Comparative advertising is regulated under Article 55/1, b. (a)-5 of Turkish Commercial Code (“TCC”). In principal, comparative advertising is not illegal and does not constitute an unfair competition. However, the cases where the comparison is untrue, misleading, unnecessarily abusive against competitors or comparison is made to benefit from the prestige of the competitor, constitute unfair competition as per Article 55/1, b. (a)-5 of TCC. In this study, the unnecessarily abusive comparative advertising will be evaluated.
Unnecessarily Abusive Comparative Advertising Determining the “Unnecessarily Abuse” Factor Defensive Abuse Action Comparative Advertising Includes Humuor and Irony
TTK m. 55, f. 1, b. (a)-5 hükmü, haksız rekabet teşkil eden karşılaştırmalı reklâmları düzenlemektedir. Kural olarak karşılaştırmalı reklâm hukuka aykırı değildir ve haksız rekabet oluşturmaz. TTK m. 55, f. 1, b. (a)-5 uyarınca, karşılaştırma gerçeğe aykırı, yanıltıcı, rakibini gereksiz yere kötüleyici veya gereksiz yere onun tanınmışlığından yararlanacak şekilde yapılmış ise, haksız rekabet teşkil eder. Bu çalışmada, karşılaştırmalı reklâmlarda gereksiz yere kötüleme yasağı ele alınıp incelenecektir.
Karşılaştırmalı Reklâmlarda Gereksiz Yere Kötüleme Yasağı “Gereksiz Yere Kötüleme” Unsurunun Tespiti Kötülemenin Savunma Amaçlı Yapılması Mizah ve İroni İçeren Karşılaştırmalı Reklâmlar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Özel Hukuk |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 75 Sayı: 2 |