Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması

Yıl 2017, Sayı: 62, 45 - 78, 31.12.2017

Öz

Obezite hastalığı son yıllarda hem hızla yayılması hem de neden olduğu dolaylı ve dolaysız maliyetleri sebebiyle önemli sağlık sorunu haline gelmiştir. Bu sebeple obezite hastalığını önlemek için ülkeler çeşitli politikalar geliştirmişlerdir. Bu politikalardan bir tanesi obezite vergisidir. Obezite vergisi, cips, kola vb. yüksek oranda yağ, şeker ve tuz içeren sağlıksız ürünlerin vergilendirilmesidir. Bu çalışmanın amacı obezite vergisinin kabul edilebilirliğini anket analiz yöntemi ile araştırmaktır. Anket sonucuna göre ürünler üzerine uygulanacak bir obezite vergisinin kabul edilmediği ancak sağlıksız gıda üretimi yapan şirketlere ve bu tarz reklamlara uygulanacak verginin kabul edildiği görülmüştür. Ayrıca devletin obezite hastalığı hakkında farkındalık oluşturması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akalın, Mehmet: Örnek Açıklamalarıyla Sosyal Bilimlerde Araştırma Tekniği Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2015.
  • An Roinn Slainte Department of Health: ‘‘Introducing a Tax on Sugar Sweetened Drinks Health Rationale, Options and Recommendations,’’ 2016, pp. 1-42.
  • Ayyıldız, Yaşar, Demirli Yunus: ‘‘Obezite Vergisine İlişkin Halkın Düşünceleri: Türkiye’de Bir Alan Araştıması’’ Business and Economics Research Journal, Vol. 6, 2015, pp. 59-78.
  • Barry, Colleen L., Niederdeppe, Jeff, Gollust, Sarah E. ‘‘Taxes on Sugar-Sweetened Beverages Result from a 2011 National Public Opinion Survey’’ American Journal of Preventive Medicine, 2013, pp.158-163.
  • Beeken, Rebecca J., Wardle, Jane ‘‘ Public Beliefs About the Causes of Obesity and Attitudes towards Policy Initiatives in Great Britain’’ Public Health Nutrition, Vol.16, 2013, pp.2132-2137.
  • Brıggs, Adam Dm. Mytton, Oliver T., Madden, David, O’shea, Donal, Rayner, Mike, Scarborough, Peter: ‘‘The Potential Impact on Obesity of A 10% Tax on Sugar-Sweetened Beverages in Ireland, An Effect Assessment Modelling Study,’’ Bmc Public Health, 2013, pp. 1-9.
  • Cawley, John: ‘‘An Economy of Scales: A Selective Review of Obesity’s Economic Causes, Consequences, and Solutions,’’ Journal of Health Economics 43, 2015, pp. 244-268.
  • Colchero, M Arantxa, Popkin, Barry M, Rivera, Juan A, Ng, Shu Wen: ‘‘Beverage Purchases from Stores in Mexico Under the Excise Tax on Sugar Sweetened Beverages: Observational Study,’’ BMJ Publishing Grup, 2015, pp. 1-9.
  • ECORYS: ‘‘Food Taxes and Their Impact on Competitiveness in the Agri-Food Sector Final Report,’’ 2014, p: 1-78.
  • Efrat, Meraw, Efrat, Rafael: ‘‘Tax Policy and The Obesity Epidemic,’’ Journal of Law and Health, Vol.25, No:233, 2012, pp. 233-263.
  • George, Darren, Mallery, Paul: SPSS for Windows Step by Step A Simple Guide ande Reference 11.0 Update, United State of America, Pearson Education, 2003, Vol: 4, pp. 98-99.
  • Gergerlioğlu, Ufuk: ‘‘Bazı OECD Ülkeleri Bağlamında Obezite Vergilerinin Değerlendirilmesi,’’ Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 2, 2016, s. 149-166.
