Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye

Yıl 2017, Sayı: 55, 315 - 331, 27.07.2017

Öz

The concept of “alternative modernity” is one of the most popular topics in modern
Sociology. The concept of modernism first emerged in the 1770, a time when historicism
occurred in the West for the first time. Having acquired its essence and significance in
Western history, “modernity” has been defined in relation to the industrial and capitalist
world economy. Nowadays, the concept of “modernism” and its applications are under
scrutiny. At present, modernity has been pluralized, with each component having its own
set of problems. The concept has been expanded in different ways outside the West and
is now called non-Western modernity. In this new concept, Islam is used both as a core
idea and field of application. This is a concept that emerged in the Western society as a
result of radical political, social, economic, and ethical values and is now expanded into
Chinese, Islamic, African, and Turkish “modernities.” Meanwhile, the American notion of
modernity was adapted from Europe. The risk theory proposed by the German sociologist
Ulrich Beck is another example of alternative modernity. Some well-known examples
include the modernizations of Eastern Asia (known as the “late modernities”) and Soviet
socialism. These are not colonized examples but are also called “multiple modernities.”
As for Turkey, which has often been considered as a bridge between the East and the
West, particularly between the Islamic East and Christian West, its notion of multiple
modernities has also been undoubtedly adopted from the West. Indeed, modern day Turkey
is a country not of democracy, but of capitalism. Hence, it is about to lose its experience
of modernism. According to Beck, basic transformation that affirms new modernity is
passing from industrial into a “risk society.” Ultimately, modernity is being criticized, but
it is still influential within academic circles.

Kaynakça

  • Armağan, Mustafa (1999), “Alternatif Modernliğe ve Modernliğimize Dair”, Doğu-Batı Dergisi, Yıl 2, Sayı. 8.
  • Bayhan, Vehbi (2002), “Risk Toplumu”, Doğu-Batı Dergisi, Ankara, Sayı. 19.
  • Beck, Ulrich (1999), Siyasallığın İcadı, Çev. Nihais Ülner, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Beck, Ulrich (2011), Risk Toplumu, Başka Bir Modernliğe Doğru, Çev. K. Özdoğan ve B. Doğan, İstanbul, İthaki Yayınları.
  • Esgin, Ali (2008), Anthony Giddens Sosyolojisi, 2.Baskı, Ankara, Anı Yayınları.
  • Esgin, Ali (2014), Sosyolojik Soruşturmalar, Ankara, Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Giddens, Anthony (1994), Modernliğin Sonuçları, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Göle, Nilüfer (1998), “Batı Dışı Modernlik Üzerine Bir İlk Desen”, Doğu Batı Dergisi, Ankara, Yıl. 1, Sayı. 2.
  • Göle, Nilüfer (2000), “Snaphots of Islamic Modernities”, Daedalus, Vol.129, No.1, s.91-117.
  • Kaya, İbrahim (2006), Sosyal Teori ve Geç Modernlikler-Türk Deneyimi, Ankara, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Kaya, İbrahim (2014), Yeni Türkiye – Modernliği Olmayan Kapitalizm, Ankara, İmge Yayınları.
  • Kızılçelik, Sezgin (2013), Burjuva Sosyolojisi, 2. Baskı, Ankara, Anı Yayınları.
  • Slattery, Martin (2007), “Sosyolojide Temel Fikirler”, İçinde: Risk Toplumu, Ulrich Beck, İstanbul, Sentez Yayınları.
  • Yıldırım, Ergün (2012), Hayali Modernlik- Türk Modernliğinin İcadı, İstanbul, Doğu Kitabevi Yayınları.

