The aim of this study is to examine the views of students about the procedure, content and benefits of the computer literacy course conducted by distance education in terms of active and passive participants and non-participating students. Sixty-one faculty of education students, who had taken the Computer Literacy course at a private university, participated in this qualitative study. The data obtained from the opinion form consisting of open-ended questions were analyzed by content analysis. According to the results, the students found live course recording videos most useful and generally had a positive views about the course being given by distance education. When asked about their preferences, it was seen that half of the active participant students preferred distance education and the other half preferred face-to-face education, the majority of the passive students preferred distance education and non-participant students preferred more face-to-face education. It was seen that watching the recorded course videos for active students and preparing homework for passive or non-participating students help them learn the course more easily. In order for the course to be learned more effectively, it is necessary to have attendance requirement according to the passive students and face-to-face education according to the non-participant students.
Computer literacy Distance education Student views Active participation Passive participation
Bu çalışmanın amacı öğrencilerin uzaktan eğitim ile gerçekleştirilen bilgisayar okuryazarlığı dersinin işlenişine, içeriğine ve faydalarına yönelik görüşlerini derse aktif ve pasif katılanlar ile katılmayan öğrenciler açısından incelemektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmaya özel bir üniversitede Bilgisayar Okuryazarlığı dersini almış olan 61 eğitim fakültesi öğrencisi katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Sonuçlara göre öğrenciler canlı ders kayıt videolarını en faydalı bulmaktadırlar ve dersin uzaktan eğitimle veriliyor olmasından çoğunlukla memnundurlar. Tercihleri sorulduğunda derse aktif katılan öğrencilerin yarı yarıya uzaktan veya yüz yüze eğitimi, derse pasif katılan öğrencilerin çoğunluğunun uzaktan eğitimi, derse hiç katılmayan öğrencilerin ise daha çok yüz yüze eğitimi tercih ettikleri görülmüştür. Aktif katılan öğrenciler kayıtlı ders videolarını izleyerek, pasif katılan ya da katılmayan öğrenciler ödev hazırlayarak dersi daha kolay öğrendiklerini belirtmişlerdir. Dersinin daha etkili öğrenilmesi için, pasif katılan öğrencilere göre devam zorunluluğu olması, katılmayan öğrencilere göre ise yüz yüze eğitim olması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | June 9, 2020 |
Acceptance Date | July 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |