The aim of the
research is to determine values education in terms of various dimensions
according to teacher opinions. In accordance with the case study of qualitative
research designs, 27 class teachers were interviewed in 2011-2012 academic
year. As a result of the interviews, the values of the teachers; They define
the behavior patterns, ethical rules, customs, traditions, customs and cultural
characteristics that are provided by society and approved by society; The most
important values that should be given to the students; Honesty, respect and
responsibility, homeland and nation love, values of diligence; The most
effective element in gaining value is the family; Problems arising from the
family come from the problems that are experienced in gaining the values; It is
stated that drama is the most preferred activity for gaining values, explaining
stories about values and exploiting case examples. In addition, for effective
value education, it is suggested that teachers give quality seminars on value
education, organize seminars to raise awareness of families and have a separate
course on value education.
Value Value Education Implicit Curriculum Ethics Education Character Education
Araştırmanın amacı, değerler
eğitiminin çeşitli boyutlar açısından, öğretmen görüşlerine göre
belirlenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygun olarak 27 sınıf öğretmeni ile
görüşme yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda öğretmenlerin değeri; toplumda düzeni sağlayan
ve toplum tarafından onaylanmış davranış kalıpları, ahlaki kurallar, gelenek,
örf-adet ve kültürel özellikler olarak tanımladıkları; öğrencilere
kazandırılması gereken en önemli değerlerin; dürüstlük, saygı ve sorumluluk,
vatan ve millet sevgisi, çalışkanlık değerleri olduğu; değerlerin kazandırılmasında
en etkili unsurun aile olduğu; değerlerin kazandırılmasında yaşanan
problemlerin başında aileden kaynaklanan sorunların geldiği; değerlerin
kazandırılmasında en çok tercih edilen etkinliğin drama, değerlerle ilgili
hikâyeler anlatma ve örnek olaylardan yararlanma olduğu belirtilmiştir. Ayrıca
etkili bir değer eğitimi için, öğretmenlere değerler eğitimine ilişkin
nitelikli seminerlerin verilmesi, ailelerin bilinçlendirilmesi için
seminerlerin düzenlenmesi ve değer eğitimine ilişkin ayrı bir dersin olması
önerileri sunulmuştur.
Değer Değerler Eğitimi Örtük program Ahlak eğitimi Karakter eğitimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |