Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışları ve STEM Eğitimine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 744 - 769, 31.03.2022
https://doi.org/10.15869/itobiad.951520

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öğrenme anlayışları ve STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Betimsel bir araştırma olan bu çalışma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili merkez ilçelerindeki ilkokullarda öğrenim görmekte olan 19.506 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 460 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplama araçları olarak “İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışları Ölçeği” ile “STEM’e Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; İlişkisiz Örneklemler için t Testi, Kruskal Wallis-H testi, Tukey test ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Ayrıca, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek amacıyla Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öğrenme anlayışlarının ve STEM’e yönelik tutumlarının üst düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca “bilgiyi kazanma ve kullanma olarak öğrenme”, “kişisel değişim olarak öğrenme” ve “sosyal beceri olarak öğrenme” değişkenlerinin birlikte, STEM’e yönelik tutumlardaki değişimin %31’ini açıkladıkları ve STEM’e yönelik tutumlar üzerinde anlamlı yordayıcılar olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Acar, D. (2018). FETEMM eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi üzerine etkisi (Tez No. 527233) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2018). The effects of STEM training on the academic achievement of 4th graders in science and mathematics and their views on STEM training. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 505-513. https://doi.org/10.26822/iejee.2018438141
  • Asığığan, S. İ. (2019). Oyunlaştırılmış STEM uygulamalarının öğrencilerin içsel motivasyon düzeyleri eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözme becerisi algıları üzerindeki etkisi (Tez No. 546098) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville. https://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1019&context=utk_theopubs, Erişim Tarihi: 28.01.2020
  • Aydın, G., Saka, M. & Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM= FETEMM) tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290319
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Azgın, A. O. (2019). İlkokulda STEM: Öğrencilerin kariyer ilgileri ve tutumları ile öğretmenlerin yönelimleri (Tez No. 545023) [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Baeten, M., Kyndt, E., Struyven, K., & Dochy, F. (2010). Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational Research Review, 5(3), 243-260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001
  • Balçın, M. D., Çavuş, R., & Topaloğlu, M. Y. (2018). Ortaokul öğrencilerinin FeTeMM’e yönelik tutumlarının ve FeTeMM mesleklerine yönelik ilgilerinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 6(2), 40-62. https://www.proquest.com/openview/d12ef4ea87e7021a2d5318183b9fde7b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2045595
  • Baş, G. (2013). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme anlayışları ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 96-114.
  • Berberoğlu, B. (2010). Bilgi toplumu ve bilgi ekonomisi oluşturma yolunda Türkiye ve Avrupa Birliği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 111-131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/487/4441
  • Boulton-Lewis, G. M., Marton, F., Lewis, D. C., & Wilss, L. A. (2004). A longitudinal study of learning for a group of indigenous Australian university students: Dissonant conceptions and strategies. Higher Education, 47(1), 91-111. https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000009807.00392.33
  • Breiner, J. M., Harkness, S. S., Johnson, C. C., & Koehler, C. M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3-11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x
  • Budak, Y. (2016). Temel kavramlar. Yusuf Budak (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 11). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA press.
