BibTex RIS Kaynak Göster

A Review on Islamic Art and Orientalist Approaches – I –in the Context of the Articles by Arnold, Creswell and Grabar–

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 24, 155 - 181, 12.11.2012

Öz

Orientalist art historians discussed Islam's attitude towards art and especially towards figurative representation in the context of iconoclasm and aniconism, whereas the Muslim world assessed the matter with a theological perspective and in the scope of Islamic prohibitions and traditions.  This paper is an evaluation of three articles by Thomas Arnold, K.A.C. Creswell and Oleg Grabar. Dealing with Islamic art and figurative representation in Islamic art, these manuscripts, regarded as main sources of reference in this field, reflect the methodologies of the authors. In their manuscripts these three art historians have dealt with Islamic art and figurative representation under the following chapters: Art in pre-Islamic Arabia; the influence of conquests, Christian and Jewish art on Islamic art; influence of pre-Islamic civilizations on Islamic art; approaching art in the light of Quran and hadiths; representation in early Islamic monuments; psychological effects in Islamic art.

Kaynakça

  • Allen, T. (1988). Aniconism and figural representation in islamic art, Five essays on islamic art içinde (s. 17-38). Occidental (Kaliforniya): Solipsist Press. 16 Ocak 2012, http://sonic.net/~tallen/palmtree/fe2.htm
  • Al-Faruqi, I. (1989). Figurative representation and drama: Their prohibition and transfiguration in Islamic art. Proceedings of the international symposium içinde (İstanbul, 1984), Islamic art: Common principles, forms and themes. Şam: Dar al-Fikr.
  • Arnold, S. T. W. (1965). Painting in Islam. New York: Dover.
  • Arnold, S. T. W. (1930). İslam dünyasında resmin menşeleri. H. Ömer (Çev.). Darülfunun İlahiyat Fakültesi Mecmuası. İstanbul: Evkaf Matbaası, 1-19.
  • Belting, H. (2008). Florenz und Bagdad: Eine westöstliche Geschichte des Blicks, Münih: C. H. Beck Verlag.
  • Bruckstein-Çoruh, A. S. ve Budde, H. (Ed.) (2009). Taswir: Islamische Bildwelten und Moderne (Pictorial Mappings of Islam and Modernity). Berlin.
  • Çoban, B. Z. (2008). Bizans ikonoklazmının nedenleri ve islam etkisi tartışması. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VIII (4), 118-145.
  • Creswell, K. A. C., (2002). The lawfulness of painting in early Islam. In J. M. Bloom (Ed.). Early Islamic Art and Architecture (s. 101-109), Burlington: Ashgate.
  • Cruikshand, E. D. (2007). The image of the world: Notes on the religions iconography of Islam. Eva R. Hoffman (Ed.) Late Antique and Mediavel art of the Mediterranean world içinde (s. 185-213). Wiley-Blackwell Publishing.
  • Grabar, O. (1973). The formation of Islamic art. New Haven: Yale University.
  • Grabar, O. (1977). Islam and iconoclasm. A. Bryer ve J. Herrin (Ed.) Iconoclasm, early Islamic art 650-1100, Volume I içinde (s. 43-56). Birmingham.
  • Grabar, O. (1998). İslam’ın sanat konusundaki tutumu. N. Yavuz (Çev.). İslam sanatının oluşumu içinde (s. 82-106). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Heidemann, S. (2010). The evolving representation of the early Islamic empire and its religion on coin imagery. A. Neuwirth, N. Sinai ve M. Michael Marx (Ed.), The Qur’an in Context: Historical and Literary Investigations Into The Qurʾanic Milieu (Text and Studies on the Qur’an 6) içinde (s. 145-195). Boston: Leiden.
  • Lammens, H. (1915). L’attitude de l’Islam primitif en face des arts figurés. Journal Asitique. Iıme Series, IV, 239-279.
  • Naef, S. (2004). Bilder und Bilderverbot im Islam: Vom Koran bis zum Karikaturstreit (Y-a-t-il une “question de l’image en Islam?)
  • Okasha, S. (1981). The prohobition of figurative art. In Islam, The Muslim painter and the divine - The persian impact on Islamic religious painting (s. 1-36). Londra: Park Lane.
  • Papadopoulo, A. (1980). Islam and muslim art. R. E. Wolf (Çev.). Londra: Thames and Hudson.
  • Paret, R. (1960). Textbelege zum islamischen Bildverbot. Das Werk des Künstlers: Studien zur Ikonographie und Formgeschichte içinde (s. 36- 48), Stuttgart: Festschrift Schrade.
  • Soğancı, İ. Ö. (2004). Islamic aniconism: Making sense of a messy literature. Marilyn Zurmuehlen Working Papers in Art Education. Yıl: 2004, Sayı: 1, Makale: 4. 12 Ocak 2012, http://ir.uiowa.edu/mzwp/vol2004/iss1/4.
  • Yetkin, S. K. (1952). İslam sanatının mahiyeti. A. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 44-47.
  • Yurdatapan, H. G. (1954). İslam resminin menşeleri ve başlangıçları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, III (3-4), 31-55.

-Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 24, 155 - 181, 12.11.2012

Öz

İslam'ın sanat konusundaki tutumu özellikle figüratif temsil/tasvir konusu, oryantalist sanat tarihçileri tarafından ikonoklazm ve anikonizm bağlamında tartışılırken Müslüman dünyada teolojik bağlamda yasak ve gelenek çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu makale, Thomas Arnold, K. A. C. Creswell ve Oleg Grabar'ın kendi metodolojileri çerçevesinde, İslam sanatı ve İslam sanatında figüratif temsil/tasvir konusunda kaleme aldıkları, konu ile ilgili temel metinler olarak kabul edilen makaleleri üzerinden yapılacak bir değerlendirmeyi kapsamaktadır. Söz konusu sanat tarihçilerinin metinlerinde İslam sanatı ve figüratif tasvir, şu başlıklar altında ele alınmıştır: İslam öncesi Arabistan'da sanat; fetihlerin, Hristiyan ve Yahudi sanatının İslam sanatına etkisi; İslam öncesi uygarlıkların İslam sanatına etkisi; Kur'an ve hadisler ışığında sanata yaklaşım; erken İslam anıtlarında tasvir; İslam sanatında psikolojik etkiler.

Kaynakça

  • Allen, T. (1988). Aniconism and figural representation in islamic art, Five essays on islamic art içinde (s. 17-38). Occidental (Kaliforniya): Solipsist Press. 16 Ocak 2012, http://sonic.net/~tallen/palmtree/fe2.htm
  • Al-Faruqi, I. (1989). Figurative representation and drama: Their prohibition and transfiguration in Islamic art. Proceedings of the international symposium içinde (İstanbul, 1984), Islamic art: Common principles, forms and themes. Şam: Dar al-Fikr.
  • Arnold, S. T. W. (1965). Painting in Islam. New York: Dover.
  • Arnold, S. T. W. (1930). İslam dünyasında resmin menşeleri. H. Ömer (Çev.). Darülfunun İlahiyat Fakültesi Mecmuası. İstanbul: Evkaf Matbaası, 1-19.
  • Belting, H. (2008). Florenz und Bagdad: Eine westöstliche Geschichte des Blicks, Münih: C. H. Beck Verlag.
  • Bruckstein-Çoruh, A. S. ve Budde, H. (Ed.) (2009). Taswir: Islamische Bildwelten und Moderne (Pictorial Mappings of Islam and Modernity). Berlin.
  • Çoban, B. Z. (2008). Bizans ikonoklazmının nedenleri ve islam etkisi tartışması. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VIII (4), 118-145.
  • Creswell, K. A. C., (2002). The lawfulness of painting in early Islam. In J. M. Bloom (Ed.). Early Islamic Art and Architecture (s. 101-109), Burlington: Ashgate.
  • Cruikshand, E. D. (2007). The image of the world: Notes on the religions iconography of Islam. Eva R. Hoffman (Ed.) Late Antique and Mediavel art of the Mediterranean world içinde (s. 185-213). Wiley-Blackwell Publishing.
  • Grabar, O. (1973). The formation of Islamic art. New Haven: Yale University.
  • Grabar, O. (1977). Islam and iconoclasm. A. Bryer ve J. Herrin (Ed.) Iconoclasm, early Islamic art 650-1100, Volume I içinde (s. 43-56). Birmingham.
  • Grabar, O. (1998). İslam’ın sanat konusundaki tutumu. N. Yavuz (Çev.). İslam sanatının oluşumu içinde (s. 82-106). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Heidemann, S. (2010). The evolving representation of the early Islamic empire and its religion on coin imagery. A. Neuwirth, N. Sinai ve M. Michael Marx (Ed.), The Qur’an in Context: Historical and Literary Investigations Into The Qurʾanic Milieu (Text and Studies on the Qur’an 6) içinde (s. 145-195). Boston: Leiden.
  • Lammens, H. (1915). L’attitude de l’Islam primitif en face des arts figurés. Journal Asitique. Iıme Series, IV, 239-279.
  • Naef, S. (2004). Bilder und Bilderverbot im Islam: Vom Koran bis zum Karikaturstreit (Y-a-t-il une “question de l’image en Islam?)
  • Okasha, S. (1981). The prohobition of figurative art. In Islam, The Muslim painter and the divine - The persian impact on Islamic religious painting (s. 1-36). Londra: Park Lane.
  • Papadopoulo, A. (1980). Islam and muslim art. R. E. Wolf (Çev.). Londra: Thames and Hudson.
  • Paret, R. (1960). Textbelege zum islamischen Bildverbot. Das Werk des Künstlers: Studien zur Ikonographie und Formgeschichte içinde (s. 36- 48), Stuttgart: Festschrift Schrade.
  • Soğancı, İ. Ö. (2004). Islamic aniconism: Making sense of a messy literature. Marilyn Zurmuehlen Working Papers in Art Education. Yıl: 2004, Sayı: 1, Makale: 4. 12 Ocak 2012, http://ir.uiowa.edu/mzwp/vol2004/iss1/4.
  • Yetkin, S. K. (1952). İslam sanatının mahiyeti. A. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 44-47.
  • Yurdatapan, H. G. (1954). İslam resminin menşeleri ve başlangıçları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, III (3-4), 31-55.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Taşkent Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Kasım 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Taşkent, A. (2012). -Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(24), 155-181.
AMA Taşkent A. -Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. Kasım 2012;3(24):155-181.
Chicago Taşkent, Ayşe. “-Arnold, Creswell Ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı Ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 3, sy. 24 (Kasım 2012): 155-81.
EndNote Taşkent A (01 Kasım 2012) -Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 3 24 155–181.
IEEE A. Taşkent, “-Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, c. 3, sy. 24, ss. 155–181, 2012.
ISNAD Taşkent, Ayşe. “-Arnold, Creswell Ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı Ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi 3/24 (Kasım 2012), 155-181.
JAMA Taşkent A. -Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 2012;3:155–181.
MLA Taşkent, Ayşe. “-Arnold, Creswell Ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı Ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, c. 3, sy. 24, 2012, ss. 155-81.
Vancouver Taşkent A. -Arnold, Creswell ve Grabar Metinleri Bağlamında- İslam Sanatı ve Oryantalist Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme I. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 2012;3(24):155-81.