Afrika kıtasındaki ülkelerin neredeyse tamamı tarihleri boyunca belirli bir süre Avrupalı kolonyal güçlerin egemenliği altında kalmıştır. Bu durum, kıtada hayat bulan literatür içerisinde sömürge karşıtı bir söylem ile ön plana çıkan eserlerin kaleme alınmasını beraberinde getirmiştir. Afrikalı ve Afrika kökenli çok sayıda yazar Avrupa sömürgeciliğini analiz etmiş ve bundan kurtulmak için öneriler sunmuştur. Senegalli Ousmane Sembene de sömürge karşıtı bir yazar ve yönetmen olarak sinemasını sömürge karşıtı bir hassasiyet uyarınca inşa etmiştir. Onun filmleri bir bakıma, antikolonyal literatürün beyaz perdeye aktarılmış hali olarak da kabul edilebilir. Sembene kıta sineması için son derece önemli bir isimdir. O, Sahra-altı Afrika’da uzun metrajlı bir filmin (Kara Kız, 1966) yönetmenliğini yapan ilk kişidir. Onun bu özelliği ve politik tutumu, yalnızca ülkesi Senegal’in değil, bütün bir Afrika kıtasının sinemasının kimliğinin şekillenmesinde başat bir etken olmuştur. Afrika kıtasından önemli sayıda yönetmeni etkilemiştir ve politik sinema bağlamında da çok önemli bir yerde durmaktadır. Pan-Afrikanist kişiliği ve sinemayı sosyal dönüşümün bir aracı olarak görmesi, filmlerinin antikolonyalist literatür ekseninde değerlendirilebilir olmasına imkân tanır. Yönetmenin filmleri gerek içerik gerek üretim biçimi düzleminde antikolonyal izleklerin görüldüğü yapımlardır. Onuncu filmi Thiaroye Kampı (1988) bu bağlamda önemli bir yerde durmaktadır. Bu filminde sömürgeciliğin sembolik ve fiziksel şiddet üretme biçimlerini teşhir eden yönetmen, Afrikalıların bağımsızlık yolunda bilinç kazanma evrelerini gözler önüne serer. Bu çalışmada, Sembene’nin Thiaroye Kampı filmi, antikolonyalist Afrika literatürü ile Afrika sineması ilişkisinin ortaya çıkarılması amacıyla ele alınmıştır. Çalışmanın sonucunda, yönetmenin sinema aracılığıyla güçlü bir antikolonyalist söylem ürettiği ve antikolonyal literatürün üzerinde durduğu birçok meseleyi gündeme getirdiği görülmüştür. Film, antikolonyal literatürün sinemaya uyarlanmış hali olarak kabul edilebilir.
Antikolonyalizm Afrika edebiyatı Afrika Senegal Sineması Ousmane Sembene
Almost all of the countries on the African continent have been under the domination of European powers for a certain period of time throughout their history. As a result, many books have been written on the continent, adopting an anti-colonial rhetoric. Numerous authors have analyzed European colonialism and offered suggestions for getting rid of it. Senegalese Ousmane Sembene is an anti-colonial writer and director. In a way, his films can be considered as a version of anticolonial literature transferred to the movie screen. Sembene is an extremely important name for African cinema. He is the first person directed a feature film (La Noire de…, 1966) in Sub-Saharan Africa. His political stance has been a major factor in shaping the identity of the cinema not only of his country Senegal, but of the entire African continent. He has influenced a significant number of directors from the African continent and is very important in the context of political. His pan-Africanist personality and view of cinema as a tool of social transformation allow his films to be evaluated in the context of anticolonialist literature. Anticolonial themes are seen in Sembene's films both in terms of content and mode of production. The movie Camp de Thiaroye (1988) also has an important place in this context. In this film, he exhibited the ways in which colonialism produced symbolic and physical violence. He also revealed the stages of Africans gaining consciousness on their way to independence. In this study, Sembene's Camp de Thiaroye is analyzed in order to reveal the relationship between anticolonialist African literature and African cinema. As a result of the study, it was seen that Sembene produced a strong anticolonial discourse through his cinema and brought up many issues mentioned by the anticolonial literature.
Anticolonialism Postcolonialism African Literature Senegalese Cinema Ousmane Sembene
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sinema Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |