The concept of entrepreneurship has been regarded as a key factor in economic development
because it serves functions such as preventing unemployment, increasing productivity,
and evoking the potential of idle resources. In addition to this, entrepreneurship has some
social functions such as activating social mobility. Entrepreneurship has been supported in
recent years and the concept of entrepreneurship, especially of female entrepreneurship,
has arrested the attention of social scientists. Projects to support women entrepreneurs aim
empowering women and ensuring gender equality (Ecevit, 2007). But these supporting
mechanisms assume women entrepreneurs as a homogeneous group and ignore their
socio-economic status. In this context this study aims to demonstrate there is a direct
relationship between entrepreneurial experience of women and their socio-economic
status. Findings of this study based on fieldwork carried out on 63 women formally
affiliated to Chamber of Small Tradesman and Craftsmen in Eskişehir. The study includes
both objective conditions of women and individuals perceptions of women’s social status.
Entrepreneurship women entrepreneur social mobility and social statue
Günümüzde
girişimcilik, küçük birikimlerin sermayeye dönüşmesi, atıl kaynakların
ekonomiye kazandırılması, emeğin üretkenliğinin arttırılması, yeni iş alanları
oluşturarak işsizliğin önlenmesi gibi işlevleri dolayısıyla ekonomik büyüme ve
kalkınmanın kilit bir faktörü olarak görülmektedir. Bu nedenle girişimcilik
özellikle son yıllarda hükümetler tarafından oldukça desteklenir hale gelmiştir.
Bu gelişmeye paralel olarak kadın girişimciliği konusu da hem ciddi anlamda
desteklenmeye hem de araştırma konusu edilmeye başlanmıştır. Kadın
girişimcileri desteklemeye yönelik projeler genel olarak ekonomik kalkınma ve
büyüme, kadınların iş gücü piyasalarına katılımlarının arttırılması ve işsizliğin
azaltılması, hane halkının refah düzeyinin artması ve yoksullukla mücadele
edilebilmesi, kadınların güçlenmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin
sağlanması gibi hedeflerle yola çıkmaktadır (Ecevit, 2007). Dolayısıyla
girişimcilik desteklenirken, girişimciliğin; kadınların ekonomik ve sosyal
hayatta daha aktif bir rol oynamasını mümkün kılması beklenmektedir. Ancak
kadın girişimciyi tek tip ve homojen bir grup olarak varsayan destekleme
mekanizmaları kadınların mevcut sosyo-ekonomik konumlarını göz ardı etmektedir.
Bu bağlamda bu çalışma Eskişehir Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğine bağlı 63
kadınla yapılan görüşmelere dayanarak kadınların girişimcilik deneyimleri ile
mevcut sosyo-ekonomik statüleri arasında doğrudan bir ilişkili olduğunu,
kadınların halihazırda sahip oldukları gelir ve statüleri girişimcilik yoluyla
pekiştirdiklerini, girişimcilik yoluyla ekonomik ve sosyal anlamda bir sıçrama
gerçekleştirmediklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken hem
kadınların içinde bulunduğu nesnel şartlara (eğitim düzeyi, gelir, sermaye
kaynakları, çalışma koşulları vb.) hem de kadınların kendi girişimci
etkinliklerine, kadının çalışma yaşamındaki konumuna, sosyal ve ekonomik
statülerine ilişkin bireysel görüşlerine yer verilecektir.
Bölüm | ORTA SINIFLAR ÖZEL DOSYASI |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 54 |