Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin cebirsel yaklaşımı ve irrasyonel sayıların geometrik görselleştirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 3 - 8, 01.06.2025

Öz

Öğrenciler genellikle matematik dersinde, özellikle de cebir ve geometri gibi konularda irrasyonel sayıları öğrenirler. Karekök veya diğer mükemmel olmayan karekökleri içeren denklemleri çözerken irrasyonel sayılarla karşılaşabilirler. Cebirsel ifadelerde, öğrencilerin değişkenleri çözmek için karekökleri sadeleştirmeleri veya irrasyonel sayıları manipüle etmeleri gerekebilir. Geometride irrasyonel sayılar, geometrik şekillerin alanlarının veya uzunluklarının kareköklerini içeren ölçümler ve hesaplamalarla bağlantılı olarak da kullanılabilir. Örneğin, öğrencilerin kenar uzunluğu verilen bir karenin köşegenini bulmak için irrasyonel sayılarla çalışmaları gerekecektir.
Bu makalede kısmen sunulan araştırma projesi, geometrik ve cebirsel görselleştirmenin öğrenilmesini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmada öğrencilerin irrasyonel sayılar hakkında öğrendikleri tartışılırken, 9. ve 10. sınıftaki çoğu öğrencinin kavramsal gelişimine uyum sağlamak için sınıf söylemini geliştirmeye odaklanılarak öğrenmedeki zayıflık ve performans gösterememe belirgin hale getirilmiştir. Kanunlaştırılmış öğrenme ortamının ampirik bir incelemesi, ölçüm kavramlarının ampirik ve teorik yönleri arasında açık bir ayrım getirerek sınıf içi söylemi ve öğrencilerin kavramsal ve geometrik gelişimini geliştirme potansiyelini ortaya koymuştur. Bulgular, entegre matematik tasarımında ve öğretim uygulamalarında ele alınması gereken koşulların ve sınırlamaların belirlenmesini içermektedir.

Kaynakça

  • [1] Breda, A., Seckel, M. J., Farsani, D., Silva, J. F., and Calle, E. (2021). Teaching and learning of mathematics and criteria for its improvement from the perspective of future teachers: a view from the onto semiotic Approach. Mathematics Teaching Research Journal [2] Ercire, Y., Narlı, S., Aksoy, E,. (2016). Learning Difficulties about the Relationship between Irrational Number Set with Rational or Real Number Sets. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7 (2), 417-439. [3]Jurdak, M. E. (2006). Contrasting perspectives and performance of high school students on problem solving in real world, situated, and school contexts. Educational Studies in Mathematics, 63(3), 283–301. doi:10.1007/s10649-005-9008-y [4] Zazkis, R., & Sirotic, N. (2004). Making sense of irrational numbers: Focusing on Representation. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 14-16 July (pp. 497-504). Bergen, Norway.

Students’ algebraic approach and the geometric visualization of irrational numbers

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 3 - 8, 01.06.2025

Öz

Students typically learn about irrational numbers in math class, particularly in topics such as algebra and geometry. They may encounter irrational numbers when solving equations involving square roots or other non-perfect square roots. In algebraic expressions, students may need to simplify square roots or manipulate irrational numbers to solve for variables. In geometry, irrational numbers may also be used in connection with measurements and calculations involving square roots of areas or lengths of geometric shapes. For example, students would need to work with irrational numbers to find the diagonal of a square given the side length.
The research project partially presented in this paper aims to investigate learning geometric and algebraic visualization have been studied. As discussion students in the research showed what they learn about irrational numbers and weakness in learning and inability to perform was evident with a focus on improving classroom discourse to adapt to the conceptual development of most students in 9th and 10th grade. An empirical investigation of the enacted learning environment revealed its potential to enhance classroom discourse and students' conceptual and geometric development by introducing an explicit distinction between empirical and theoretical aspects of measurement concepts. The findings include the identification of conditions and limitations that need to be addressed in the design and instructional practices of integrated mathematics interventions in general and for the next steps of the current project.

Kaynakça

  • [1] Breda, A., Seckel, M. J., Farsani, D., Silva, J. F., and Calle, E. (2021). Teaching and learning of mathematics and criteria for its improvement from the perspective of future teachers: a view from the onto semiotic Approach. Mathematics Teaching Research Journal [2] Ercire, Y., Narlı, S., Aksoy, E,. (2016). Learning Difficulties about the Relationship between Irrational Number Set with Rational or Real Number Sets. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7 (2), 417-439. [3]Jurdak, M. E. (2006). Contrasting perspectives and performance of high school students on problem solving in real world, situated, and school contexts. Educational Studies in Mathematics, 63(3), 283–301. doi:10.1007/s10649-005-9008-y [4] Zazkis, R., & Sirotic, N. (2004). Making sense of irrational numbers: Focusing on Representation. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 14-16 July (pp. 497-504). Bergen, Norway.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Uygulamalı Matematik (Diğer)
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Shiva Mafakheri 0000-0003-2364-731X

Erken Görünüm Tarihi 10 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2025
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mafakheri, S. (2025). Students’ algebraic approach and the geometric visualization of irrational numbers. Journal of Advanced Mathematics and Mathematics Education, 8(2), 3-8.

Baş editör; Prof .Dr. Seyfullah Hızarcı