Bu araştırma, ilköğretim okulu yöneticilerinin babacan liderlik davranışı ile öğretmenlerin
sergiledikleri örgütsel vatandaşlık davranışı ve sinizm tutumları arasındaki
ilişkinin düzeyini ve yönünü belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın örneklemi 2012–2013 öğretim yılında İstanbul ilinde
bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı otuz kamu ilköğretim okulunda görev yapan
600 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada “Babacan Liderlik Ölçeği”, “Örgütsel
Sinizm Ölçeği” ve “Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği” olmak üzere üç ölçek kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler çoklu regresyon ve path analizi kullanılarak
raporlaştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre okul yöneticilerin babacan liderlik
davranışına ilişkin öğretmenlerin algıları olumlu yönde arttığında, öğretmenlerin
örgütsel vatandaşlık davranışları artacağı buna bağlı olarak öğretmenlerin örgütsel
sinizm tutumlarının azalacağı belirlenmiştir. Bu araştırmada ortaya çıkan diğer bir
sonuç ise örgütsel sinizm davranışında örgütsel vatandaşlık davranışının, babacan
liderliğe göre daha güçlü bir yordayıcı olduğudur.
babacan liderlik örgütsel vatandaşlık örgütsel sinizm okul yöneticisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 2 |