BibTex RIS Kaynak Göster

Impact of Popular Music in the Process of Identity Formation

Yıl 2015, Sayı: 51, 31 - 49, 16.11.2015
https://doi.org/10.18368/IU/sk.42141

Öz

People who resist for their own identity in the competition for social personality can survive only by integrating themselves into the system or by gaining an independent identity by creating an original “ego.” In this process, the relationship between the works which are aimed to be pieces of art and “laws” of supply and demand causes the work to serve popularity rather than an aesthetic necessity or apprehension and makes the creation of an “original” identity for the consumer very difficult. In this paper, the elements effectively
taking part in the process of identity formation and transformation, and the inability of the individual to have a say in the transformation from being an object to being a subject in his/her own identity will be examined. In this context, the focus will be on the question of the development of gender, class, national, and ethnic identities in mass culture through popular music.

Keywords: Culture, Popular music, Identity, Mass culture

Kaynakça

  • Adorno, Theodor & Horkheimer, Max (2010), Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. Nihat
  • Ünder, Elif Öztarhan Karadoğan, İstanbul, Kabalcı Yayınevi Adorno,Theodor W. (1998), Minima Morallia, Çev. Orhan Koçak, Ahmet Doğukan,
  • İstanbul, Metis Kitapevi Anderson, Benedict (2004), Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması,
  • (çev.) İskender Savaşır, 2.bs. İstanbul, Metis Yayınları Atiker, Erhan (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Ankara, Vadi Yayınları
  • Aydoğan, Filiz (2004), “Popüler Müzik ve Popüler Kültür”, İstanbul Üniversitesi İletişim
  • Fakültesi Dergisi, (20) Benjamin, Walter, The Work of Art In the Age of Its Tecnological Reproducibility and Other Writings On Media, (ed.) Michael W. Jennings, Brigid Doherty, Thomas Y. Levin, Çev. Edmund Jephcott, Rodney Bilgin, Nuri (1995), Kollektif Kimlik, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Blomster, W. V. (2006) “Müzik Sosyolojisi: Adorno ve Ötesi”, Frankfurt Okulu, Ed.
  • Emre Bağce, İstanbul, Doğu Batı Yayınları Cemil, Mesud (2012), Tanburi Cemil’in Hayatı, Haz. Uğur Derman, İstanbul, Kubbealtı Yayınları
  • Çağan, Kenan (2003), Popüler Kültür ve Sanat, Ankara, Altınküre Yayınları
  • Danielson, Virginia (1998), “Performance, Political Identity, and Memory: Umm Kulthum and Gamal Abd al-Nasir”, Images of Enchantment: Visual and Performing Arts in the Middle East, (Ed.) Sharifa Zuhur, Cairo, The American University in Cairo Press
  • Easton, Paul, “The Rock Music Community”, Soviet Youth Culture, Ed. James Riordan, Basingstoke, Macmillan Publishing Erdoğan, İrfan (1999), “Popüler Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele”, Popüler
  • Kültür ve İktidar, (ed.) Nazife Güngör, Ankara, Vadi Yayınları Finkelstein, Sidney (1995), Besteci ve Ulus, M. Halim Spatar, İstanbul: Pencere Yayınları
  • Göngör, Nazife (1993), Arabesk: Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Ankara, Bilgi Yayınevi
  • Kayikçi, Murat (2007), “Adorno’nun Kültür Endüstrisi Kavramı Üzerine”, Üniversite ve Toplum, 7(2)
  • Köse, Hüseyin (2011), “Popüler Kültür Bağlamında Frankfurt Okulu ve Kültürel
  • Manipülasyon Tezi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11) Levi, Erik (2010), Mozart ve Naziler: Üçüncü Reich Bir Kültür İkonunu Nasıl
  • Kullandı, Çev. Dilek B. Cenkciler, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları Livingstone Howard Eiland vd. (2008) London, The Belknap Press of Harvard University Press
  • Lunn, Eugine (1995), Marksizm ve Modernizm, Çev. Yavuz Alogan, İstanbul, Alan Yayınları
  • Malinowski, Bronislaw (1992), Bilimsel Bir Kültür Teorisi, Çev. Saadet Özkal, İstanbul: Kabalacı Yayınları
  • Marcuse, Herbert (1975), Tek Boyutlu İnsan, Çev. A. Timuçin, T. Tunçdoğan, . İstanbul: May Yayınları
  • Oskay, Ünsal (2000), Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Öğün, Süleyman Seyfi (200) “Türk Musikisinde Bireyselleşme ve Tanburi Cemil’in Virtüozitesi”, Türk Politik Kültürü, Alfa Yayınları, İstanbul, s. 445 Özbek, Meral (2006), Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, 7.bs., İstanbul:

KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ

Yıl 2015, Sayı: 51, 31 - 49, 16.11.2015
https://doi.org/10.18368/IU/sk.42141

Öz

Toplumsal benlik yarışı içinde kendi kimliği için direnen insanlar yalnızca kendilerini düzene dahil ederek hayatta kalabilir ya da özgün bir “ben” ortaya çıkararak bağımsız bir kimlik edinebilirler. Bu süreçte sanat için yapılmaya çalışılan eserlerin günümüz arz–talep ilişkisine yansıması, eserlerin estetik bir ihtiyaçtan ya da kaygıdan çok popüler olana hizmet etmesiyle birlikte bu ürünün alıcısı konumundaki bireyin “özgün” kimliğini oluşturmasını zorlaştırmaktadır. Bu çalışmada, kimliğin oluşum ve dönüşüm sürecinde nelerin etkili olarak yer aldığı ve bireyin kendi kimliği üzerinde özne durumundan nesne durumuna geçişinde söz sahibi olamayışı analiz edilecektir. Bu bağlamda cinsel, sınıfsal, ulusal ve etnik kimliğin popüler müzikle kitle kültürü içerisinde nasıl bir yol haritasıyla hareket ettiği sorunsalı üzerinde durulacaktır.

Anahtar Sözcükler: Kültür, Popüler müzik, Kimlik, Kitle kültürü

Kaynakça

  • Adorno, Theodor & Horkheimer, Max (2010), Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. Nihat
  • Ünder, Elif Öztarhan Karadoğan, İstanbul, Kabalcı Yayınevi Adorno,Theodor W. (1998), Minima Morallia, Çev. Orhan Koçak, Ahmet Doğukan,
  • İstanbul, Metis Kitapevi Anderson, Benedict (2004), Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması,
  • (çev.) İskender Savaşır, 2.bs. İstanbul, Metis Yayınları Atiker, Erhan (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Ankara, Vadi Yayınları
  • Aydoğan, Filiz (2004), “Popüler Müzik ve Popüler Kültür”, İstanbul Üniversitesi İletişim
  • Fakültesi Dergisi, (20) Benjamin, Walter, The Work of Art In the Age of Its Tecnological Reproducibility and Other Writings On Media, (ed.) Michael W. Jennings, Brigid Doherty, Thomas Y. Levin, Çev. Edmund Jephcott, Rodney Bilgin, Nuri (1995), Kollektif Kimlik, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Blomster, W. V. (2006) “Müzik Sosyolojisi: Adorno ve Ötesi”, Frankfurt Okulu, Ed.
  • Emre Bağce, İstanbul, Doğu Batı Yayınları Cemil, Mesud (2012), Tanburi Cemil’in Hayatı, Haz. Uğur Derman, İstanbul, Kubbealtı Yayınları
  • Çağan, Kenan (2003), Popüler Kültür ve Sanat, Ankara, Altınküre Yayınları
  • Danielson, Virginia (1998), “Performance, Political Identity, and Memory: Umm Kulthum and Gamal Abd al-Nasir”, Images of Enchantment: Visual and Performing Arts in the Middle East, (Ed.) Sharifa Zuhur, Cairo, The American University in Cairo Press
  • Easton, Paul, “The Rock Music Community”, Soviet Youth Culture, Ed. James Riordan, Basingstoke, Macmillan Publishing Erdoğan, İrfan (1999), “Popüler Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele”, Popüler
  • Kültür ve İktidar, (ed.) Nazife Güngör, Ankara, Vadi Yayınları Finkelstein, Sidney (1995), Besteci ve Ulus, M. Halim Spatar, İstanbul: Pencere Yayınları