  • Gollust, Sarah E., Barry, Colleen L., Niederdeppe, Jeff: ‘‘Americans’ Opinions About Policies to Reduce Consumption of Sugar-Sweetened Beverages’’ Preventive Medicine, Vol. 63, 2014, pp. 52–57.
  • Gostin, Lawrence O.: ‘‘2016: The Year of the Soda Tax,’’ The Milbank Quarterly, Vol: 95, No: 1, 2017, pp. 19-23.
  • Gökbunar, Ramazan, Doğan, Alper, Utkuseven, Ahmet: ‘‘Obezite İle Mücadelede Bir Kamu Politikası Aracı Olarak Vergilerin Değerlendirilmesi,’’ Yönetim ve Ekonomi, Cilt: 22, Sayı: 2, 2015, s. 581-602.
  • Grogger, Jeffrey: ‘‘Soda Taxes and The Price of Sodas and Other Drinks: Evidence from Mexico,’’ Oxford University Press, 2017, pp. 481-498.
  • Hawkess, Corinna: ‘‘Regulating Food Marketing to Young People Worldwide: Trends and Policy Drivers,’’ American Journal of Public Health, Vol: 97, No: 11, 2007, pp. 1962-1973.
  • Nederkoorn, Chantal, Havermanns, Remo C., Giesen, Janneke C.A.H, Jansen, Anita: ‘‘High Tax on High Energy Dense Foods and Its Effects on The Purchase of Calories In A Supermarket. An Experiment,’’ Appetite, Vol.56, 2011, pp. 760-765.
  • Nederkoorn, Chantal, Havermanns, Remo C., Giesen, Janneke C.A.H, Jansen, Anita: ‘‘High Tax on High Energy Dense Foods and Its Effects on The Purchase of Calories In A Supermarket. An Experiment,’’ Appetite, Vol.56, 2011, pp. 760-765.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development: ‘‘Obesity Update,’’ OECD Directorate for Employment, Labor and Social Affairs, 2014, pp. 1-8.
  • Özmen, Ahmet: Uygulamalı Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, No: 17, 2000.
  • Pan American Health Organization Mexico Representative Office: ‘‘Taxes On Sugar-Sweetened Beverages As A Public Health Strategy: The Experience Of Mexico,’’
  • Pan American Health Organization, 2015. http://iris.paho.org/xmlui/handle/123456789/18391
  • Petrescu, Dragos C., Hollands, Gareth J., Couturier, Dominique-Laurent, Ng, Yin-Lam, Marteau, Theresa M. ‘‘ Public Acceptabilitiy in the UK and USA of Nudging to Reduce Obesity: The Example of Reducing Sugar-Sweetened Beverages Consumption’’ Plos One, 2016.
  • Roberto, Christina A., Brownell, Kelly D.: ‘‘The Imperative of Changing Public Policy to Address Obesity,’’ The Oxford Handbook of The Social Science of Obesity, Ed. by. John Cawley, Oxford University Press, 2011, pp. 587-608.
  • Saruç, Naci Tolga: Obezite Ekonomisi ve Obezite ile Mücadelede Kamu Politikaları, Ankara, Sonçağ Yayın Evi,2014.
  • Taxing Sweetened Drinks in France:https://powerupforhealth.files.wordpress.com/2015/09/2015-07-13_case-study-taxing-sweetened-drinks-infrance.pdf
  • Yavan, Sercan, Sarı, Ekrem: ‘‘Yeni Bir Maliye Politikası Aracı Olarak ‘‘Obezite Vergisi’’ ve Örnek Ülke Uygulamarı,’’ Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt: 52, Sayı: 606, 2015, s. 89-102.
  • World Health Organization Europe: ‘‘Publıc Health Product Tax in Hungary: An Example of Successful Intersectoral Action Using a Fiscal Tool to Promote Healthier Food Choices and Raise Revenues for Public Health,’’ http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/287095/ Good-practice-brief-public-health-product-tax-in-hungary.pdf

