Özet
2005/29/AT Haksız Ticari Uygulamalar Direktifi (Direktif) haksız ticari uygulamaları yasaklayan bir genel hüküm ve aldatıcı ve saldırgan ticari uygulamalar olmak üzere iki temel haksız rekabet kategorisinden oluşmaktadır. Direktifle saldırgan ticari uygulamalar ilk kez birlik seviyesinde düzenlenmiştir. Avrupa Birliği’nin (AB) mevcut koruma prensibini değiştiren Direktif, tüketicinin iç hukukça asgari seviyede korunmasına hizmet etmekle kalmamakta aynı zamanda Direktifin izin verdiğinden daha geniş kapsamlı koruma mekanizmalarını da yasaklamaktadır(azami koruma prensibi). Direktifin Ek I kısmında ise her durumda haksız kabul edilen ticari uygulamalar listesi yer almakta ve Direktif, Ek I kısmının iç hukuka aktarılmasını zorunlu kılarak AB hukukunda genelde olumsuz bakılan kendiliğinden yasak algılamasına tekrar yer vermektedir. Direktifin üye ülkelerde aynı seviyede koruma sağlama amacının ancak ek kısmına yasal düzenlemelerde yer verilmesiyle başarılabileceği kabul edilmekte ve Ek I kısmının ne takribi olarak yürürlüğe konulması ne içeriğinin iç hukuk kapsamında değerlendirilmesi yeterli görülmektedir. Bu nedenle Direktif üye ülkelerin mevzuatlarını önemli ölçüde etkilemektedir. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) gerekçesinin 54-63. Maddelere yönelik genel açıklamalar kısmında söz konusu Direktifin TTK’nin değiştirilmesini gerekli kılacağı belirtilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Haksız Rekabet, Haksız Ticari Uygulamalar, Ortalama Tüketici, Mesleki Özen, Zayıf Tüketici, Aldatıcı Ticari Uygulamalar, Saldırgan Ticari Uygulamalar.
ABSTRACT
The Directive consist of the general clause which contains the general ban on unfair commercial practices. In addition, two main categories of unfair commercial practices – “misleading” and “aggressive” practices –are described in more detail. Regulating aggressive commercial practices is new at EU level. The Directive, is important expression of the shift in EU consumer policy. The Unfair Commercial Practices Directive not only fixes minimun level of consumer protection that national law has to provide, but also forbids the national legislator from offering more protection than Directive allows. Finally, the Black List contains the list of those practices which shall, in all circumstances, be regarded as unfair and thus banned. Annex I of the Directive on Unfair Commercial Practices is not only indicative character but contains binding law in the interests of legal certainity and legal uniformity in all Member States. Accordingly, the aim intended does not correspond to a merely “approximate” wording of individual factual constellations, and even less so to an entire wavier of its implementation. The Directive significantly affects the legal orders of the member states. The Directive will require replacement of the Türkish Commercial Code in future.Keywords: Unfair Competition, Unfair Commercial Practices, Average Consumer, Professional Diligence, Vulnerable Consumer, Misleading Practices, Aggressive Practices,
Journal Section | Private Law |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 73 Issue: 1 |