The study aims to determine the perceptions of Turkish students who are
learning foreign languages in the language departments of universities in the
learning and teaching of verbal language competences in foreign language
through social media. The sample of the research constitutes higher education
students who are attending in Foreign Languages Department. A total of 125
students from English, German and French Language Education Departments were
involved voluntarily in research. A 5-point likert-type questionnaire
"learners’ perceptions for the development of verbal language skills in
foreign language through social media" was applied to participants. The reliability
results of the scale were Cronbach Alpha = 0.83. The obtained data were
analyzed by SPSS program and by descriptive analysis. Learners of foreign
language do not think that they can benefit from social media in language
learning and in the development of verbal communication skills, and perceive it
as a far more application of entertainment.
AbuSa’aleek, A.O. (2015). Students’ Perceptions of English Language Learning in the Facebook Context. Teaching English With Technology, 15(4), p: 60-75.
Akbari, E., Naderi, A., Simons, R.J.& Pilot, A. (2016). Student Engagement and Foreign Language Learning Through Online Social Networks. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education. 1-4. DOI: 10.1186/s40862-016-0006-7.
Blattner, G. & Fiori, M. (2009). Facebook in the language classroom: Promises and possibilities. Instructional Technology and Distance Learning. 6(1), 17-28.
Bourlard, H., Krishnamurthy, V., Sun, Y., Zhao, H.V. & Liu, K.J.R. (2012). A technological revolution: Social Learning and Networking. IEEE Signal Processing Magazine, Vol: 29, No: 2.
Bozavlı, E. (2015). İlkokul 2.sınıfta Yabancı Dil Öğretiminin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Konya: Ines Journal, Cilt: 2, ss: 74-83.
Demirpolat, B.Ç. (2015). Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İstanbul: Turkuaz Matbaacılık Yayıncılık.
Ekoç, A. (2014). Facebook Groups as a Supporting Tool for Language Clasroom. Turkish Online Journal of Distance Education. Volume: 15.
Giordan, A. (2002). Une autre école pour nos enfants? Paris: Delagrave.
Haznedar, B. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. Antalya: International Conference on new trends in education and their implications. 11-13 Novembre 2010.
Ho-Abdullah, I. & Ruzy, S.H. & Azhar, J. & Rosnani, İ. (2011). Enhancing Opportunities for Language Use through Web-based Social Net-working. Singapore: International Conference on Social Science and Humanity. IACSIT Press.
Yabancı Dilde Öğrenenlerin Sosyal Medya Aracılığıyla Sözel Dil Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Algıları
Araştırma, üniversitelerin dil bölümlerinde
yabancı dil öğrenen Türk öğrencilerinin sosyal medya aracılığıyla yabancı dilde
sözel dil yeterliliklerinin öğrenimi ve öğretiminde algılarını saptamayı
amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi
Yabancı Diller Bölümünde öğrenim gören yükseköğretim öğrencileri
oluşturmaktadır. İngiliz, Alman ve Fransız Dili Eğitimi Anabilim dallarından
toplam 125 öğrenci gönüllülük esasıyla araştırmaya dâhil olmuştur.
Katılımcıların %79,2’si bayan % 20,8 erkeklerden oluşmaktadır. Katılımcılara 11
maddelik 5’li Likert tipi “sosyal medya aracılığıyla öğrencilerin yabancı dilde
sözel iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik algıları” anketi
uygulanmıştır.Ölçeğin güvenilirlik
sonuçları Cronbach Alpha= 0.83 olarak saptanmıştır. Veriler SPSS programıyla
çözümlenmiş, betimsel analizle yorumlanmıştır.
Yabancı dil öğrencileri, sosyal medyadan dil
öğreniminde ve sözel iletişim becerilerinin geliştirilmesinde
yararlanılabileceğini düşünmemekte ve onu daha ziyade bir eğlence aracı olarak
algılamaktadırlar. Sosyal medyanın dil öğrenme amacıyla nasıl
kullanılabileceğini bilmemektedirler. Daha önce onu dil öğrenmek ve sözel
yeterlilikleri geliştirmek amacıyla kullananların sayısı oldukça sınırlı olup
yabancı dil öğrencilerini sosyal medyanın bu yönünden bilinçlendirmek gerekli
gözükmektedir.
AbuSa’aleek, A.O. (2015). Students’ Perceptions of English Language Learning in the Facebook Context. Teaching English With Technology, 15(4), p: 60-75.
Akbari, E., Naderi, A., Simons, R.J.& Pilot, A. (2016). Student Engagement and Foreign Language Learning Through Online Social Networks. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education. 1-4. DOI: 10.1186/s40862-016-0006-7.
Blattner, G. & Fiori, M. (2009). Facebook in the language classroom: Promises and possibilities. Instructional Technology and Distance Learning. 6(1), 17-28.
Bourlard, H., Krishnamurthy, V., Sun, Y., Zhao, H.V. & Liu, K.J.R. (2012). A technological revolution: Social Learning and Networking. IEEE Signal Processing Magazine, Vol: 29, No: 2.
Bozavlı, E. (2015). İlkokul 2.sınıfta Yabancı Dil Öğretiminin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Konya: Ines Journal, Cilt: 2, ss: 74-83.
Demirpolat, B.Ç. (2015). Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İstanbul: Turkuaz Matbaacılık Yayıncılık.
Ekoç, A. (2014). Facebook Groups as a Supporting Tool for Language Clasroom. Turkish Online Journal of Distance Education. Volume: 15.
Giordan, A. (2002). Une autre école pour nos enfants? Paris: Delagrave.
Haznedar, B. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. Antalya: International Conference on new trends in education and their implications. 11-13 Novembre 2010.
Ho-Abdullah, I. & Ruzy, S.H. & Azhar, J. & Rosnani, İ. (2011). Enhancing Opportunities for Language Use through Web-based Social Net-working. Singapore: International Conference on Social Science and Humanity. IACSIT Press.
Bozavlı, E. (2017). Yabancı Dilde Öğrenenlerin Sosyal Medya Aracılığıyla Sözel Dil Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Algıları. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 627-640. https://doi.org/10.15869/itobiad.292223