Gifted student is mainly considered as a student
whose performance is higher than his/her peers and have the plural thinking
ability in specific areas. Gifted students are identified as quick learners,
having a great amount of interest areas, creative individuals with higher
verbal and numeric skills than his/her peers. According to evaluations which
were made in the field of art, the students' artistic creativity is much more
important than their ability to comprehend image-space, the coordination
between eye-hand and sense of perspective-shape. In that sense, the creativity
constitutes the base of the artistic evaluation.
In this project in which document review
has been used as method, it is aimed to search the methods all over the world which
are used to find out the gifted student.
Üstün yetenekli öğrenci denilince ilk akla gelebilecek
tanımlardan biri “belli alanlarda yaşıtlarından daha üstün başarı performansı
sergileyen, çoğul düşünebilen öğrenci” olmaktadır. Üstün yetenekli öğrenciler; geniş bir ilgi
alanına sahip, hızlı öğrenen, sözel ve sayısal yetenekleri yüksek ve yaratıcı
bireyler olarak tanımlanmaktadır. Sanat alanında yapılan değerlendirmelerde
öğrencilerin şekil-uzay yeteneği, göz-el koordinasyonu, perspektif ve biçim
algısından öte sanatsal yaratıcılığı son derece önemlidir. Bu noktada sanatsal
alanda değerlendirmenin temelinde “yaratıcılık” bulunmaktadır. Yöntem olarak
kapsamlı bir doküman incelemesi kullanılan bu çalışmanın amacı; dünya genelinde
üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcılıklarının tanılanması için kullanılan yöntemlerin
ele alınmasıdır.
Bölüm | Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1 |