Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının 21. Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 6, 71 - 84, 14.07.2021
https://doi.org/10.46628/itbhssj.912031

Öz

Bu çalışmada Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma olarak desenlenmiş ve doküman incelemesi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın dokümanını Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı oluşturmaktadır. Doküman kapsamında öğretim programında yer alan kazanımlar; 21. yüzyıl becerileri açısından içerik analizine tabi tutularak her bir kazanımın, ilişkili olabileceği 21. yüzyıl becerisi altında kodlanmıştır. Excel programında kodlanan veriler analiz edilerek sayı ve yüzde olarak tablo ve grafikler halinde sunulmuştur. Çalışman sonucunda; ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programında yer alan 122 kazanımda, toplam 208 kez “21. yüzyıl becerisine” değinildiği, bazı kazanımlarda birden çok beceriye vurgu yapıldığı görülmüştür. Programda en çok eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin ön plana çıktığı, en az ise medya ve bilgi okuryazarlığı becerilerine yer verildiği, teknoloji okuryazarlığı becerilerine ise hiç yer verilmediği saptanmıştır. Programın “Hareket Yetkinliği” ve “Aktif ve Sağlıklı Hayat” öğrenme alanı kazanımlarında öğrenme ve yenilikçilik becerileri ile yaşam ve kariyer becerileri tüm sınıf düzeylerinde yer alırken, bilgi, medya ve teknoloji becerileri ise sadece 7. ve 8.sınıf kazanımlarında yer almıştır.

Kaynakça

  • Ananiadou, K. and M. Claro (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing, Paris.
  • Aykaç, M., Günaydın, L. ve Yılmaz, İ.A. (2011). Yeni eğitim paradigması ve bilgi toplumunda üniversiteler. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. 25-27 Mayıs, Aydın.
  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Barası, M. ve Erdamar, G. (2021). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: Öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 222-242.
  • Binkley, M., Erstad, O., Hermna, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M. and Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In Griffin, P., Care, E. and McGaw, B. Assessment and Teaching of 21st Century Skills, Dordrecht, Springer.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. Yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Çelebi, M. ve Altuncu, N. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin İngilizce öğretim programındaki yeri. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi. 26-27 Nisan, Gaziantep, Türkiye
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, M. ve Çetin, G. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından MEB okul öncesi eğitim programına eleştirel bir bakış. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 235-255.
  • Çınar, O., Teyfur, E. ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 47-64.
  • Edginton, C.R., Chin, M.K. ve Demirhan, G. (2010). Beden eğitimi ve sağlık: Yeni bir küresel görüş birliği. Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 122-128.
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Eser, B. ve Bozcan, E.Ü. (2019). Okul öncesi dönemde 21. yüzyıl becerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. 5. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, 27-29 Haziran, İstanbul.
  • EU (2008). Recommendations of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European qualifications framework for lifelong learning. Official Journal of the European Union, (2008/C 111/1-4).
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD Uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Gelişli, Y. ve Doğan, E. (2020). Türk Dili ve Edebiyatı ortaöğretim programına 21. yüzyıl becerilerinin yansıması. TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 12(47), 58-69.
