Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Consumers' Aspects on Organic Farming Products by Regions

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 4, 703 - 721, 15.12.2022
https://doi.org/10.28979/jarnas.1104751

Öz

The main purposes of this study were to analyze the attitude and behavior of the consumers regarding to purchase of the organic food, the socio-economic comparison of the consumers consuming and non-consuming or-ganic food and to determine the organic food consumption in consideration of different regions. This research was carried out by a questionnaire study with 1494 consumers, consuming organic and non-organic products in six regions in accordance with their socio-economic development index values. By making use of average, percentage and cross tables during the analysis of the data obtained, some of the socio-economical characteristics of the consumers were determined. Factor analysis was used to evaluate the attitudes of the producers consuming organic products regarding the organic products. 25.60% of the consumers in the first region, 47.59% of the consumers in second region, 31.33% of the consumers in third region, 20.48% of the consumers in fourth region, 27.11% of the consumers in the fifth region, 13.86% of the consumers in sixth region declared that they were consuming organic food. Associated with showing and alteration according to the regions, the most consumed organic products were, in respectively, egg, fruit, milk, vegetable. While the 91.30% of the consumers that did not consume organic products in the first region, so did the 94.74% of the third region, 92.42% of the fourth region, 94.21% of the fifth region, 95.80% of the sixth region expressed a positive opinion about consuming organic products, this ratio was determined as 78.16% in the second region.

Destekleyen Kurum

TAGEM

Proje Numarası

TAGEM/TEPAD/G/18/A8/P2/1381

Kaynakça

  • Akgül, A., & Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • Akın, M., Çiçek, R., İnal, M. E., & Toksarı, M. (2010). Niğde ilindeki tüketicilerin sosyo-demografik özel-likleri ile organik gıdalara ilişkin tutum ve bireysel değerleri arasındaki farklılığın incelenmesine yönelik bir araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi SBE Dergisi, 12(1), 29-56.
  • Aktürk, D. (2012). Organik ürünlerin pazarlama kanalları: Türkiye için uygun bir model önerisi. Interna-tional Food, Agricultural and Gastronomy Congress, (pp. 1-2), Antalya, Türkiye.
  • Anonymous (2022). Retrieved from: https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Istatistikler
  • Armağan, G., & Özdoğan, M. (2005). Ekolojik yumurta ve tavuk etinin tüketim eğilimleri ve tüketici özelliklerinin belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 46(2), 14-21.
  • Ataseven, Y., & Güneş, E. (2008). Türkiye’de işlenmiş organik tarım ürünleri üretimi ve ticaretindeki gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 25-33.
  • Cengiz, H., & Şenel, M. (2017). Tüketicilerin organik gıda satın alma motivasyonlarının zaltman metafor çıkarım tekniği aracılığıyla incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 56-69.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pagem Akademi, Ankara.
  • Doğan, H.G., & Gürel, E. (2016). Kırşehir ili merkez ilçede yaşayan tüketicilerin organik ürün tüketimindeki tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(3), 147-156. DOI: https://doi.org/10.13002/jafag1033
  • Eti, H.S. (2014). Marketi̇ng of organi̇c food and analysi̇s of consumer atti̇tude and behavi̇or towards organi̇c food (Unpublished doctoral dissertation). Namık Kemal University, Tekirdağ, Turkey.
  • Gülgör, E. (2017). Economy of organic farming and consumer trends (Unpublished master’s thesis). Namık Kemal University, Tekirdağ, Turkey.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall.
  • Karabaş, S., & Gürler, A.Z. (2012). Organik ürün tercihinde tüketici davranışları üzerine etkili faktörlerin logit regresyon analizi ile tahminlemesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 129-156. DOI: https://doi.org/10.14520/adyusbd.272
  • Kalaycı, Ş. (2009), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (4. Baskı). Asil Yayın Dağıtım, An-kara.
  • Kleinbaum, D.G., Lawrence, L.K., & Keith, E.M., (1998). Applied regression analysis and other multivari-able methods (3rd ed.). Duxburry Press, London.
  • Lewis, B.M.S. (1994). Factor analysis and related techniques. Sage Publications, London.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for business and economics. Prentice Hall International Editions.
  • Özer, O. G. (2008). Analysis of organic agricultural products in terms of demand: Çanakkale case (Un-published master’s thesis), Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale, Turkey.
  • Sandallıoğlu, A. (2014). Consumption of organic agricultural products and consumer tendencies in Adana (Unpublished doctoral dissertation), Çukurova University, Adana, Turkey.
  • Sarıkaya, N. (2007). Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler ve tutumlar üzerine bir saha çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 110-125.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. John Wiley & Sons Inc., New York.
  • Turhan, Ş. (2005). Tarımda sürdürülebilirlik ve organik tarım. Tarım Ekonomisi Dergisi, 11(1), 13-24.
Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 4, 703 - 721, 15.12.2022
https://doi.org/10.28979/jarnas.1104751

Öz

Proje Numarası

TAGEM/TEPAD/G/18/A8/P2/1381

Kaynakça

  • Akgül, A., & Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • Akın, M., Çiçek, R., İnal, M. E., & Toksarı, M. (2010). Niğde ilindeki tüketicilerin sosyo-demografik özel-likleri ile organik gıdalara ilişkin tutum ve bireysel değerleri arasındaki farklılığın incelenmesine yönelik bir araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi SBE Dergisi, 12(1), 29-56.
  • Aktürk, D. (2012). Organik ürünlerin pazarlama kanalları: Türkiye için uygun bir model önerisi. Interna-tional Food, Agricultural and Gastronomy Congress, (pp. 1-2), Antalya, Türkiye.
  • Anonymous (2022). Retrieved from: https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Bitkisel-Uretim/Organik-Tarim/Istatistikler
  • Armağan, G., & Özdoğan, M. (2005). Ekolojik yumurta ve tavuk etinin tüketim eğilimleri ve tüketici özelliklerinin belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 46(2), 14-21.
  • Ataseven, Y., & Güneş, E. (2008). Türkiye’de işlenmiş organik tarım ürünleri üretimi ve ticaretindeki gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 25-33.
  • Cengiz, H., & Şenel, M. (2017). Tüketicilerin organik gıda satın alma motivasyonlarının zaltman metafor çıkarım tekniği aracılığıyla incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 56-69.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pagem Akademi, Ankara.
  • Doğan, H.G., & Gürel, E. (2016). Kırşehir ili merkez ilçede yaşayan tüketicilerin organik ürün tüketimindeki tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(3), 147-156. DOI: https://doi.org/10.13002/jafag1033
  • Eti, H.S. (2014). Marketi̇ng of organi̇c food and analysi̇s of consumer atti̇tude and behavi̇or towards organi̇c food (Unpublished doctoral dissertation). Namık Kemal University, Tekirdağ, Turkey.
  • Gülgör, E. (2017). Economy of organic farming and consumer trends (Unpublished master’s thesis). Namık Kemal University, Tekirdağ, Turkey.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall.
  • Karabaş, S., & Gürler, A.Z. (2012). Organik ürün tercihinde tüketici davranışları üzerine etkili faktörlerin logit regresyon analizi ile tahminlemesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 129-156. DOI: https://doi.org/10.14520/adyusbd.272
  • Kalaycı, Ş. (2009), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (4. Baskı). Asil Yayın Dağıtım, An-kara.
  • Kleinbaum, D.G., Lawrence, L.K., & Keith, E.M., (1998). Applied regression analysis and other multivari-able methods (3rd ed.). Duxburry Press, London.
  • Lewis, B.M.S. (1994). Factor analysis and related techniques. Sage Publications, London.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for business and economics. Prentice Hall International Editions.
  • Özer, O. G. (2008). Analysis of organic agricultural products in terms of demand: Çanakkale case (Un-published master’s thesis), Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale, Turkey.
  • Sandallıoğlu, A. (2014). Consumption of organic agricultural products and consumer tendencies in Adana (Unpublished doctoral dissertation), Çukurova University, Adana, Turkey.
  • Sarıkaya, N. (2007). Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler ve tutumlar üzerine bir saha çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 110-125.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. John Wiley & Sons Inc., New York.
  • Turhan, Ş. (2005). Tarımda sürdürülebilirlik ve organik tarım. Tarım Ekonomisi Dergisi, 11(1), 13-24.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Ziraat, Veterinerlik ve Gıda Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Başak Aydın 0000-0002-5047-7654

Murat Doğu 0000-0003-4426-4852

Ayten Aşkın Kılınç 0000-0002-2872-7020

Sunay Demir 0000-0003-4310-2309

Bülent Tarım 0000-0002-8915-051X

Duygu Aktürk 0000-0002-5457-7687

Filiz Pezikoğlu 0000-0002-2770-8696

Volkan Burucu 0000-0003-1693-9728

Mustafa Aslan 0000-0002-9253-1719

Proje Numarası TAGEM/TEPAD/G/18/A8/P2/1381
Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, B., Doğu, M., Aşkın Kılınç, A., Demir, S., vd. (2022). Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences, 8(4), 703-721. https://doi.org/10.28979/jarnas.1104751
AMA Aydın B, Doğu M, Aşkın Kılınç A, Demir S, Tarım B, Aktürk D, Pezikoğlu F, Burucu V, Aslan M. Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions. JARNAS. Aralık 2022;8(4):703-721. doi:10.28979/jarnas.1104751
Chicago Aydın, Başak, Murat Doğu, Ayten Aşkın Kılınç, Sunay Demir, Bülent Tarım, Duygu Aktürk, Filiz Pezikoğlu, Volkan Burucu, ve Mustafa Aslan. “Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions”. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences 8, sy. 4 (Aralık 2022): 703-21. https://doi.org/10.28979/jarnas.1104751.
EndNote Aydın B, Doğu M, Aşkın Kılınç A, Demir S, Tarım B, Aktürk D, Pezikoğlu F, Burucu V, Aslan M (01 Aralık 2022) Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences 8 4 703–721.
IEEE B. Aydın, M. Doğu, A. Aşkın Kılınç, S. Demir, B. Tarım, D. Aktürk, F. Pezikoğlu, V. Burucu, ve M. Aslan, “Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions”, JARNAS, c. 8, sy. 4, ss. 703–721, 2022, doi: 10.28979/jarnas.1104751.
ISNAD Aydın, Başak vd. “Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions”. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences 8/4 (Aralık 2022), 703-721. https://doi.org/10.28979/jarnas.1104751.
JAMA Aydın B, Doğu M, Aşkın Kılınç A, Demir S, Tarım B, Aktürk D, Pezikoğlu F, Burucu V, Aslan M. Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions. JARNAS. 2022;8:703–721.
MLA Aydın, Başak vd. “Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions”. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences, c. 8, sy. 4, 2022, ss. 703-21, doi:10.28979/jarnas.1104751.
Vancouver Aydın B, Doğu M, Aşkın Kılınç A, Demir S, Tarım B, Aktürk D, Pezikoğlu F, Burucu V, Aslan M. Evaluation of Consumers’ Aspects on Organic Farming Products by Regions. JARNAS. 2022;8(4):703-21.


TR Dizin 20466

ASCI Database31994



Academindex 30370    

SOBİAD 20460               

Scilit 30371                        

29804 As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).