Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Systematic Analysis of Methodical Trends in Dissertations on Secure Internet

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 64 - 87, 30.06.2022
https://doi.org/10.52911/itall.1062981

Öz

In this study, 25 theses were examined within the scope of the research by reaching the theses about safe internet in the database of the National Thesis Center in Turkey. It is aimed to examine the theses in the study according to the year, type of thesis, university, institute, region, research method, data collection tool, data analysis method, participant level, number of participants, sample selection method, and keywords. In the research, systematic content analysis, which is a qualitative research method, was used. As a result of the findings obtained by examining the theses about safe internet; the most thesis work was done in 2019, the majority of the thesis type consists of master's theses, mostly studied in educational sciences institutes, and theses are mostly carried out in universities in the Marmara and Central Anatolian regions, the most quantitative research method is used, Interviews and surveys are mostly used as data collection tools, in quantitative data analysis; frequency, percentage, non-parametric test, and t-test were used, in qualitative data analysis; content analysis is preferred, the participant group consisted mostly of parents, the number of participants is between 301-1000 at most, It was found that the easily accessible sample and the keyword "safe internet" were preferred more.

Kaynakça

  • Baaij, E. (2012). Safe Internet Use. Master Thesis. Philosophy of Science, Technology and Society. Science and Technology Studies. http://essay.utwente.nl/63323/1/Baaij%2C_Erik_-_S0008958_- _Master_Thesis.pdf (Access Date: 20.01.2022).
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri [The parameters of content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430–453. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Çubukcu, A., & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5(148).
  • Demirel, M., Yörük, M., Özkan, O. (2012). Çocuklar İçin Güvenli İnternet: Güvenli İnternet Hizmeti ve Ebeveyn Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7: 54-68.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Horzum, M. B., & Ayas, T. (2017). Türkiye’de Yayınlanan Dergilerdeki Sanal Zorbalıkla İlgili Makalelerin Yöntemsel Eğilimlerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 4(2), 1-12.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15, 1277-1288.
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171).
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi temelli sosyal hizmet araştırmaları dergisi, 1(1), 62-80.
  • McCarty, C., Prawitz, A.D., Derscheid, L.E. and Bette, M. (2011). Perceived Safety and Teen Risk Taking in Online Chat Sites. CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 14: 169-174.
  • Mert, M., Bülbül, H. İ., & Sağıroğlu, Ş. (2012). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda güvenli internet kullanımı. TÜBAV Bilim Dergisi, 5(4), 1-12.
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin İnternet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • Rosen, L.D., Cheever, N.A. & Carrier, L.M. (2008). The association of parenting style and child age with parental limit setting and adolescent MySpace behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 459–471.
  • Sırakaya, M., & Seferoğlu, S. S. (2018). Çocukların çevrim-içi ortamlarda karşılaştıkları riskler ve güvenli internet kullanımı. . B. Akkoyunlu, A. İşman ve H. F. Odabaşı (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2018, (12. Bölüm, ss. 185-202). TOJET ve Sakarya Üniversitesi, Adapazarı. [Çevrim-içi: http:// yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Kitap_ETO2018_Bolum12_185-202_Cevrimici-Riskler.pdf, Erişim tarihi: 20.01.2022.]
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Tekin, A., & Polat, E. (2016). Ortaokul öğrenci velilerinin güvenli İnternet kullanımı farkındalığı. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 5(2).
  • TÜİK (2021a). Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. Ankara: TÜİK. Alıntı TÜİK Kurumsal (tuik.gov.tr)
  • TÜİK (2021b). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. Ankara: TÜİK. Alıntı TÜİK Kurumsal (tuik.gov.tr)
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, G., Baytemir, K. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçları ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8: 1-20.

