People who resist for their own identity in the competition for social personality can survive only by integrating themselves into the system or by gaining an independent identity by creating an original “ego.” In this process, the relationship between the works which are aimed to be pieces of art and “laws” of supply and demand causes the work to serve popularity rather than an aesthetic necessity or apprehension and makes the creation of an “original” identity for the consumer very difficult. In this paper, the elements effectively
taking part in the process of identity formation and transformation, and the inability of the individual to have a say in the transformation from being an object to being a subject in his/her own identity will be examined. In this context, the focus will be on the question of the development of gender, class, national, and ethnic identities in mass culture through popular music.
Keywords: Culture, Popular music, Identity, Mass culture
Toplumsal benlik yarışı içinde kendi kimliği için direnen insanlar yalnızca kendilerini düzene dahil ederek hayatta kalabilir ya da özgün bir “ben” ortaya çıkararak bağımsız bir kimlik edinebilirler. Bu süreçte sanat için yapılmaya çalışılan eserlerin günümüz arz–talep ilişkisine yansıması, eserlerin estetik bir ihtiyaçtan ya da kaygıdan çok popüler olana hizmet etmesiyle birlikte bu ürünün alıcısı konumundaki bireyin “özgün” kimliğini oluşturmasını zorlaştırmaktadır. Bu çalışmada, kimliğin oluşum ve dönüşüm sürecinde nelerin etkili olarak yer aldığı ve bireyin kendi kimliği üzerinde özne durumundan nesne durumuna geçişinde söz sahibi olamayışı analiz edilecektir. Bu bağlamda cinsel, sınıfsal, ulusal ve etnik kimliğin popüler müzikle kitle kültürü içerisinde nasıl bir yol haritasıyla hareket ettiği sorunsalı üzerinde durulacaktır.
Anahtar Sözcükler: Kültür, Popüler müzik, Kimlik, Kitle kültürü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 51 |