Emirî is one of the poet at
Ottoman Empire in 16th.century. There is not enough information about his
life but he wrote a diwan which includes all of his poems and he dedicated
his diwan to Sultan Suleyman The Magnificent. If examined deeply, we could
build a relationship between Emirî’s poems with Hâfız poems by means of
poetic themes. It is studied in this paper literary arts and their themes of
the gazelles by comparing the verses written by two poets.
1. ÇAVUŞOĞLU, MEHMED; “BÂKΔ, DİA, C.IV, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19912.DEĞİRMENÇAY, VEYİS; “EMİRİ”, FARSÇA ŞİİR SÖYLEYEN OSMANLI ŞAİRLERİ, Erzurum, Mega Ofset Matbaacılık, 2013, s.2233. DİLÇİN, CEM; DİVAN ŞİİRİNDE GAZEL, Türk Dili Aylık Dergisi, Yıl:36, C.LII, Say. 415-416-417, Temmuz-Ağustos-Eylül, 19864. EMİRÎ DİVANI: METİN-İNCELEME, Haz. KOÇ KONUKSEVER, SERPİL, İstanbul, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 20115. MUHİBBÎ DİVANI: İZAHLI METİN; Haz. AK, COŞKUN, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 19876. İPEKTEN, HALÛK; “Gazel”, DİA, C.XII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19967. OKUMUŞ, ÖMER; “Abdurrahman Câmî”, DİA, C.VII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19938. KARAHAN, ABDULKADİR; “Fuzûlî”, DİA, C.XIII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19969. KAYA, BAYRAM ALİ; “Taşlıcalı Yahya”, DİA, C.XL, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 201110. KOCATÜRK, VASFÎ MAHİR; TÜRK EDEBİYATI ANTOLOJİSİ: BAŞLANGIÇTAN BUGÜNE KADAR, Ankara, Buluş Yayınevi, 196711. KURNAZ, CEMAL; “Hayâlî Bey”, DİA, C.XVII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 199812. KURTULUŞ, RIZA; “Emir Hüsrev-i Dihlevî, DİA, C.XI, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 199513. YAZICI, TAHSİN; “Hâfız-ı Şîrâzî”, DİA, C.XV, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 1997
Emirî is one of the poet at
Ottoman Empire in 16th.century. There is not enough information about his
life but he wrote a diwan which includes all of his poems and he dedicated
his diwan to Sultan Suleyman The Magnificent. If examined deeply, we could
build a relationship between Emirî’s poems with Hâfız poems by means of
poetic themes. It is studied in this paper literary arts and their themes of
the gazelles by comparing the verses written by two poets.
1. ÇAVUŞOĞLU, MEHMED; “BÂKΔ, DİA, C.IV, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19912.DEĞİRMENÇAY, VEYİS; “EMİRİ”, FARSÇA ŞİİR SÖYLEYEN OSMANLI ŞAİRLERİ, Erzurum, Mega Ofset Matbaacılık, 2013, s.2233. DİLÇİN, CEM; DİVAN ŞİİRİNDE GAZEL, Türk Dili Aylık Dergisi, Yıl:36, C.LII, Say. 415-416-417, Temmuz-Ağustos-Eylül, 19864. EMİRÎ DİVANI: METİN-İNCELEME, Haz. KOÇ KONUKSEVER, SERPİL, İstanbul, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 20115. MUHİBBÎ DİVANI: İZAHLI METİN; Haz. AK, COŞKUN, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 19876. İPEKTEN, HALÛK; “Gazel”, DİA, C.XII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19967. OKUMUŞ, ÖMER; “Abdurrahman Câmî”, DİA, C.VII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19938. KARAHAN, ABDULKADİR; “Fuzûlî”, DİA, C.XIII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 19969. KAYA, BAYRAM ALİ; “Taşlıcalı Yahya”, DİA, C.XL, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 201110. KOCATÜRK, VASFÎ MAHİR; TÜRK EDEBİYATI ANTOLOJİSİ: BAŞLANGIÇTAN BUGÜNE KADAR, Ankara, Buluş Yayınevi, 196711. KURNAZ, CEMAL; “Hayâlî Bey”, DİA, C.XVII, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 199812. KURTULUŞ, RIZA; “Emir Hüsrev-i Dihlevî, DİA, C.XI, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 199513. YAZICI, TAHSİN; “Hâfız-ı Şîrâzî”, DİA, C.XV, İstanbul, İSAM: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi, 1997