all?, International Journal of Lifelong Education, 33(5), 569-572.
  • Hylén, J. (2015). Mobile learning and social media in adult learning. European Commission: Vocational Training and Adult Education. http://www.janhylen.se/wp-content/uploads/2015/04/Mobile-Learning-and-Social-Media-in-Adult-Learning.pdf
  • Küçükyılmaz, Y. (2016). Teaching English for specific purposes through the use of information and communication technologies and multimedia in Turkish Military Academy: A study on YouTube. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Loizzo, J., Ertmer, P. A., Watson, W. R., & Watson, S. L. (2017). Adult MOOC Learners as Self-Directed: Perceptions of Motivation, Success, and Completion. Online Learning, 21(2), n2.
  • Öçal, F. N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özgüven, Ü. (2019). Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerilerini geliştirmede kullanıcı eğitiminin rolü: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çankırı Karatekin Üniversitesi, Çankırı.
  • Özkorkmaz, M., A. (2016). Türkiye'de Halk Eğitim Merkezi müdürlerinin yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Selçuk, G. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ve öz-yeterlik inançlarının öğretmen yetiştirme programı kapsamında incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa.
  • Şahin, Z., & Yıldız-Durak, H. (2018). Yetişkinlerin Hayat Boyu Öğrenme Becerilerinin Geliştirilmesinde Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımıyla İlgili Araştırmalardaki Güncel Eğilimlerle İlgili Bir İnceleme. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-34.
  • Topdağı, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri kullanımının hayat boyu öğrenme tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Uslu, A. (2019). Geçici koruma statüsünde olan Suriyeli yetişkinlere verilen uyum kurslarındaki dil öğretiminde teknolojinin yeri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yildiz-Durak, H. Y., & Tekin, S. (2020). Öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 221-235.
  • Yuqin, Y. (2014). Modeling Personalized Learning on MOOC. China Educational Technology, (6), 2. http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTotal-ZDJY201406002.htm
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hatice Yıldız Durak 0000-0002-5689-1805

Aykut Durak 0000-0001-7070-9048

Publication Date June 28, 2020
Submission Date May 1, 2020
Acceptance Date June 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Yıldız Durak, H., & Durak, A. (2020). Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme: Hayat Boyu Öğrenme Bağlamında Teknoloji Kullanımını Ele Alan Tezlerde Ortaya Çıkan Eğilimler, Fırsatlar ve Zorluklar. Instructional Technology and Lifelong Learning, 1(1), 88-106.

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.