  • Byrne, M. & Flood, B. (2004). Exploring the conceptions of learning of accounting students. Accounting Education, 13(sup1), 25-37. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0963928042000310779
  • Cano, F., & Cardelle-Elawar, M. (2004). An integrated analysis of secondary school students’ conceptions and beliefs about learning. European Journal of psychology of Education, 19(2), 167-187. https://doi.org/10.1007/BF03173230
  • Corlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85. http://repository.bilkent.edu.tr/handle/11693/13203
  • Çakmak, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) algıları (Tez No. 537843) [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çolakoğlu, M. H., & Gökben, A. G. (2017). Türkiye’de eğitim fakültelerinde FeTeMM (STEM) çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(2), 46-69. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/412650
  • Dahlin, B., & Regmi, M. P. (1997). Conceptions of learning among Nepalese students. Higher Education, 33(4), 471-493. https://doi.org/10.1023/A:1002992411868
  • Dart, B. C., Burnett, P. C., Purdie, N., Boulton-Lewis, G., Campbell, J., & Smith, D. (2000). Students' conceptions of learning, the classroom environment, and approaches to learning. The Journal of Educational Research, 93(4), 262-270. https://doi.org/10.1080/00220670009598715
  • Duban, N., Aydoğdu, B., & Kolsuz, S. (2018). STEAM implementations for elementary school students in Turkey. Journal of STEM Arts, Crafts, and Constructions, 3(2), 5. https://scholarworks.uni.edu/journal-stem-arts/vol3/iss2/5/
  • Ekinci, N. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim, 34(151). http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/609/88
  • Eklund-Myrskog, G. (1998). Students’ conceptions of learning in different educational contexts. Higher Education, 35(3), 299-316. https://doi.org/10.1023/A:1003145613005
  • Elmalı, Ş., & Balkan-Kıyıcı, F. (2017). Türkiye’de yayınlanmış FeTeMM eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 684-696. https://doi.org/10.19126/suje.322791
  • Fitzgerald, S. M., Rumrill Jr, P. D., & Schenker, J. D. (2004). Correlational designs in rehabilitation research. Journal of Vocational Rehabilitation, 20(2), 143-150. https://content.iospress.com/articles/journal-of-vocational-rehabilitation/jvr00237
  • Genç, G. (1989). Ergenlik (puberte)’te fizyolojik değişikler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. https://dergipark.org.tr/en/pub/egehemsire/issue/49659/636664
  • Girgin, Ş. (2018). Ethnographic case study of early STEM education: Investigating students’ authentic learning experiences (Tez No. 510101) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gülhan, F. (2016). Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin algı, tutum, kavramsal anlama ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi (Tez No. 473101) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620. https://doi.org/10.14527/9786053183563b2.019
  • İçel, K. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin disiplinli zihin özellikleri ve STEM tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) (Tez No. 554383) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kager, E. (2015). Effects of participation in a STEM camp on STEM attitudes and anticipated career choices of middle school girls: A mixed methods study. [Doctoral Dissertation, Ohio University]. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=ohiou1427812431&disposition=inline
  • Kapucu, S., & Bahçivan, E. (2016). Lise öğrencilerinin fizik öğrenme anlayışlarının cinsiyet sosyo-ekonomik durum ve fizik başarıları açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2). https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194939
  • Kavak, T. (2019). STEM uygulamalarının 4. sınıf öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına, bilimsel süreç ve problem çözme becerilerine etkisi (Tez No. 540966) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kaya, S. Y. (2019). STEM tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve ilkokul öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Tez No. 584776) [Yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kazu, İ. Y., & Akran, S. K. (2018). 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (Malatya ve Elazığ İli Örneği). Current Research in Education, 4(2), 62-85.
  • Keklik, I., & Keklik, D. E. (2012). Examination of high school students’ motivation and learning. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87280
  • Kırkıç, K.A., Derin, G., & Aydın, E. (2018). Yenilikçi bir öğretim yaklaşımı olarak STEM. K. A. Kırkıç & E. Aydın (Ed.), Merhaba STEM Yenilikçi Bir Öğretim Yaklaşımı içinde (s. 13-17). Eğitim Yayınevi.