Güvenli İnternet İle İlgili Tezlerdeki Yöntemsel Eğilimlerin Sistematik İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 64 - 87, 30.06.2022
https://doi.org/10.52911/itall.1062981

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de Ulusal Tez Merkezi veri tabanından güvenli internet ile ilgili olarak gerçekleştirilmiş tezlere ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan tezlerden amaca uygun olarak görülen 25 tez incelenmiştir. İncelemeye alınan tezler yıl, tez türü, yapıldığı üniversite, enstitü, bölgeye, araştırma yöntemi, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi, katılımcı düzeyi, katılımcı sayısı, örneklem seçim şekli ve anahtar kelimelere göre incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Güvenli internet ile ilgili tezlerin incelenmesi ile ulaşılan bulgular sonucunda; en çok tez çalışmasının 2019 da yapıldığı, tez türü olarak büyük çoğunluğun yüksek lisans tezlerinden oluştuğu, en fazla eğitim bilimleri enstitüsünde çalışıldığı, tezlerin Marmara ve İç Anadolu bölgesinde bulunan üniversitelerde daha çok gerçekleştirildiği, en fazla nicel araştırma yönteminin kullanıldığı, veri toplama aracı olarak en çok görüşme ve anketlerden yararlanıldığı, nicel veri analizinde frekans, yüzde, non-parametrik test ve t-testi kullanıldığı, nitel veri analizi için içerik analizinin tercih edildiği, katılımcı grubunun en fazla velilerden oluştuğu, katılımcı sayısının en fazla 301-1000 arası bulunduğu, kolay ulaşılabilir örneklemin ve “güvenli internet” anahtar kelimesinin daha çok tercih edildiği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Baaij, E. (2012). Safe Internet Use. Master Thesis. Philosophy of Science, Technology and Society. Science and Technology Studies. http://essay.utwente.nl/63323/1/Baaij%2C_Erik_-_S0008958_- _Master_Thesis.pdf (Access Date: 20.01.2022).
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri [The parameters of content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430–453. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Çubukcu, A., & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5(148).
  • Demirel, M., Yörük, M., Özkan, O. (2012). Çocuklar İçin Güvenli İnternet: Güvenli İnternet Hizmeti ve Ebeveyn Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7: 54-68.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Horzum, M. B., & Ayas, T. (2017). Türkiye’de Yayınlanan Dergilerdeki Sanal Zorbalıkla İlgili Makalelerin Yöntemsel Eğilimlerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 4(2), 1-12.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15, 1277-1288.
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171).
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi temelli sosyal hizmet araştırmaları dergisi, 1(1), 62-80.
  • McCarty, C., Prawitz, A.D., Derscheid, L.E. and Bette, M. (2011). Perceived Safety and Teen Risk Taking in Online Chat Sites. CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 14: 169-174.
  • Mert, M., Bülbül, H. İ., & Sağıroğlu, Ş. (2012). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda güvenli internet kullanımı. TÜBAV Bilim Dergisi, 5(4), 1-12.
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin İnternet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • Rosen, L.D., Cheever, N.A. & Carrier, L.M. (2008). The association of parenting style and child age with parental limit setting and adolescent MySpace behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 459–471.
  • Sırakaya, M., & Seferoğlu, S. S. (2018). Çocukların çevrim-içi ortamlarda karşılaştıkları riskler ve güvenli internet kullanımı. . B. Akkoyunlu, A. İşman ve H. F. Odabaşı (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2018, (12. Bölüm, ss. 185-202). TOJET ve Sakarya Üniversitesi, Adapazarı. [Çevrim-içi: http:// yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Kitap_ETO2018_Bolum12_185-202_Cevrimici-Riskler.pdf, Erişim tarihi: 20.01.2022.]
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Tekin, A., & Polat, E. (2016). Ortaokul öğrenci velilerinin güvenli İnternet kullanımı farkındalığı. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 5(2).
  • TÜİK (2021a). Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. Ankara: TÜİK. Alıntı TÜİK Kurumsal (tuik.gov.tr)
  • TÜİK (2021b). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. Ankara: TÜİK. Alıntı TÜİK Kurumsal (tuik.gov.tr)
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, G., Baytemir, K. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçları ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8: 1-20.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Akgün 0000-0003-2580-9896

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2022
Kabul Tarihi 18 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgün, E. (2022). Güvenli İnternet İle İlgili Tezlerdeki Yöntemsel Eğilimlerin Sistematik İncelenmesi. Instructional Technology and Lifelong Learning, 3(1), 64-87. https://doi.org/10.52911/itall.1062981