Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hava Trafik Kontrol Acil Durum Yönetimi Simülasyonlu Eğitim Uygulamalarında Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin Kullanımı: Kuramsal Bir Bakış

Yıl 2020, , 147 - 161, 24.06.2020
https://doi.org/10.30518/jav.713537

Öz

Bu makalenin amacı, akademik olarak uygulanan probleme dayalı öğrenme (PDÖ) ve havacılık çevresindeki simülasyonlu acil durum eğitiminin (SADE) benzer yönlerini ortaya koymak ve hava trafik kontrolörü eğitimi performansını geliştirebilecek öneriler geliştirmektir. Bu amaçla probleme dayalı öğrenme hakkında bilgi verilmiş ve karşılaştırmalı olarak hava trafik kontrolörü yetiştirmede simülasyonlu acil durum eğitimi uygulama süreçleri ele alınmıştır. PDÖ ve SADE arasında senaryolarla probleme dayalı çözümlerin geliştirilmesi, öğrencilerin sorumluluk almaları, öğrencilerin cesaretlendirilmesi, gerçek olaylardan seçilen acil durumların öğrenciye direkt olarak bilgi verilmeden çözülmesinin istenmesi gibi benzerlikler ve destekleyici yönler bulunmaktadır. Acil durumlarda hava trafik kontrolörlerinin rollerinden hareketle PDÖ ve SADE uygulamalarının birlikte ele alınmasının geçerli ve güvenilir yöntem kullanımı gibi potansiyel faydaları tartışılmıştır. Hava trafik kontrolörlerinin acil durum görevlerinin simülasyonu hakkında bilgiler verilmiştir. Son olarak, hava trafik yönetiminde acil durum eğitimi için sonuç ve öneriler verilmiştir. Bu çalışmada gerçekleştirilen karşılaştırmalı yaklaşım ile eğitim alanında sistemli şekilde gerçekleştirilen uygulamaların havacılık operatörlerinin yetiştirilmesinde daha yaygın ve etkin bir şekilde temel alınması vurgulanmaktadır.