  • Klatter, E. B., Lodewijks, H. G., & Aarnoutse, C. A. (2001). Learning conceptions of young students in the final year of primary education. Learning and Instruction, 11(6), 485-516. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00002-0
  • Kolsuz, S. (2018). Sosyo-bilimsel konuların işlenmesinde STEAM uygulamaları (Tez No. 530335) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Lou, S. J., Shih, R. C., Diez, C. R., & Tseng, K. H. (2011). The impact of problem-based learning strategies on STEM knowledge integration and attitudes: an exploratory study among female Taiwanese senior high school students. International Journal of Technology and Design Education, 21(2), 195-215. https://doi.org/10.1007/s10798-010-9114-8
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2015). Millî Eğitim Bakanlığı 2015–2019 Stratejik Planı. Ankara. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf,
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). STEM eğitimi raporu. Ankara. http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf, Erişim Tarihi: 29.05.2019
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). STEM eğitimi öğretmen el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf, Erişim Tarihi: 28.01.2020
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/ded/issue/29178/312449
  • Okulu, H. Z. (2019) STEM eğitimi kapsamında astronomi etkinliklerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi (Tez No. 538296) [Doktora tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Öner, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin FETEMM’e yönelik tutum, algı, problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 545631) [Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özçelik, M. A. (2019). Lise öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inanç, fen öğrenme anlayışı ve genetik konusundaki kavramsal başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 538163) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özkal, N., & Çetingöz, D. (2006). Akademik başarı, cinsiyet, tutum ve öğrenme stratejilerinin kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 46(46), 259-275. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10351/126764
  • Öztürk, M. (2017). İlkokul 4. sınıf öğretmenleri ve öğrencilerinin FeTeMM eğitimine ilişkin yeterlik inançları ve tutumlarının incelenmesi (Tez No. 485418) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özyurt, M., Kayıran, B. K., & Başaran, M. (2018). İlkokul öğrencilerinin STEM’e ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 65-82. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12700
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2007). Framework for 21st century learning. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_framework_0816_2pgs.pdf, Erişim Tarihi: 12.10.2019
  • Peterson, E. R., Brown, G. T., & Irving, S. E. (2010). Secondary school students’ conceptions of learning and their relationship to achievement. Learning and individual differences, 20(3), 167-176. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.12.004
  • Purdie, N. M., & Hattie, J. (2002). Assessing students’ conceptions of learning. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 2, 17-32. https://eprints.qut.edu.au/12038/1/12038.pdf
  • Purdie, N., Hattie, J., & Douglas, G. (1996). Student conceptions of learning and their use of self-regulated learning strategies: A cross-cultural comparison. Journal of educational psychology, 88(1), 87. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.1.87
  • Richardson, J. T. (2011). Approaches to studying, conceptions of learning and learning styles in higher education. Learning and Individual differences, 21(3), 288-293. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.11.015
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, 71(8), 1-4. https://www.iteea.org/File.aspx?id=86478&v=5409fe8e
  • Sağlam, H. (2017). An investigation of high school students’ physics achievement in terms of their achievement goal orientations, self efficacy beliefs and learning conceptions of physics (Tez No. 474335) [Yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Säljö, R. (1979). Learning in the learner’s perspective: 1. Some commonsense conceptions (Report 76). University of Gothenburg, Institute of Education.
  • Sanders, M. E. (2008). Stem, stem education, stemmania. Technology and engineering teacher, 68(4), 20-26. https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/51616
  • Saraçoğlu, M., & Kahyaoğlu, M. (2021). Learning and studying approaches as a predictor of reflective thinking skills towards problem-solving of secondary school students. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(4), 132-140. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.9n.4p.132
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Yargı Yayınevi.
  • Smith, P. J., & Blake, D. (2009). The influence of learning environment on student conceptions of learning. Journal of Vocational Education and Training, 61(3), 231-246. https://doi.org/10.1080/13636820902996517
  • Tabaru, G. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerine fen bilimleri dersinde uygulanan STEM temelli etkinliklerin çeşitli değişkenlere etkisi (Tez No. 473577) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Taşkın, N. R. (2012). Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin biyoloji öğrenme anlayışları ile biyoloji öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 313511) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Taşkın, N. R., Yıldırım, O., & Özgür, S. (2015). Biyoloji öğrenme anlayışları ölçeği’nin (BÖAÖ) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2). https://doi.org/10.17522/nefefmed.02883
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers’ receptivity to integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades (Tez No. 546631) [Doktora tezi, University of Nevada]. https://scholarworks.unr.edu/bitstream/handle/11714/2852/Thomas_unr_0139D_11492.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tsai, C. C. (2004). Conceptions of learning science among high school students in Taiwan: A phenomenographic analysis. International Journal of Science Education, 26(14), 1733-1750. https://doi.org/10.1080/0950069042000230776
  • Turner, M., & Baskerville, R. (2011). Change in conception of learning: A missing ingredient to support deep learning. 3-5 July. Paper presented at AFAANZ conference, Darwin.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. Yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77023
  • Tynjäla, P. (1997). Developing education students’ conceptions of the learning process in different learning environments. Learning and Instruction, 7(3), 277-292. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(96)00029-1
  • Unfried, A., Faber, M., & Wiebe, E. (2014). Gender and student attitudes toward science, technology, engineering, and mathematics. The Friday Institute for Educational Innovation at North Carolina State University, 51.
