Considering the area of politics from the viewpoint of marketing;
voters take the place of consumers. The importance attached to political
marketing is increasing every passing day by accepting that the way of achieving
political goals is through voters. Thus, “voters” have come to the forefront as
the only element that needs satisfaction in democratic countries. The key to the
political power is voters and they must be persuaded to achieve that. The main
purpose of this study is to measure how the image of political corporation is
perceived by voters from the perspective of political marketing. Since the
attitudes and beliefs of individuals on certain subjects were to be determined
using scales, the “screening researches” method was chosen as the method. As a
result of examining the data set obtained via the survey data collection
technique, it was found that the political corporation was perceived by voters as
negative. It was determined that negative perception was caused by performing
political products on the basis of classic sense of sales.
Siyaset alanına pazarlama
yönlü bakıldığında tüketicinin yerini seçmen almaktadır. Siyasal hedeflere
ulaşmanın yolunun seçmenden geçtiğinin kabul edilmesi ile siyasal pazarlamaya
verilen önem gün geçtikçe artmaktadır. Dolayısıyla, “seçmen” demokratik
ülkelerde memnuniyeti sağlanması gereken yegane unsur olarak ön plana çıkmıştır.
Siyasal gücün anahtarı seçmendedir ve bunun elde edilmesi için seçmenin ikna
edilmesi gerekir. Bu çalışmanın temel amacı siyasal pazarlama bakış açısıyla
siyaset kurumu imajının seçmenler tarafından ne yönde algılandığının
ölçümlenmesidir. Bireylerin belirli konulardaki tutum ve inançlarının ölçek
kullanmak suretiyle tespiti söz konusu olduğundan “nicel araştırma”
yöntemlerinden “tarama araştırmaları” metodu yöntem olarak seçilmiştir. Anket
veri toplama tekniği ile elde edilen veri setinin incelenmesi neticesinde,
siyaset kurumunun seçmenler tarafından olumsuz olarak algılandığı tespit
edilmiştir. Olumsuz algılamanın siyasal ürünlerin klasik satış anlayışı
uygulanarak yapılmasından kaynaklandığı değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4 |