Acceptability Of Obesity Tax: Survey Research

Yıl 2017, Sayı: 62, 45 - 78, 31.12.2017

Öz

Obesity has become an important health problem in recent years due to its rapid spread and its direct and indirect costs. For this reason, countries have developed various policies to prevent obesity. One of these policies is obesity tax. Obesity tax is the taxation of unhealthy products, chips, cola etc., containing high fat, sugar and salt. The purpose of this study is to investigate the acceptability of obesity tax by questionnaire analysis method. According to the survey results, it was seen that the obesity tax on the products was not accepted. However, obesity tax have been accepted the companies that produced unhealthy food and the kind of advertisement. In addition, the state is expected to raise awareness about obesity.

Kaynakça

  • Akalın, Mehmet: Örnek Açıklamalarıyla Sosyal Bilimlerde Araştırma Tekniği Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2015.
  • An Roinn Slainte Department of Health: ‘‘Introducing a Tax on Sugar Sweetened Drinks Health Rationale, Options and Recommendations,’’ 2016, pp. 1-42.
  • Ayyıldız, Yaşar, Demirli Yunus: ‘‘Obezite Vergisine İlişkin Halkın Düşünceleri: Türkiye’de Bir Alan Araştıması’’ Business and Economics Research Journal, Vol. 6, 2015, pp. 59-78.
  • Barry, Colleen L., Niederdeppe, Jeff, Gollust, Sarah E. ‘‘Taxes on Sugar-Sweetened Beverages Result from a 2011 National Public Opinion Survey’’ American Journal of Preventive Medicine, 2013, pp.158-163.
  • Beeken, Rebecca J., Wardle, Jane ‘‘ Public Beliefs About the Causes of Obesity and Attitudes towards Policy Initiatives in Great Britain’’ Public Health Nutrition, Vol.16, 2013, pp.2132-2137.
  • Brıggs, Adam Dm. Mytton, Oliver T., Madden, David, O’shea, Donal, Rayner, Mike, Scarborough, Peter: ‘‘The Potential Impact on Obesity of A 10% Tax on Sugar-Sweetened Beverages in Ireland, An Effect Assessment Modelling Study,’’ Bmc Public Health, 2013, pp. 1-9.
  • Cawley, John: ‘‘An Economy of Scales: A Selective Review of Obesity’s Economic Causes, Consequences, and Solutions,’’ Journal of Health Economics 43, 2015, pp. 244-268.
  • Colchero, M Arantxa, Popkin, Barry M, Rivera, Juan A, Ng, Shu Wen: ‘‘Beverage Purchases from Stores in Mexico Under the Excise Tax on Sugar Sweetened Beverages: Observational Study,’’ BMJ Publishing Grup, 2015, pp. 1-9.
  • ECORYS: ‘‘Food Taxes and Their Impact on Competitiveness in the Agri-Food Sector Final Report,’’ 2014, p: 1-78.
  • Efrat, Meraw, Efrat, Rafael: ‘‘Tax Policy and The Obesity Epidemic,’’ Journal of Law and Health, Vol.25, No:233, 2012, pp. 233-263.
  • George, Darren, Mallery, Paul: SPSS for Windows Step by Step A Simple Guide ande Reference 11.0 Update, United State of America, Pearson Education, 2003, Vol: 4, pp. 98-99.
  • Gergerlioğlu, Ufuk: ‘‘Bazı OECD Ülkeleri Bağlamında Obezite Vergilerinin Değerlendirilmesi,’’ Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 2, 2016, s. 149-166.
  • Gollust, Sarah E., Barry, Colleen L., Niederdeppe, Jeff: ‘‘Americans’ Opinions About Policies to Reduce Consumption of Sugar-Sweetened Beverages’’ Preventive Medicine, Vol. 63, 2014, pp. 52–57.
  • Gostin, Lawrence O.: ‘‘2016: The Year of the Soda Tax,’’ The Milbank Quarterly, Vol: 95, No: 1, 2017, pp. 19-23.
  • Gökbunar, Ramazan, Doğan, Alper, Utkuseven, Ahmet: ‘‘Obezite İle Mücadelede Bir Kamu Politikası Aracı Olarak Vergilerin Değerlendirilmesi,’’ Yönetim ve Ekonomi, Cilt: 22, Sayı: 2, 2015, s. 581-602.
  • Grogger, Jeffrey: ‘‘Soda Taxes and The Price of Sodas and Other Drinks: Evidence from Mexico,’’ Oxford University Press, 2017, pp. 481-498.
  • Hawkess, Corinna: ‘‘Regulating Food Marketing to Young People Worldwide: Trends and Policy Drivers,’’ American Journal of Public Health, Vol: 97, No: 11, 2007, pp. 1962-1973.
  • Nederkoorn, Chantal, Havermanns, Remo C., Giesen, Janneke C.A.H, Jansen, Anita: ‘‘High Tax on High Energy Dense Foods and Its Effects on The Purchase of Calories In A Supermarket. An Experiment,’’ Appetite, Vol.56, 2011, pp. 760-765.
  • Nederkoorn, Chantal, Havermanns, Remo C., Giesen, Janneke C.A.H, Jansen, Anita: ‘‘High Tax on High Energy Dense Foods and Its Effects on The Purchase of Calories In A Supermarket. An Experiment,’’ Appetite, Vol.56, 2011, pp. 760-765.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development: ‘‘Obesity Update,’’ OECD Directorate for Employment, Labor and Social Affairs, 2014, pp. 1-8.
  • Özmen, Ahmet: Uygulamalı Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, No: 17, 2000.
  • Pan American Health Organization Mexico Representative Office: ‘‘Taxes On Sugar-Sweetened Beverages As A Public Health Strategy: The Experience Of Mexico,’’
  • Pan American Health Organization, 2015. http://iris.paho.org/xmlui/handle/123456789/18391
  • Petrescu, Dragos C., Hollands, Gareth J., Couturier, Dominique-Laurent, Ng, Yin-Lam, Marteau, Theresa M. ‘‘ Public Acceptabilitiy in the UK and USA of Nudging to Reduce Obesity: The Example of Reducing Sugar-Sweetened Beverages Consumption’’ Plos One, 2016.
  • Roberto, Christina A., Brownell, Kelly D.: ‘‘The Imperative of Changing Public Policy to Address Obesity,’’ The Oxford Handbook of The Social Science of Obesity, Ed. by. John Cawley, Oxford University Press, 2011, pp. 587-608.
  • Saruç, Naci Tolga: Obezite Ekonomisi ve Obezite ile Mücadelede Kamu Politikaları, Ankara, Sonçağ Yayın Evi,2014.
  • Taxing Sweetened Drinks in France:https://powerupforhealth.files.wordpress.com/2015/09/2015-07-13_case-study-taxing-sweetened-drinks-infrance.pdf
  • Yavan, Sercan, Sarı, Ekrem: ‘‘Yeni Bir Maliye Politikası Aracı Olarak ‘‘Obezite Vergisi’’ ve Örnek Ülke Uygulamarı,’’ Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt: 52, Sayı: 606, 2015, s. 89-102.
  • World Health Organization Europe: ‘‘Publıc Health Product Tax in Hungary: An Example of Successful Intersectoral Action Using a Fiscal Tool to Promote Healthier Food Choices and Raise Revenues for Public Health,’’ http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/287095/ Good-practice-brief-public-health-product-tax-in-hungary.pdf
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Talha Gezgin Bu kişi benim