  • Uzunoğlu, B. A. (2019). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgi düzeyleri ile akademik benlik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 546631) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler odaklı epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları, akademik risk alma davranışları ve ders başarıları arasındaki ilişkiler: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 179-199. https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/51815/676356
  • Van Rossum, E. J., Deijkers, R., & Hamer, R. (1985). Students' learning conceptions and their interpretation of significant educational concepts. Higher Education, 14(6), 617-641. https://doi.org/10.1023/A:1003145613005
  • Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 2. https://doi.org/10.5703/1288284314636
  • Yavuz, Ü. (2018). İlkokul fen bilimleri dersinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) etkinlikleri ile işlenmesi (Tez No. 538292) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yıldırım, B. (2018). Türkiye’nin 2023, 2053 ve 2071 Hedefleri İçin STEM Eğitim Raporu. https://docplayer.biz.tr/111682103-Stem-egi-timi-dr-ogr-uyesi-bekir-yildirim.html
  • Yıldırım, B. (2013). Amerika, AB Ülkeleri ve Türkiye’de STEM Eğitimi. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, Ö. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve öğretme-öğrenme anlayışlarının incelenmesi (Tez No. 557438) [Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yiğit, B., & Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183424

Investigation of the Relationship Between Primary School 4th Grade Students’ Conceptions of Learning and Attitudes towards STEM Education

Yıl 2022, , 744 - 769, 31.03.2022
https://doi.org/10.15869/itobiad.951520

Öz

This research aims to analyze the relationship between primary school 4th grade students’ conceptions of learning and their attitudes towards STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education. This descriptive research was carried out using the relational screening model. The population of the research consists of 19506 4th-grade students studying in primary schools in the central districts of Şanlıurfa in the 2019-2020 academic year. The sampling of the research consists of 460 primary school 4th-grade students selected by the stratified sampling method. In this study, “Conceptions of Learning Scale of Primary Education Students” and “Attitude Scale towards STEM” were used as data collection tools. The data obtained from the study were analyzed with the SPSS package software. In the analysis of the data; Independent Sample t-Test, Kruskal Wallis-H test, Tukey test and Mann-Whitney U test were used. Besides, Multiple Linear Regression Analysis was performed to determine the levels of predicting dependent variables by independent variables. As a result of the research; primary school 4th grade students’ conceptions of learning and their attitude towards STEM were at a high level. Moreover it was observed that the variations “learning as acquiring and using knowledge”, “learning as personal change” and “learning as social skills” together explained 31% of the change in attitudes towards STEM and that they were meaningful predictors of attitudes towards STEM. 

Kaynakça

  • Acar, D. (2018). FETEMM eğitiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi üzerine etkisi (Tez No. 527233) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2018). The effects of STEM training on the academic achievement of 4th graders in science and mathematics and their views on STEM training. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 505-513. https://doi.org/10.26822/iejee.2018438141
  • Asığığan, S. İ. (2019). Oyunlaştırılmış STEM uygulamalarının öğrencilerin içsel motivasyon düzeyleri eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözme becerisi algıları üzerindeki etkisi (Tez No. 546098) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville. https://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1019&context=utk_theopubs, Erişim Tarihi: 28.01.2020
  • Aydın, G., Saka, M. & Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM= FETEMM) tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290319
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Azgın, A. O. (2019). İlkokulda STEM: Öğrencilerin kariyer ilgileri ve tutumları ile öğretmenlerin yönelimleri (Tez No. 545023) [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Baeten, M., Kyndt, E., Struyven, K., & Dochy, F. (2010). Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational Research Review, 5(3), 243-260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001
  • Balçın, M. D., Çavuş, R., & Topaloğlu, M. Y. (2018). Ortaokul öğrencilerinin FeTeMM’e yönelik tutumlarının ve FeTeMM mesleklerine yönelik ilgilerinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 6(2), 40-62. https://www.proquest.com/openview/d12ef4ea87e7021a2d5318183b9fde7b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2045595
  • Baş, G. (2013). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme anlayışları ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 96-114.
