BibTex RIS Kaynak Göster

KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2012, Cilt: 22 Sayı: 2, 127 - 170, 30.12.2012

Öz

    Klâsik edebiyat geleneğinde şiir; ‘mevzun ve mukaffa söz' olarak tanımlanmakta ve dolayısıyla şiirin biçimini vezin ve kafiye oluşturmaktadır.  Sözün şiir olması için vezinli ve kafiyeli olması koşulu, kafiyenin klasik şiir anlayışındaki yerini muhkem hale getirmektedir. Arap ve Fars etkisiyle gelişen klasik şiir anlayışında yine geleneğin etkisiyle şiirde bulunması mutlak olan kafiye, müşterek edebî gelenekte bir ilim dalı olarak görülmüş ve konuyla ilgili Arap, Fars edebiyatı ve bu edebiyatların etkisiyle XVI. yy. itibariyle Türk edebiyatında müstakil eserler verilmiş veya belagat kitaplarında konu ayrı bir bölüm halinde ele alınmıştır.
Nazma dayalı metinlerin ağırlıkta olduğu klasik edebiyat döneminde, şiirin en önemli unsurlarından biri olan kafiye ile ilgili yazılan risaleler ve kafiye lugatleri konunun söz konusu dönemdeki önemini açıkça ortaya koymaktadır. Konuya verilen önem göz önüne alınarak yapılan bu çalışmada, klasik şiir kafiye telakkisinin anlaşılması ve Türk edebiyatında kafiye ile ilgili bilgi ve yaklaşımların nasıl geliştiğinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Türk edebiyatında kafiye hakkında Türkçe yazılan metinler kronolojik bir sıra ile kafiyenin tanımı, harfleri ve tasnifi esas alınarak bu alt başlıklar altında incelenmiş ve metinler kafiyenin ele alınışı bakımından mukayese edilerek konu ile ilgili çelişkiler ve benzerliklere dikkat çekilmiştir. 
Anahtar Kavramlar: Kafiye, şiir, klasik edebiyat, mukayese, nazım

Kaynakça

  • Ali Cemâleddin, Arûz-ı Türkî, Millet Kütüphanesi- Edebiyat Kısmı No: 307. AŞICI, Murat, Bünyâd-ı Şi’r-i Ârif, (İstanbul Üniv. Sosyal Bil. Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul-1989.
  • GÜLEÇ, İsmail, Bahrü’l-Ma’ârif’e Göre Edebî Kavramlar, (İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,) 1997.
  • GÜRER, Abdulkadir, “Lem’î’nin Kafiye Risalesi: Risaletü’l-Kafiyeti’l- Vâfiye”, Türk Dilleri Araştırmaları, C.17, İstanbul, 2007. s.133-161.
  • KAHRAMAN, Âlim, “Mehmed Rifat”, TDVİA, C.28, Ankara 2003.
  • KILIÇ, Hulûsi; YAZICI, Tahsin YETİŞ, Kazım, “Belâgat”, TDVİA, C.5, İstanbul-1992.
  • KORKMAZ, Ramazan, “Abes-muktebes tartışması ve Servet-i Fünûn’un oluşumu”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.3, Kültür Bak. Yay., İstanbul, 2007.
  • Mehmed Rif’at, Mecâmi’ü’l-Edeb, Der-saadet Matbaası Bâb-ı Âli, İstanbul Muallim Naci, Istılâhât-ı Edebiyye, (Haz. Yekta Saraç), Risale Yay., 2004.
  • Mütercim Asım, Kamus Tercümesi, İstanbul, 1305, Cild-i Râbi’.
  • ÖZTÜRK, Erdem Can, Ali Cemâleddin, ‘İlm-i Kavâfî, Sanâyi’-i Şi’riyye ve ‘İlm-i Bedî’ İnceleme-Metin-Sözlük-Tıpkıbasım, (Bozok Ünv., Sosyal Bil. Ens., Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yozgat 2010.
  • Reşîd, Nazariyyât-ı Edebiyye, İstanbul, 1328.
  • SARAÇ, M. A. Yekta – ÇİÇEKLER, Mustafa, “Kemalpaşazâde’nin Kâfiye Risâlesi”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C. XXVIII, 1998, s. 445-477.
  • SARAÇ, M. A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi- Belagat, Gökkubbe Yay. İst. SARAÇ, M. A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi-Biçim Ölçü, Kafiye, 3F Yay., İstanbul, 2007.
  • SARAÇ, M. A. Yekta, Şeyhülislâm Kemalpaşazâde, Şule Yay., İstanbul, 1999.
  • Sürûrî, Bahrü’l-Meârif, Süleymaniye Kütüphanesi, Amcazade Hüseyin 455. “Sürûrî Muslihiddin Mustafa”, Türk Dili ve Edebiyatı Ans., C.8. Dergah Yay., ŞAFAK, Yakup, Sürûrî’nin Bahrü’l-Ma’ârif’i ve Enîsü’l-Uşşâk ile Mukayesesi, (Atatürk Ünv. Sosyal Bil. Ens., Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum, 1991.
  • Şemseddin Sami, Kâmûsu’l-A’lâm, C.5., İstanbul, 1314.
  • Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lûgatı, Enderun Yay.,İstanbul, 1994.
  • UÇMAN, Abdullah, “Muallim Nâci”, TDVİA, C.30, İstanbul, 2005.
  • Vahîdü’t-Tebrîzî, Terceme-i Arûz, (Müt. Salâhî Abdullah Uşşâkî), Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmut Efendi, 6201.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

SONGÜL Yağcıoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yağcıoğlu, S. (2012). KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiyat Mecmuası, 22(2), 127-170. https://doi.org/10.18345/tm.70439
AMA Yağcıoğlu S. KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiyat Mecmuası. Aralık 2012;22(2):127-170. doi:10.18345/tm.70439
Chicago Yağcıoğlu, SONGÜL. “KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türkiyat Mecmuası 22, sy. 2 (Aralık 2012): 127-70. https://doi.org/10.18345/tm.70439.
EndNote Yağcıoğlu S (01 Aralık 2012) KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiyat Mecmuası 22 2 127–170.
IEEE S. Yağcıoğlu, “KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ”, Türkiyat Mecmuası, c. 22, sy. 2, ss. 127–170, 2012, doi: 10.18345/tm.70439.
ISNAD Yağcıoğlu, SONGÜL. “KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türkiyat Mecmuası 22/2 (Aralık 2012), 127-170. https://doi.org/10.18345/tm.70439.
JAMA Yağcıoğlu S. KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiyat Mecmuası. 2012;22:127–170.
MLA Yağcıoğlu, SONGÜL. “KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türkiyat Mecmuası, c. 22, sy. 2, 2012, ss. 127-70, doi:10.18345/tm.70439.
Vancouver Yağcıoğlu S. KLÂSİK EDEBİYAT DÖNEMİNDE KAFİYE BAHSİNİN MUKAYESELİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiyat Mecmuası. 2012;22(2):127-70.