Çoklu Modernlikler Sosyolojisi ve Türkiye

Yıl 2017, Sayı: 55, 315 - 331, 27.07.2017

Öz

“Alternatif modernleşme” kavramı, modern sosyolojide en popüler konulardan birisi olmuştur. Modernizm kavramı 1770 yılında ilk kez kullanıldı. Tarihselcilik, Batı dünyasında ilk kez gerçekleşti. Modernlik, Batı tarihsel bağlamında oluşarak anlam kazanan bir kavramdır. Endüstriyel ve kapitalist Dünya ekonomisinin gelişmesi ile tanımlanır.
Son zamanlarda Modernizm kavramı ve onun uygulamaları eleştirilmektedir. Ayrıca, yine günümüzde Modernlikler çoğullaşmıştır. Hepsinin ayrı ayrı sorunları vardır. Bugün, Modernleşme Batı dışında farklı anlamda kullanılır. Aynı zamanda Batı – Dışı Modernlikler olarak da kullanılır. Bu kavramın içinde İslamiyet önemli bir kavram ve uygulama olarak belirmektedir. Batı toplumlarında Sanayi Devrimi ile birlikte yaşanan köklü politik toplumsal, ekonomik ve moral değerler dünyasının değişmesi sonucu ortaya çıkan bir kavramdır. Ayrı zamanda Japonya, Sovyet ve Amerikan Modernleşmesi. Amerika’da modernliğin Avrupa’dan ithal edildiği bir gerçekliktir.
Alman sosyolog Ulrich Beck’in ileri sürdüğü “Risk Toplumu” kuramı da kendisinin belirttiği bir başka alternatif modernlik örneğidir. Doğu Asya ülkelerindekilere “Geç Modernlikler” denilmektedir. Rus Modernliği de buna dahildir. Bunlar sömürgeleşmemiş deneyimlerdir. Çoklu Modernlikler de denir.
Türkiye, sıklıkla Doğu ile Batı arasında ve özellikle de İslami Doğu ile Hıristiyan Batı arasında bir köprü olarak anlaşılmaktadır. Türkiye, bir taraftan Avrupalı İslamdır ve diğer taraftan da Orta Doğu’daki Modernleştirici bağlamdır. Doğu topraklarında Modernlik fikrinin Batı’dan ithal edildiği kuşku götürmez.
Günümüz Türkiye’si demokrasinin değil ama kapitalizmin Türkiyesi’dir ve bu nedenle, Modernlik deneyimini kaybetmek üzeredir. Beck’e göre, yeni Modernliği belirleyen temel dönüşüm, endüstriyel toplumdan risk toplumuna geçiştir. Modernleşme, aslında eleştirilmekte fakat yine de akademik çevrelerde etkili olmaya devam etmektedir.

Kaynakça

  • Armağan, Mustafa (1999), “Alternatif Modernliğe ve Modernliğimize Dair”, Doğu-Batı Dergisi, Yıl 2, Sayı. 8.
  • Bayhan, Vehbi (2002), “Risk Toplumu”, Doğu-Batı Dergisi, Ankara, Sayı. 19.
  • Beck, Ulrich (1999), Siyasallığın İcadı, Çev. Nihais Ülner, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Beck, Ulrich (2011), Risk Toplumu, Başka Bir Modernliğe Doğru, Çev. K. Özdoğan ve B. Doğan, İstanbul, İthaki Yayınları.
  • Esgin, Ali (2008), Anthony Giddens Sosyolojisi, 2.Baskı, Ankara, Anı Yayınları.
  • Esgin, Ali (2014), Sosyolojik Soruşturmalar, Ankara, Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Giddens, Anthony (1994), Modernliğin Sonuçları, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Göle, Nilüfer (1998), “Batı Dışı Modernlik Üzerine Bir İlk Desen”, Doğu Batı Dergisi, Ankara, Yıl. 1, Sayı. 2.
  • Göle, Nilüfer (2000), “Snaphots of Islamic Modernities”, Daedalus, Vol.129, No.1, s.91-117.
  • Kaya, İbrahim (2006), Sosyal Teori ve Geç Modernlikler-Türk Deneyimi, Ankara, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Kaya, İbrahim (2014), Yeni Türkiye – Modernliği Olmayan Kapitalizm, Ankara, İmge Yayınları.
  • Kızılçelik, Sezgin (2013), Burjuva Sosyolojisi, 2. Baskı, Ankara, Anı Yayınları.
  • Slattery, Martin (2007), “Sosyolojide Temel Fikirler”, İçinde: Risk Toplumu, Ulrich Beck, İstanbul, Sentez Yayınları.
  • Yıldırım, Ergün (2012), Hayali Modernlik- Türk Modernliğinin İcadı, İstanbul, Doğu Kitabevi Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm KURAMSAL MAKALELER
Yazarlar

Mahmut Tezcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Tezcan, M. (2017). Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye. Istanbul Journal of Sociological Studies(55), 315-331.
AMA Tezcan M. Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye. Istanbul Journal of Sociological Studies. Temmuz 2017;(55):315-331.
Chicago Tezcan, Mahmut. “Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye”. Istanbul Journal of Sociological Studies, sy. 55 (Temmuz 2017): 315-31.
EndNote Tezcan M (01 Temmuz 2017) Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye. Istanbul Journal of Sociological Studies 55 315–331.
IEEE M. Tezcan, “Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye”, Istanbul Journal of Sociological Studies, sy. 55, ss. 315–331, Temmuz 2017.
ISNAD Tezcan, Mahmut. “Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye”. Istanbul Journal of Sociological Studies 55 (Temmuz 2017), 315-331.
JAMA Tezcan M. Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2017;:315–331.
MLA Tezcan, Mahmut. “Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye”. Istanbul Journal of Sociological Studies, sy. 55, 2017, ss. 315-31.
Vancouver Tezcan M. Sosyoloji of Alternative Modernitıes and Türkiye. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2017(55):315-31.