  • Berberoğlu, B. (2010). Bilgi toplumu ve bilgi ekonomisi oluşturma yolunda Türkiye ve Avrupa Birliği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 111-131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/487/4441
  • Boulton-Lewis, G. M., Marton, F., Lewis, D. C., & Wilss, L. A. (2004). A longitudinal study of learning for a group of indigenous Australian university students: Dissonant conceptions and strategies. Higher Education, 47(1), 91-111. https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000009807.00392.33
  • Breiner, J. M., Harkness, S. S., Johnson, C. C., & Koehler, C. M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3-11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x
  • Budak, Y. (2016). Temel kavramlar. Yusuf Budak (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 11). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA press.
  • Byrne, M. & Flood, B. (2004). Exploring the conceptions of learning of accounting students. Accounting Education, 13(sup1), 25-37. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0963928042000310779
  • Cano, F., & Cardelle-Elawar, M. (2004). An integrated analysis of secondary school students’ conceptions and beliefs about learning. European Journal of psychology of Education, 19(2), 167-187. https://doi.org/10.1007/BF03173230
  • Corlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85. http://repository.bilkent.edu.tr/handle/11693/13203
  • Çakmak, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) algıları (Tez No. 537843) [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çolakoğlu, M. H., & Gökben, A. G. (2017). Türkiye’de eğitim fakültelerinde FeTeMM (STEM) çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(2), 46-69. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/412650
  • Dahlin, B., & Regmi, M. P. (1997). Conceptions of learning among Nepalese students. Higher Education, 33(4), 471-493. https://doi.org/10.1023/A:1002992411868
  • Dart, B. C., Burnett, P. C., Purdie, N., Boulton-Lewis, G., Campbell, J., & Smith, D. (2000). Students' conceptions of learning, the classroom environment, and approaches to learning. The Journal of Educational Research, 93(4), 262-270. https://doi.org/10.1080/00220670009598715
  • Duban, N., Aydoğdu, B., & Kolsuz, S. (2018). STEAM implementations for elementary school students in Turkey. Journal of STEM Arts, Crafts, and Constructions, 3(2), 5. https://scholarworks.uni.edu/journal-stem-arts/vol3/iss2/5/
  • Ekinci, N. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim, 34(151). http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/609/88
  • Eklund-Myrskog, G. (1998). Students’ conceptions of learning in different educational contexts. Higher Education, 35(3), 299-316. https://doi.org/10.1023/A:1003145613005
  • Elmalı, Ş., & Balkan-Kıyıcı, F. (2017). Türkiye’de yayınlanmış FeTeMM eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 684-696. https://doi.org/10.19126/suje.322791
  • Fitzgerald, S. M., Rumrill Jr, P. D., & Schenker, J. D. (2004). Correlational designs in rehabilitation research. Journal of Vocational Rehabilitation, 20(2), 143-150. https://content.iospress.com/articles/journal-of-vocational-rehabilitation/jvr00237
  • Genç, G. (1989). Ergenlik (puberte)’te fizyolojik değişikler. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. https://dergipark.org.tr/en/pub/egehemsire/issue/49659/636664
  • Girgin, Ş. (2018). Ethnographic case study of early STEM education: Investigating students’ authentic learning experiences (Tez No. 510101) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gülhan, F. (2016). Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin algı, tutum, kavramsal anlama ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi (Tez No. 473101) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620. https://doi.org/10.14527/9786053183563b2.019
  • İçel, K. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin disiplinli zihin özellikleri ve STEM tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) (Tez No. 554383) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kager, E. (2015). Effects of participation in a STEM camp on STEM attitudes and anticipated career choices of middle school girls: A mixed methods study. [Doctoral Dissertation, Ohio University]. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=ohiou1427812431&disposition=inline
  • Kapucu, S., & Bahçivan, E. (2016). Lise öğrencilerinin fizik öğrenme anlayışlarının cinsiyet sosyo-ekonomik durum ve fizik başarıları açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2). https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194939
  • Kavak, T. (2019). STEM uygulamalarının 4. sınıf öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına, bilimsel süreç ve problem çözme becerilerine etkisi (Tez No. 540966) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kaya, S. Y. (2019). STEM tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve ilkokul öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Tez No. 584776) [Yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kazu, İ. Y., & Akran, S. K. (2018). 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (Malatya ve Elazığ İli Örneği). Current Research in Education, 4(2), 62-85.