  • Güneş, F. ve Deveci, T. (2020). Yetişkin eğitimi ve hayat boyu öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. SETA Analiz, Sayı: 272. Erişim: https://www.setav.org/analiz-21-yuzyil-becerileri-odaginda-turkiyenin-egitim-politikalari/, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Hamlı, D., Hamlı, S. ve Taneri, P.O. (2020). Temel eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Current Debates on Social Sciences 4- Multidisciplinary Studies (Edt: Alpaslan Ceylan, İlhami Durmuş ve Salih Çeçen), Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • ISTE (2014). ISTE-standards for students. Erişim: https://www.iste.org/standards/for-students, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87.
  • Karabacak K. (2017). Eğitime ilişkin temel kavramlar. A. Arslan (Ed.). Eğitim Bilimine Giriş içinde (3-22). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kardeş, S. (2020). Okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri ve STEAM eğitimi bağlamında incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 109-119.
  • Kayhan, E., Altun, S. ve Gürol, M. (2019). Sekizinci sınıf Türkçe öğretim programı (2018)’nın 21. yüzyıl becerileri açısından değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 20-35.
  • Kızılkaya, H. (2021). Program geliştirme çalışmaları üzerine bir değerlendirme: İngiltere Ulusal Programı. Turkish Journal of Educational Studies, 8(1), 68-84.
  • Koçin, B. ve Tuğluk, M.N. (2020). 2013 okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 49, 621-649.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 483-496.
  • MEB (2011). Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı. MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Erişim: https://www.egitimedestek.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf, Erişim tarihi: 10.02.2021
  • MEB (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf, Erişim tarihi: 10.03.2021,
  • MEB (2018a). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Erişim: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=324, Erişim tarihi: 14.02.2021
  • MEB (2018b). 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_ EGITIM_VIZYONU.pdf, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. CA: Sage Publications.
  • National Research Council. (2010). Exploring the intersection of science education and 21st century skills: A workshop summary. M. Hilton (Ed.). Washington DC: National Academy Press.
  • North Central Regional Educational Laboratory -NCREL (2003). 21st century skills. Erişim: www.ncrel.org/engauge/skills/skills.htm, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • OECD (2018). The future of education and skills: Education 2030. Erişim: https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf, Erişim tarihi: 20.0.2021
  • Oğuz, O., Oktay, A. ve Ayhan, H. (2010). 21. yüzyılda eğitim ve Türk eğitim sistemi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • P21 (2019) Partnership for 21st Century Learning. Framework for 21st Century Learning (P21). Erişim: http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf Erişim tarihi: 10.01.2021
  • Sağıroğlu, Ş., Bülbül, H.İ., Kılıç, A. ve Küçükali, M. (2020). Dijital okuryazarlık. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Selvi, Ö. (2012). Bilgi toplumu, bilgi yönetimi ve halkla ilişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3, 191-214.
  • Trilling, B. and Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Francisco: Jossey-Bass.
  • Tutkun, Ö.F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • TÜSİAD (2012). Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği. Erişim: https://tusiad.org/tr/basin-bultenleri/item/5681-tusiad-21--yuzyil-becerileri-ve-egitimin-niteligi-konulu-toplanti-dizisi-baslatiyor, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • TYÇ (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. Erişim: https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterlilikler-cercevesi, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Uçak, S. ve Erdem, H. H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76-93.
  • Yalı, S. (2021). 21. yüzyıl becerileri perspektifinden tarih eğitiminin yönü. İnsan ve İnsan, 8(27), 209-233.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Analysis on the Acquisitions of Secondary School Physical Education and Sports Lesson Curriculum in Terms of the 21st Century Skills

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 6, 71 - 84, 14.07.2021
https://doi.org/10.46628/itbhssj.912031

Öz

Kaynakça

  • Ananiadou, K. and M. Claro (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing, Paris.
  • Aykaç, M., Günaydın, L. ve Yılmaz, İ.A. (2011). Yeni eğitim paradigması ve bilgi toplumunda üniversiteler. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. 25-27 Mayıs, Aydın.
  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Barası, M. ve Erdamar, G. (2021). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: Öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 222-242.
  • Binkley, M., Erstad, O., Hermna, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M. and Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In Griffin, P., Care, E. and McGaw, B. Assessment and Teaching of 21st Century Skills, Dordrecht, Springer.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. Yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Çelebi, M. ve Altuncu, N. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin İngilizce öğretim programındaki yeri. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi. 26-27 Nisan, Gaziantep, Türkiye
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, M. ve Çetin, G. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından MEB okul öncesi eğitim programına eleştirel bir bakış. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 235-255.
  • Çınar, O., Teyfur, E. ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 47-64.
  • Edginton, C.R., Chin, M.K. ve Demirhan, G. (2010). Beden eğitimi ve sağlık: Yeni bir küresel görüş birliği. Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 122-128.
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Eser, B. ve Bozcan, E.Ü. (2019). Okul öncesi dönemde 21. yüzyıl becerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. 5. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, 27-29 Haziran, İstanbul.
  • EU (2008). Recommendations of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European qualifications framework for lifelong learning. Official Journal of the European Union, (2008/C 111/1-4).
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD Uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Gelişli, Y. ve Doğan, E. (2020). Türk Dili ve Edebiyatı ortaöğretim programına 21. yüzyıl becerilerinin yansıması. TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 12(47), 58-69.
  • Güneş, F. ve Deveci, T. (2020). Yetişkin eğitimi ve hayat boyu öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. SETA Analiz, Sayı: 272. Erişim: https://www.setav.org/analiz-21-yuzyil-becerileri-odaginda-turkiyenin-egitim-politikalari/, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Hamlı, D., Hamlı, S. ve Taneri, P.O. (2020). Temel eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Current Debates on Social Sciences 4- Multidisciplinary Studies (Edt: Alpaslan Ceylan, İlhami Durmuş ve Salih Çeçen), Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • ISTE (2014). ISTE-standards for students. Erişim: https://www.iste.org/standards/for-students, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87.
  • Karabacak K. (2017). Eğitime ilişkin temel kavramlar. A. Arslan (Ed.). Eğitim Bilimine Giriş içinde (3-22). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kardeş, S. (2020). Okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri ve STEAM eğitimi bağlamında incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 109-119.
  • Kayhan, E., Altun, S. ve Gürol, M. (2019). Sekizinci sınıf Türkçe öğretim programı (2018)’nın 21. yüzyıl becerileri açısından değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 20-35.
  • Kızılkaya, H. (2021). Program geliştirme çalışmaları üzerine bir değerlendirme: İngiltere Ulusal Programı. Turkish Journal of Educational Studies, 8(1), 68-84.
  • Koçin, B. ve Tuğluk, M.N. (2020). 2013 okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 49, 621-649.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 483-496.
  • MEB (2011). Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı. MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Erişim: https://www.egitimedestek.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf, Erişim tarihi: 10.02.2021
  • MEB (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf, Erişim tarihi: 10.03.2021,
  • MEB (2018a). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Erişim: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=324, Erişim tarihi: 14.02.2021
  • MEB (2018b). 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_ EGITIM_VIZYONU.pdf, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. CA: Sage Publications.
  • National Research Council. (2010). Exploring the intersection of science education and 21st century skills: A workshop summary. M. Hilton (Ed.). Washington DC: National Academy Press.
  • North Central Regional Educational Laboratory -NCREL (2003). 21st century skills. Erişim: www.ncrel.org/engauge/skills/skills.htm, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • OECD (2018). The future of education and skills: Education 2030. Erişim: https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf, Erişim tarihi: 20.0.2021
  • Oğuz, O., Oktay, A. ve Ayhan, H. (2010). 21. yüzyılda eğitim ve Türk eğitim sistemi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • P21 (2019) Partnership for 21st Century Learning. Framework for 21st Century Learning (P21). Erişim: http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf Erişim tarihi: 10.01.2021
  • Sağıroğlu, Ş., Bülbül, H.İ., Kılıç, A. ve Küçükali, M. (2020). Dijital okuryazarlık. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Selvi, Ö. (2012). Bilgi toplumu, bilgi yönetimi ve halkla ilişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3, 191-214.
  • Trilling, B. and Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Francisco: Jossey-Bass.
  • Tutkun, Ö.F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • TÜSİAD (2012). Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği. Erişim: https://tusiad.org/tr/basin-bultenleri/item/5681-tusiad-21--yuzyil-becerileri-ve-egitimin-niteligi-konulu-toplanti-dizisi-baslatiyor, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • TYÇ (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. Erişim: https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterlilikler-cercevesi, Erişim tarihi: 10.03.2021
  • Uçak, S. ve Erdem, H. H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76-93.
  • Yalı, S. (2021). 21. yüzyıl becerileri perspektifinden tarih eğitiminin yönü. İnsan ve İnsan, 8(27), 209-233.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale/Kitap Çevirisi
Yazarlar

M. Enes Işıkgöz 0000-0001-7804-1011

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Işıkgöz, M. E. (2021). Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının 21. Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi. Artuklu İnsan Ve Toplum Bilim Dergisi, 1(6), 71-84. https://doi.org/10.46628/itbhssj.912031