Bu çalışmada, İstanbul üzerine eserler kaleme alan Çaylak lakaplı Mehmed
Tevfîk’in (1843–1893), H 1299, (M 1882–1883) İstanbul’da Bir Sene Birinci
Ay Tandırbaşı adlı kitapta yer alan masal metni incelenecektir.
Çalışmanın amacı; Mehmed Tevfik'in derlediğini belirttiği, Türk folklor
tarihindeki ilk masal derlemeleri arasında yer alabilecek bu metnin, masal
araştırmalarımızdaki önemini vurgulamaktır.
Mehmed Tevfik İstanbul folkloru bakımından oldukça önemli bir kaynak
niteliği taşıyan eserinde yer verdiği masalı sözlü bir kaynaktan dinleyerek
kaleme aldığını ifade etmektedir. İncelenecek masal, dil ve üslup bakımından
yazılı kültür ortamında, yazılı bir eser olarak meydana getirilmiştir. Ancak
Mehmed Tevfik, sözlü bir anlatıyı yazıya aktarmakla birlikte masalın;
derleyicisi, icracısı, dinleyici kitlesi, icra ortamı, icracı ve dinleyici ilişkisi
hakkında da çok önemli bilgiler vermiştir. Bu sebeple çalışmamızda masal
metni, icra bağlamıyla birlikte derlenen sözlü verimlerin inceleme
yöntemlerinden biri olan; metin, sözel doku ve bağlamın folkloru şekillendiren
unsurlar olduğunu savunan performans teoriye göre incelecektir.
Söz konusu masal, performans teorinin ilkelerine uygun olarak; kişisel
boyut (anlatıcı/icracı), sosyal boyut (dinleyici/izleyici) ve sözel boyutu
(anlatılan/metin) başlıkları altında irdelenirken; masaldan hareketle eski
İstanbul halk kültürü hakkında da bazı tespitlerde bulunulacaktır.
İstanbul Folkloru (Çaylak) Mehmed Tevfik Masal Derleyici Performans Teori
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2012 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 44 Sayı: 44 |