  • Keklik, I., & Keklik, D. E. (2012). Examination of high school students’ motivation and learning. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87280
  • Kırkıç, K.A., Derin, G., & Aydın, E. (2018). Yenilikçi bir öğretim yaklaşımı olarak STEM. K. A. Kırkıç & E. Aydın (Ed.), Merhaba STEM Yenilikçi Bir Öğretim Yaklaşımı içinde (s. 13-17). Eğitim Yayınevi.
  • Klatter, E. B., Lodewijks, H. G., & Aarnoutse, C. A. (2001). Learning conceptions of young students in the final year of primary education. Learning and Instruction, 11(6), 485-516. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00002-0
  • Kolsuz, S. (2018). Sosyo-bilimsel konuların işlenmesinde STEAM uygulamaları (Tez No. 530335) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Lou, S. J., Shih, R. C., Diez, C. R., & Tseng, K. H. (2011). The impact of problem-based learning strategies on STEM knowledge integration and attitudes: an exploratory study among female Taiwanese senior high school students. International Journal of Technology and Design Education, 21(2), 195-215. https://doi.org/10.1007/s10798-010-9114-8
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2015). Millî Eğitim Bakanlığı 2015–2019 Stratejik Planı. Ankara. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf,
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). STEM eğitimi raporu. Ankara. http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf, Erişim Tarihi: 29.05.2019
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). STEM eğitimi öğretmen el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf, Erişim Tarihi: 28.01.2020
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/ded/issue/29178/312449
  • Okulu, H. Z. (2019) STEM eğitimi kapsamında astronomi etkinliklerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi (Tez No. 538296) [Doktora tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Öner, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin FETEMM’e yönelik tutum, algı, problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 545631) [Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özçelik, M. A. (2019). Lise öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inanç, fen öğrenme anlayışı ve genetik konusundaki kavramsal başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 538163) [Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özkal, N., & Çetingöz, D. (2006). Akademik başarı, cinsiyet, tutum ve öğrenme stratejilerinin kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 46(46), 259-275. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10351/126764
  • Öztürk, M. (2017). İlkokul 4. sınıf öğretmenleri ve öğrencilerinin FeTeMM eğitimine ilişkin yeterlik inançları ve tutumlarının incelenmesi (Tez No. 485418) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özyurt, M., Kayıran, B. K., & Başaran, M. (2018). İlkokul öğrencilerinin STEM’e ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 65-82. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12700
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2007). Framework for 21st century learning. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_framework_0816_2pgs.pdf, Erişim Tarihi: 12.10.2019
  • Peterson, E. R., Brown, G. T., & Irving, S. E. (2010). Secondary school students’ conceptions of learning and their relationship to achievement. Learning and individual differences, 20(3), 167-176. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.12.004
  • Purdie, N. M., & Hattie, J. (2002). Assessing students’ conceptions of learning. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 2, 17-32. https://eprints.qut.edu.au/12038/1/12038.pdf
  • Purdie, N., Hattie, J., & Douglas, G. (1996). Student conceptions of learning and their use of self-regulated learning strategies: A cross-cultural comparison. Journal of educational psychology, 88(1), 87. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.1.87
  • Richardson, J. T. (2011). Approaches to studying, conceptions of learning and learning styles in higher education. Learning and Individual differences, 21(3), 288-293. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.11.015
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, 71(8), 1-4. https://www.iteea.org/File.aspx?id=86478&v=5409fe8e
  • Sağlam, H. (2017). An investigation of high school students’ physics achievement in terms of their achievement goal orientations, self efficacy beliefs and learning conceptions of physics (Tez No. 474335) [Yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Säljö, R. (1979). Learning in the learner’s perspective: 1. Some commonsense conceptions (Report 76). University of Gothenburg, Institute of Education.
  • Sanders, M. E. (2008). Stem, stem education, stemmania. Technology and engineering teacher, 68(4), 20-26. https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/51616
  • Saraçoğlu, M., & Kahyaoğlu, M. (2021). Learning and studying approaches as a predictor of reflective thinking skills towards problem-solving of secondary school students. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(4), 132-140. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.9n.4p.132
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Yargı Yayınevi.
  • Smith, P. J., & Blake, D. (2009). The influence of learning environment on student conceptions of learning. Journal of Vocational Education and Training, 61(3), 231-246. https://doi.org/10.1080/13636820902996517
  • Tabaru, G. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerine fen bilimleri dersinde uygulanan STEM temelli etkinliklerin çeşitli değişkenlere etkisi (Tez No. 473577) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Taşkın, N. R. (2012). Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin biyoloji öğrenme anlayışları ile biyoloji öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 313511) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Taşkın, N. R., Yıldırım, O., & Özgür, S. (2015). Biyoloji öğrenme anlayışları ölçeği’nin (BÖAÖ) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2). https://doi.org/10.17522/nefefmed.02883
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers’ receptivity to integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades (Tez No. 546631) [Doktora tezi, University of Nevada]. https://scholarworks.unr.edu/bitstream/handle/11714/2852/Thomas_unr_0139D_11492.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tsai, C. C. (2004). Conceptions of learning science among high school students in Taiwan: A phenomenographic analysis. International Journal of Science Education, 26(14), 1733-1750. https://doi.org/10.1080/0950069042000230776
  • Turner, M., & Baskerville, R. (2011). Change in conception of learning: A missing ingredient to support deep learning. 3-5 July. Paper presented at AFAANZ conference, Darwin.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. Yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/77023
  • Tynjäla, P. (1997). Developing education students’ conceptions of the learning process in different learning environments. Learning and Instruction, 7(3), 277-292. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(96)00029-1
  • Unfried, A., Faber, M., & Wiebe, E. (2014). Gender and student attitudes toward science, technology, engineering, and mathematics. The Friday Institute for Educational Innovation at North Carolina State University, 51.
  • Uzunoğlu, B. A. (2019). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin FeTeMM mesleklerine yönelik ilgi düzeyleri ile akademik benlik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 546631) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler odaklı epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları, akademik risk alma davranışları ve ders başarıları arasındaki ilişkiler: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 179-199. https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/51815/676356
  • Van Rossum, E. J., Deijkers, R., & Hamer, R. (1985). Students' learning conceptions and their interpretation of significant educational concepts. Higher Education, 14(6), 617-641. https://doi.org/10.1023/A:1003145613005
  • Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 2. https://doi.org/10.5703/1288284314636
  • Yavuz, Ü. (2018). İlkokul fen bilimleri dersinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) etkinlikleri ile işlenmesi (Tez No. 538292) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yıldırım, B. (2018). Türkiye’nin 2023, 2053 ve 2071 Hedefleri İçin STEM Eğitim Raporu. https://docplayer.biz.tr/111682103-Stem-egi-timi-dr-ogr-uyesi-bekir-yildirim.html
  • Yıldırım, B. (2013). Amerika, AB Ülkeleri ve Türkiye’de STEM Eğitimi. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, Ö. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve öğretme-öğrenme anlayışlarının incelenmesi (Tez No. 557438) [Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yiğit, B., & Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183424
Toplam 86 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihat Yetkin 0000-0002-5128-4168

Cemal Aküzüm 0000-0001-8011-6027

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yetkin, N., & Aküzüm, C. (2022). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Anlayışları ve STEM Eğitimine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 11(1), 744-769. https://doi.org/10.15869/itobiad.951520
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.