In this article the Tempest by William Shakespeare is analysed comparatively with the texts themed of utopia of Renaissance- Utopia by Thomas More, Nova Atlantis by Francis Bacon and Civitas Solis by Thomas Campanella. The text in question are classified in three dimensions of common points: a) all take place on a remote island -so far from Europe; b) All questions the ways of establishing a real commonwealth, which means the structure of a model state that would provide wealth to all people; c) All give importance to rules and norms of the relationship between men and women and the marriage in terms of organizing the public dimension.
The significance of the Tempest among these texts is its critical viewpoints on the discourse of utopia of other texts and by means of that The Tempest produces its critical discourse of its own. The critical view is a natural result of Shakespeare's perception of dynamics of life. Therefore, this article takes and analyses The Tempest both as a text of utopia and a text which criticizes the established discourse of utopia.
Bu makalede William Shakespeare'in "The Tempest" oyunu Rönesans dönemine özgü ütopya metinleriyle (Thomas More'un "Utopia"sı, Francis Bacon'ın "Nova Atlantis"i ve Thoma Campanella'nın "Civitas Solis"i) karşılaştırılmalı bir biçimde incelenmektedir. Genel bir bakışla, ele alınan metinlerin üç boyutta ortaklaştığı söylenebilir: a) Öykülemelerinin Avrupa uygarlığından uzak bir Ada'da geçmesi; b) Ada'da kurulu düzen gerçek bir commonwealth'in, yani tüm halkın refahını sağlayacak siyasi bir yapının nasıl inşa edilebileceğinin sorgulanması ve c) kamusal hayatın organize edilmesi açısından kadın-erkek ilişkilerine ve evlilik kurumuna dair yaptırımlara özel önem verilmesi. Bununla birlikte, Fırtına'nın ayırdedici özelliği, onun bünyesinde barındırdığı ütopyalara özgü söylemlerle anlatısının her bir boyutunda kurduğu eleştirel ilişkide gizlidir. Bu eleştirellik Shakespeare'in hayata bakışından kaynaklanır ve Fırtına'yı ütopyalardakinden bambaşka bir boyuta taşır. Bu nedenle, makale boyunca Fırtına'nın hem bir ütopya metni, hem de bir ütopya eleştirisi olarak okunması denenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Şubat 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 3 Sayı: 18 |