-
Kur'an'ın korunması oryantalistler arasında tartışmalı noktalarından biridir. Batıda
Kur'ân'ın metinleşme tarihine ilgi 19. Yüzyıl sonları ila 20. yüzyılın başlarına tekabül eder.
Modern zamanlarda oryantalistler Kur'an'ın korunması tartışmasına Theodore Nöldeke’nin
Geschichte des Qurans (1860) adlı çalışması ile girmiş oldular. Nöldeke sonrasında ise bir Yahudi
Macar olan Ignaz Goldziher Die Richtuungen der Islamischen Koranauslegung (1920) adlı eseri
gündemi tuttu. Arthur Jeffery gibi Batılı akademisyenler Müslümanlar tarafında da aynı
çalışmaların beklendiğini ve Ebu Abdillah Zincani’niye ait Tarihü’l-Kur'an dışında bu alanda
çalışmaların bulunmadığını iddia etti. Sonraki dönemlerde Musa Carullah Bigiyef’in Tarihü’lKur'an
ve'l-Mesahif (1905); Ahmet Cevdet Paşa'nın (1822-1895) Hulasatü'l-Beyan f Te'lifü’l-Kur'an
(İstanbul 1303/1886), İsmail Fenni Ertuğrul’un, Kitab-ı Izale-i Şukuk, (İstanbul 1928)
bulunmaktadır. Elbette Osmanlı ve Arap dünyasında daha önceki eserler İslam dünyasında son
dönem eserler kadar bilinmemektedir. Daha sonraki çalışmalar arasında şunlar bulunmaktadır:
Muhammed Ebû Leyle, el-Kur'an el Kerim minel-Manzuri'l-Istishraqi Dirase Nakdiyye Tahliliyye
(Kahire 2002); Sasi Salim Hac Nakdü'l-Hitabi'l-İstişraki al -Zahira el-Istishraqiyya ve Atharuha f alDirasat
el-İslamiyye (Beyrut 2002); İbrahim Avad el-Müsteşrikun ve'l-Kur'an: Dirasa li-Tercemeti
Nefer min el-Müseşerikin el-Fransiyyin lil-Kur'an ve Arauhum Fih (Kahire 2003). Muhammed
Mustafa el-A'zami The History of the Qur’anic Text: from Revelation to Compilation: a Comparative
Study with the Old and New Testaments (Leicester 2003) Bu yazıda yukarıda bahsedilen eserlerin
bir analizi bulunmaktadır.
Kur'an Oryantalizm Kur'an tarihi Kur'an'ın Metinleşmesi Kur'an'ın farklı kıraatleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 27 |