Tüm eğitim kademelerinde özellikle pandemi süreciyle birlikte bilişim teknolojilerinin kullanımı yaygınlaşmıştır. Bu teknolojiler özellikle yetişkin eğitiminde erişim olanaklarını genişletmek, etkileşimini geliştirmek, öğrenme kalitesini artırmak, öğrenme olanaklarından yararlanmasını teşvik etmek, yeni bilgi beceriler edinmek için fırsatları çeşitlendirmek ve fırsat eşitliği şansı sunmak gibi olanaklar sağlar. Alanyazın incelendiğinde ise bu teknolojilerin hayat boyu öğrenme bağlamında kullanımına bütüncül şekilde bakan çalışmaların çok kısıtlı olduğu görülmüştür. Nitekim hayat boyu öğrenme olanaklarından daha iyi yararlanabilmek için öğretim teknolojisinin fırsatlarının ele alınması ve zorluklarının ise değerlendirilmesi önemli görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezleri incelenerek hayat boyu öğrenme bağlamında teknoloji kullanımını konu alan tezlerde ortaya çıkan eğilimler, fırsatlar ve zorlukların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç bağlamında ulusal tez veri tabanlarında gelişmiş arama seçenekleri yardımıyla “hayat boyu öğrenme + teknoloji; “yaşam boyu öğrenme + teknoloji; “lifelong learning + technology” anahtar kelimeleri kullanılarak araştırma yapılmıştır. 28 tez amaca göre incelenmiş, amaç dışı 11 tez elenerek 17 tezin incelenmesine karar verilmiştir. Belirlenen tezlerin analizi için katılımcıların eğitim düzeyi, katılımcıların yaş düzeyleri, ele alınan öğrenme alanı, kullanılan öğretim teknolojisi, ele alınan değişkenler, dijital teknolojilerin sunduğu fırsatlar ve dijital teknolojilerin kullanımındaki zorluklar temaları altında inceleme yapılmıştır. Bulgular frekans ve yüzdelerin kullanıldığı tablo ve grafiklerle sunulmuştur. Araştırma sonucunda dijital teknolojilerin hayat boyu öğrenme bağlamında önemli fırsatlar sağlamasının yanısıra bazı zorlukları da beraberinde getirdiği görülmüştür.
The use of information technologies has become widespread in all educational levels, especially with the pandemic process. These technologies provide opportunities such as expanding access opportunities, improving interaction, improving the quality of learning, encouraging the utilization of learning opportunities, diversifying opportunities and providing opportunities for equal opportunity to acquire new knowledge skills, especially in adult education. When the literature is analyzed, it is seen that the studies that look at the holistic use of these technologies in the context of lifelong learning are very limited. As a matter of fact, in order to better benefit from lifelong learning opportunities, it is considered important to consider the opportunities of instructional technology and to evaluate the difficulties. In this context, this study conducted in Turkey postgraduate thesis examining the lifelong learning context of emerging trends in technology use in the subject area thesis, aimed to examine the opportunities and challenges. For this purpose, “lifelong learning + technology; “Lifelong learning + technology; Research was carried out using the keywords "lifelong learning + technology". 28 theses were examined according to the purpose and 11 theses were eliminated and it was decided to examine 17 theses. For the analysis of the identified theses, the education level of the participants, the age levels of the participants, the learning area discussed, the instructional technology used, the variables discussed, the opportunities offered by digital technologies and the difficulties in using digital technologies were examined. The findings are presented in tables and graphs using frequencies and percentages. As a result of the research, it has been observed that digital technologies provide important opportunities in the context of lifelong learning as well as bringing some difficulties.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2020 |
Submission Date | May 1, 2020 |
Acceptance Date | June 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |