Reading aloud is one of the most important activities that parents and teachers can engage with children. The purpose of this study is to understand parents’ perceptions and awareness regarding importance of regular read-aloud activities with their children. To achieve this goal, we collected qualitative and quantitative evidence about the factors associated with parents’ reading aloud habits, perceptions and awareness. Survey data was collected from a total of 487 parents (N= 487) in Turkey. Data collection instrument was adapted to Turkish from ReadAloud Project’s (2020) survey instrument. The original survey was conducted in the United States to assess parents’ perceptions and awareness regarding read-aloud activities at home. Variables that are significantly associated with read aloud activities of parents were presented and hindering factors were discussed.
Araştırmalar, çocuklarla, özellikle okul öncesi dönemde sesli kitap okumanın, beyin gelişimine, dil ve anlatım becerilerine ve okula hazırlığa katkılarını vurgulamaktadır. Bu araştırma, ebeveynlerin çocuklarıyla sesli kitap okuma aktivitelerine bakışlarını ve bu aktivitelerin önemine dair farkındalıklarını anlamak amacıyla yapılmıştır. Farklı coğrafi bölgelerden, evreni temsil eden 487 katılımcıdan, Amerika Birleşik Devletleri’nde yürütülen ulusal bir sesli okuma kampanyası kapsamında geliştirilen anket adapte edilerek veri toplanmıştır. Demografik değişken olarak katılımcıların eğitim düzeyi, yaşı, hane halkı geliri ve çocuk sayısı verisi toplanmıştır. Katılımcıların özelliklerini özetlemek için betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Seçili değişkenlerin sesli okuma davranışıyla ilişkisini incelemek için korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Son olarak, açık uçlu maddeye verilen cevaplar içerik analizine tabii tutularak, nicel bulguları detaylı açıklayacak nitel sonuçlar elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | July 8, 2020 |
Acceptance Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |