Örgütsel vatandaşlık davranışları (ÖVD), örgütlerin etkili ve başarılı olmasında çok
kritik bir role ve öneme sahiptir. Bu durum, eğitim örgütleri için de aynıdır. ÖVD,
okullardaki kaliteli eğitim ve öğretimin temel belirleyicilerinden birisidir. ÖVD,
örgüt açısından istenilen aynı zamanda, örgütsel etkililiğe ve başarıya katkıda bulunan
gönüllük esasına dayalı olan davranışlardır. ÖVD, biçimsel ödül sisteminde
doğrudan yer almayan ya da tanımlanmayan ve bir bütün olarak örgütün fonksiyonlarının
etkinliğine katkıda bulunan, isteğe bağlı bireysel ekstra rol davranışı olarak
tanımlanmaktadır. Yapılan çalışmalarda, ÖVD’nin kişisel ve örgütsel açıdan birçok
olumlu etkisinin olduğu ifade edilmiştir. ÖVD’nin bulunduğu okullarda, öğretmenler;
öğrencilerine daha faydalı olabilmek ve okulun hedeflerine daha etkili ve hızlı
ulaşabilmesi adına kendilerini sürekli olarak kişisel ve mesleki açıdan geliştirirler,
karşılaştıkları zorluklar karşısında yılmadan özveriyle çalışmaya devam ederek
okulun başarısı için çaba sarf ederler. Bu tespitlerden hareketle, bu makalenin temel
amacı; ÖVD’nin genel bir kavramsal çerçevesini sunmak; yapısı ve alt boyutları
hakkında bilgi vermek; kişisel ve örgütsel açıdan olumlu etkilerini belirtmek; eğitim
örgütleri açısından bazı çıkarım ve önerilerde bulunmaktır.
örgütsel vatandaşlık davranışları (övd) ekstra rol davranışı örgütsel etkililik okul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 2 |