As a main discourse resource, media narratives and particularly news play a special role in construction and representation of nations and national identities. Thus, in order to comprehend how Turkey and Turkish identity are constructed and represented in Western media, news discourse strategies should be analyzed. The article addresses the issue of essentially Orientalistic construction and representation of Turkey and Turkish identity in the British daily newspapers The Guardian and The Times. The study argues that liberal and conservative newspapers both reproduce Orientalist discourse which represents Turkey as a space and culture that is out of Europe and theTurkish identity as outgroup. Orientalist discourse that is accommodated in The Guardian and The Times is clear in referential strategy or strategy of nomination and predication strategy of the news' discourse.
Orientalism critical discourse analyses British press construction of Turkey and Turkish identity
Temel söylem kaynağı olarak medya anlatıları ve özellikle haberler ulusların ve ulusal kimliklerin inşa ve temsilinde özel bir rol oynarlar. Bu nedenle Türkiye ve Türk kimliğinin Batı medyasında nasıl inşa edildiğini anlayabilmek için haber söylem stratejileri incelenmelidir. Bu çalışma, Britanya basınının iki önemli gazetesi olan The Guardian ve The Times' da Türkiye ve Türk kimliğinin Şarkiyatçı inşasına ilişkin sorunlara işaret etmekte, liberal ve muhafazakar nitelikteki bu iki gazetenin de Türkiye'yi Avrupadışı bir mekan ve kültür, Türk kimliğini de grupdışı-öteki olarak temsil eden Şarkiyatçı bir söylemi yeniden ürettiklerini tartışmaktadır. The Guardian ve The Times gazetelerinin 2004 yılı içinde Türkiye'nin AB üyeliğine ilişkin haberlerinde inşa edilen Şarkiyatçı söylem kullanılan göndergesel, adlandırma ve yüklem stratejilerinde açıkça görülebilmektedir.
Şarkiyatçılık eleştirel söylem analizi Britanya basını Türkiye Türk kimliği AB üyeliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Kasım 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 24 |