  • Göngör, Nazife (1993), Arabesk: Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Ankara, Bilgi Yayınevi
  • Kayikçi, Murat (2007), “Adorno’nun Kültür Endüstrisi Kavramı Üzerine”, Üniversite ve Toplum, 7(2)
  • Köse, Hüseyin (2011), “Popüler Kültür Bağlamında Frankfurt Okulu ve Kültürel
  • Manipülasyon Tezi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11) Levi, Erik (2010), Mozart ve Naziler: Üçüncü Reich Bir Kültür İkonunu Nasıl
  • Kullandı, Çev. Dilek B. Cenkciler, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları Livingstone Howard Eiland vd. (2008) London, The Belknap Press of Harvard University Press
  • Lunn, Eugine (1995), Marksizm ve Modernizm, Çev. Yavuz Alogan, İstanbul, Alan Yayınları
  • Malinowski, Bronislaw (1992), Bilimsel Bir Kültür Teorisi, Çev. Saadet Özkal, İstanbul: Kabalacı Yayınları
  • Marcuse, Herbert (1975), Tek Boyutlu İnsan, Çev. A. Timuçin, T. Tunçdoğan, . İstanbul: May Yayınları
  • Oskay, Ünsal (2000), Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Öğün, Süleyman Seyfi (200) “Türk Musikisinde Bireyselleşme ve Tanburi Cemil’in Virtüozitesi”, Türk Politik Kültürü, Alfa Yayınları, İstanbul, s. 445 Özbek, Meral (2006), Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, 7.bs., İstanbul:
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilen Işıktaş

Mehtap Tanar

Yayımlanma Tarihi 16 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Işıktaş, B., & Tanar, M. (2015). KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ. Istanbul Journal of Sociological Studies(51), 31-49. https://doi.org/10.18368/IU/sk.42141
AMA Işıktaş B, Tanar M. KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ. Istanbul Journal of Sociological Studies. Kasım 2015;(51):31-49. doi:10.18368/IU/sk.42141
Chicago Işıktaş, Bilen, ve Mehtap Tanar. “KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ”. Istanbul Journal of Sociological Studies, sy. 51 (Kasım 2015): 31-49. https://doi.org/10.18368/IU/sk.42141.
EndNote Işıktaş B, Tanar M (01 Kasım 2015) KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ. Istanbul Journal of Sociological Studies 51 31–49.
IEEE B. Işıktaş ve M. Tanar, “KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ”, Istanbul Journal of Sociological Studies, sy. 51, ss. 31–49, Kasım 2015, doi: 10.18368/IU/sk.42141.
ISNAD Işıktaş, Bilen - Tanar, Mehtap. “KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ”. Istanbul Journal of Sociological Studies 51 (Kasım 2015), 31-49. https://doi.org/10.18368/IU/sk.42141.
JAMA Işıktaş B, Tanar M. KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2015;:31–49.
MLA Işıktaş, Bilen ve Mehtap Tanar. “KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ”. Istanbul Journal of Sociological Studies, sy. 51, 2015, ss. 31-49, doi:10.18368/IU/sk.42141.
Vancouver Işıktaş B, Tanar M. KİMLİK OLUŞUMU SÜRECİNDE POPÜLER MÜZİĞİN ETKİSİ. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2015(51):31-49.