This study aims to examine the impact of a curriculum-based “Volunteerism Studies” course on university students’ knowledge, awareness, and motivation regarding volunteering. The research is structured within the theoretical framework of the functional approach and role theory, which provide complementary perspectives on the individual and social dimensions of volunteering. It was conducted with third-year students in the Department of International Relations at the Biga Faculty of Economics and Administrative Sciences, Çanakkale Onsekiz Mart University, using a quantitative descriptive design with pre-test (n=76) and post-test (n=75) measurements. During the semester, six separate online seminar sessions were conducted, after which students developed and implemented volunteer projects across 11 thematic areas addressing community needs. The findings indicate a noticeable increase in students’ conceptual understanding of volunteering, sense of social responsibility, and willingness to participate in community initiatives. The results suggest that applied volunteerism courses contribute significantly to strengthening civic engagement, fostering social awareness, and encouraging proactive participation in community life. While the study is limited to a single department and one academic term, it highlights the importance of integrating volunteerism-related courses into higher education curricula, enhancing partnerships between universities and civil society organizations, and conducting longitudinal and multi-disciplinary research on student volunteerism in the future.
Volunteering Functional approach Role identity University students
Bu çalışma, üniversite müfredatına dahil edilen “Gönüllülük Çalışmaları” dersinin öğrencilerin gönüllülüğe ilişkin bilgi, farkındalık ve motivasyon düzeylerindeki değişimi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, gönüllülüğün bireysel ve toplumsal yönlerini açıklamada birbirini tamamlayan fonksiyonel yaklaşım ve rol kuramı çerçevesinde yapılandırılmıştır. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde yürütülen çalışma, üçüncü sınıf öğrencileriyle ön test (n=76) ve son test (n=75) içeren nicel betimsel bir desen üzerinden gerçekleştirilmiştir. Ders sürecinde altı ayrı çevrimiçi seminer düzenlenmiş, ardından öğrenciler 11 farklı tema altında toplumsal ihtiyaçlara yönelik gönüllülük projeleri geliştirmiş ve uygulamıştır. Bulgular, öğrencilerin gönüllülük kavramına dair bilgi düzeylerinde belirgin artış, toplumsal sorumluluk ve dayanışma algılarında güçlenme ve gönüllü faaliyetlere yönelik isteklilikte yükselme olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları, uygulamalı gönüllülük derslerinin genç bireylerin toplumla bağ kurma süreçlerini desteklediğini ve katılımcı vatandaşlık bilincine katkı sunduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma, kapsam ve süre açısından sınırlı olmakla birlikte, üniversitelerde gönüllülük temelli derslerin yaygınlaştırılması, yerel kurum ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği mekanizmalarının güçlendirilmesi ve benzer araştırmaların farklı disiplinlerde uzunlamasına tasarımlarla sürdürülmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Gönüllülük Fonksiyonel yaklaşım Rol kimliği Üniversite öğrencileri
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Politika (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 5 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 2 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |