BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 2, 117 - 131, 18.08.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik
içerik bilgilerine yönelik öz-güvenlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir.
Araştırmanın örneklemi Türkiye eğitim fakültelerindeki 329 öğretim elemanı olarak
ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, Graham,
Burgoyne, Cantrell, Smith, St. Clair ve Harris (2009) tarafından geliştirilen, Timur
ve Taşar (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi
Öz-Güven Ölçeği (TPABÖGÖ)” kullanılarak çevrimiçi ve basılı yolla toplanmıştır.
TPABÖGÖ (TPİB özgüven ölçeği)’nün alt boyutlarından elde edilen puanların cinsiyete
ve eğitim durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla
ilişkisiz örneklemeler için t-testi; bölüm ve hizmet yılı düzeyine göre farklılaşıp
farklılaşmadığını saptamak için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre eğitim fakültesi öğretim elemanlarının TPİB özgüvenlerine
ilişkin algılarında bölüm ve hizmet yıllarına göre anlamlı farklılık çıkmışken,
cinsiyet ve eğitim durumlarına göre ise anlamlı bir farklılık olmadığı gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
  • Çoklar, A. N., Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. (2007). Eğitimde teknoloji kullanımına eleştirel bir bakış: Teknopedagoji. 7nd International educational technology conference, Near East University, North Cyprus. 3-5.
  • Georgina, D.A., & Olson, M.R. (2008). Integration of technology in higher education: A review of faculty self perceptions, The Internet and Higher Education, 11(1), 1-8.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK Development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers, TechTrends, Special Issue on TPACK, 53(5), 70-79.
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 60-66.
  • Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kuşkaya-Mumcu, F., Haşlaman, T. ve Usluel, Y. K. (2008, Mayıs). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde etkili teknoloji entegrasyonunun göstergeleri. International Educational Technology Conference, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye. 396-400.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Moursund, D., & Bielefeldt, T. (1999). Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education [Research study] Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE), 60.
  • National Council for Accreditation of Teacher Education (NCATE). (1997). Technology and the new professional teacher: Preparing for the 21st century classroom. Washington, DC.
  • Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPABGÖ) konusunda özgüven seviyelerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 352-367.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523.
  • Özüdoğru, G. ve Çakır, H. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 207-226.
  • Robinson, B. (1995) Teaching teachers to change: The place of change theory in the technology education of teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 3(2/3), 107-118.
  • Sadi, S., Tosun, C., Demirel, T., Arpacık, O., Topu, F.B., Taşlıbeyaz, E., Yolcu, H., Çolak, A. ve Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3), 43-49.
  • Sancar-Tokmak, H., Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) özgüven algılarının incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Sandholtz, J. H., Ringstaff, C., & Dwyer, D. C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2),4-14.
  • Şimşek, Ö., Demir, S., Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 1-24.
  • Timur, B. ve Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz-güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839 -856.
  • Turan, A. H. ve Çolakoğlu, B. E. (2011). Yüksek öğrenimde öğretim elemanlarının teknoloji kabulü ve kullanımı: Adnan Menderes Üniversitesinde ampirik bir değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 106-121.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & vanBraak, J. (2012). Technological pedagogical content knowledge: A review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29(2),109-191.
Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 2, 117 - 131, 18.08.2015

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
  • Çoklar, A. N., Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. (2007). Eğitimde teknoloji kullanımına eleştirel bir bakış: Teknopedagoji. 7nd International educational technology conference, Near East University, North Cyprus. 3-5.
  • Georgina, D.A., & Olson, M.R. (2008). Integration of technology in higher education: A review of faculty self perceptions, The Internet and Higher Education, 11(1), 1-8.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK Development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers, TechTrends, Special Issue on TPACK, 53(5), 70-79.
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 60-66.
  • Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kuşkaya-Mumcu, F., Haşlaman, T. ve Usluel, Y. K. (2008, Mayıs). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde etkili teknoloji entegrasyonunun göstergeleri. International Educational Technology Conference, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye. 396-400.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Moursund, D., & Bielefeldt, T. (1999). Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education [Research study] Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE), 60.
  • National Council for Accreditation of Teacher Education (NCATE). (1997). Technology and the new professional teacher: Preparing for the 21st century classroom. Washington, DC.
  • Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPABGÖ) konusunda özgüven seviyelerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 352-367.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523.
  • Özüdoğru, G. ve Çakır, H. (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 207-226.
  • Robinson, B. (1995) Teaching teachers to change: The place of change theory in the technology education of teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 3(2/3), 107-118.
  • Sadi, S., Tosun, C., Demirel, T., Arpacık, O., Topu, F.B., Taşlıbeyaz, E., Yolcu, H., Çolak, A. ve Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3), 43-49.
  • Sancar-Tokmak, H., Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) özgüven algılarının incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Sandholtz, J. H., Ringstaff, C., & Dwyer, D. C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2),4-14.
  • Şimşek, Ö., Demir, S., Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 1-24.
  • Timur, B. ve Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz-güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839 -856.
  • Turan, A. H. ve Çolakoğlu, B. E. (2011). Yüksek öğrenimde öğretim elemanlarının teknoloji kabulü ve kullanımı: Adnan Menderes Üniversitesinde ampirik bir değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 106-121.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & vanBraak, J. (2012). Technological pedagogical content knowledge: A review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29(2),109-191.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nezih Önal

Hasan Çakır

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Önal, N., & Çakır, H. (2015). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI. HAYEF Journal of Education, 12(2), 117-131.
AMA Önal N, Çakır H. EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI. HAYEF Journal of Education. Aralık 2015;12(2):117-131.
Chicago Önal, Nezih, ve Hasan Çakır. “EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI”. HAYEF Journal of Education 12, sy. 2 (Aralık 2015): 117-31.
EndNote Önal N, Çakır H (01 Aralık 2015) EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI. HAYEF Journal of Education 12 2 117–131.
IEEE N. Önal ve H. Çakır, “EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI”, HAYEF Journal of Education, c. 12, sy. 2, ss. 117–131, 2015.
ISNAD Önal, Nezih - Çakır, Hasan. “EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI”. HAYEF Journal of Education 12/2 (Aralık 2015), 117-131.
JAMA Önal N, Çakır H. EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI. HAYEF Journal of Education. 2015;12:117–131.
MLA Önal, Nezih ve Hasan Çakır. “EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI”. HAYEF Journal of Education, c. 12, sy. 2, 2015, ss. 117-31.
Vancouver Önal N, Çakır H. EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK İÇERİK BİLGİLERİNE İLİŞKİN ÖZGÜVEN ALGILARI. HAYEF Journal of Education. 2015;12(2):117-31.