Naci Tolga Saruç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Gezgin, T., & Saruç, N. T. (2017). Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları(62), 45-78.
AMA Gezgin T, Saruç NT. Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları. Aralık 2017;(62):45-78.
Chicago Gezgin, Talha, ve Naci Tolga Saruç. “Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması”. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları, sy. 62 (Aralık 2017): 45-78.
EndNote Gezgin T, Saruç NT (01 Aralık 2017) Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları 62 45–78.
IEEE T. Gezgin ve N. T. Saruç, “Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması”, Maliye Araştırma Merkezi Konferansları, sy. 62, ss. 45–78, Aralık 2017.
ISNAD Gezgin, Talha - Saruç, Naci Tolga. “Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması”. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları 62 (Aralık 2017), 45-78.
JAMA Gezgin T, Saruç NT. Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları. 2017;:45–78.
MLA Gezgin, Talha ve Naci Tolga Saruç. “Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması”. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları, sy. 62, 2017, ss. 45-78.
Vancouver Gezgin T, Saruç NT. Obezite Vergisinin Kabul Edilebirliği: Anket Araştırması. Maliye Araştırma Merkezi Konferansları. 2017(62):45-78.
asosindex_75_02 Maliye Araştırma Merkezi Konferasnları Dergisi Asos İndex tarafından taranmaktadır. http://www.asosindex.com/journal-view?id=155