Kaynakça

  • [1] International Civil Aviation Organization (ICAO). Annex 1, To the Convention on International Civil Aviation Personnel Licesing, Montreal, July. 2006.
  • [2] International Civil Aviation Organization (ICAO). Annex 19 To the Convention on International Civil Aviation, Safety Management, Firs edition, ICAO Publication, July, (1-2). 2013.
  • [3] S. Malakis, T. Kontogiannis ve B. Kirwan, “Managing emergencies and abnormal situations in air traffic control (Part I): taskwork strategies”. Appl Ergon 41:620-627. 2010.
  • [4] Oxford Dictionaries, Oxford Dictionaries, https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/emergency [Erişim Tarihi: 20-Mart-2020].
  • [5] B. Yoruk-Acikel, U. Turhan ve Y. Akbulut, “Effect of multitasking on simulator sickness and performance in 3D aerodrome control training”. Simulation & Gaming. https://doi.org/10.1177/1046878117750417. 2017.
  • [6] U. Turhan, “Siber Saldırılar ve Hava Trafik Yönetimi GüvenliğI”. Keskin U. (Eds.). Havacı-lık Güvenliği, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. ISBN:978-975-06-1871-0, 2016.
  • [7] Kokpit.aero, http://www.kokpit.aero/thy-acil-inis-milano-ucagi (Erişim Tarihi: 15.04.2018)
  • [8]Britannica, https://www.britannica.com/event/September-11-attacks (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
  • [9] T. H. Kean, ve L. H. Hamilton, “The 9/11Comission Report (Yale University Report)”. Abst-ract retrieved April 10, 2018, from http://avalon.law.yale.edu/sept11/911Report.pdf. 2011.
  • [10] M. Prandini, V. Putta ve J. Hu, “A probalistic measure of air traffic complexity in three-dimensional airspace”, International Journal of Adaptive Control and Signal Processing, s.1242-1249. 2010.
  • [11] U. Turhan, “Hava trafik kontrolörü adaylarının seçimi ve Türkiye’deki uygulama”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. Eskişehir. 2007.
  • [12] J. C. Price ve J. S. Forrest, Practical Airport Operations, Safety and Emergency Management. Elsevier, Amsterdam. s. 391. 2016.
  • [13]SHGM, http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2129-hava (Erişim Tarihi: 29.04.2018)
  • [14] M. Temizel, “Terörizmde Yeni Milad: 11 Eylül 2001”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 14, 1-2. 2011.
  • [15] A. Özer, “11 Eylül, Bölünen Dünya, Huntington ve Çatışma”, İnsan Bilimleri Dergisi (4,2). 2007.
  • [16]Forbes,https://www.forbes.com/sites/quora/2017/09/11/how-air-traffic-control-moved-to-protect-the-rest-of-the-planes-in-the-air-on-911/#3049bd5d7610 (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
  • [17]Anadolu Üniversitesi https://anadolu.edu.tr/akademik/fakulteler/326/hava-trafik-kontrol-bolumu/program-profili (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
  • [18] Eurocontrol. Guidelines for ATCO Common Core Content Initial Training. 2004
  • [19] D. H. Jonassen, “Toward a Design Theory of Problem Solving”. Educational Technology Research and Development, 48(4), 63-85. 2000.
  • [20] M.T. Karaboğa, “Bilgi Toplumunda Eleştrisel Düşünme Eğitiminin Önemi ve Gerekliliğine İlişkin Bir Çalışma” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 37-49. 2019.
  • [21] A. İ. Boran, ve R. Aslaner, “Bilim ve sanat merkezlerinde matematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 15-32. 2008.
  • [22] H. S. Barrows ve R. M. Tamblyn, Problem-based learning: An approach to medical education. New York: Springer Publishing Company. 1980.
  • [23] D. Boud ve G.I. Felettı, The challenge of problem-based learning. (2nd ed.). London: Kogan Page. 1998.
  • [24] W. J. Stepien, S. A. Gallagher ve D. Workman “Problem-based learning for traditional and interdisciplinary classrooms”, Journal for the Educational of the Gifted, 16, 5–17. 1993.
  • [25] M. J. Hannafin, K. M. Hannafin, Land, S. M. ve K. Oliver, “Grounded practice and the design of constructivist learning environments”. Educational Technology Research and Development, 45(3), 101-117. 1997.
  • [26] G.R. Norman ve H.G. Schmidt. “Effectiveness of problem-based learning curricula: Theory practice and paper darts”, Med Educ, 34: 721–728. 2000.
  • [27] N. A. Glasgow, New curriculum for new times: a guide to student-centered, problem-based learning. Thousand Oaks, California: Corwin Press. 1997.
  • [28] M. Koçakoğlu, “Probleme dayalı öğrenme: Yapılandırmacılığın özü”. Milli Eğitim Dergisi, 39, 68-82. 2010.
  • [29] W. Yuzhı, “Using problem-based learning and teaching analytical chemistry”, The China Papers, 28–33. 2003.
  • [30] Z. N. Baysal, M. Duman, K. Arkan ve E. Hastürk, “Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Görsel Sunu ve Yazma Eğilimlerine Etkisi”. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4 (2), 78-90. 2012.
  • [31] M. Tuncer, “Proje Tabanlı Öğrenme ile Problem Tabanlı Öğrenmenin Fark ve Benzerlikleri”. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 395-409. 2009.
  • [32] B. Aksoy, “Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı”. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara. 2004.
  • [33] F. Kaptan ve H. Korkmaz, “Fen Eğitiminde Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-192. 2001.
  • [34] U. Turhan, “Hava trafik kontrolörlerinin performansında iş yükünün etkileri ve hava trafik kontrolörleri üzerinde bir uygulama”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 2001.
  • [35]Skybrary, https://www.skybrary.aero/index.php/Category:Aircraft_Emergency_and_Unusual_Situations (Erişim Tarihi: 20.04.2018)
  • [36] D. İnel, E. Evrekli ve A. G. Balım, Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme: bir modül örneği “sinir sistemi”. 9. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir, Türkiye. 23–25 Eylül. 2010.
  • [37] A. Shepherd ve B. Cosriff, “Problem-Based Learning: A Bridge between Planning Education and Planning Practice”. Journal of Planning Education and Research, 17, 348-357.Skybray. 1998.
  • [38] Civil Aviation Authority, CAP 745: Aircraft Emergencies: Considerations for air traffic controllers, 2005.
  • [39] Eurocontrol, Guidelines for Controller Training in the Handling of Unusual/Emergency Situations. 2003.

Emergency Management Simulation Practices with Problem Based Learning Method in Air Traffic Control Training: Theoretic Approach

Yıl 2020, , 147 - 161, 24.06.2020
https://doi.org/10.30518/jav.713537

Öz

The aim of this paper is to present similar principles and specifications of academically developed problem based learning (PBL) and experiences of simulated emergency training (SET) in aviation environment and also provide suggestions to improve performance of air traffic controller emergency training. For this purpose, the information about problem based learning was given basicly and applications with sample scenarios were discussed comparatively about simulated emergency management training for air traffic controllers. There are similarities and supportive elements between PBL and SET such as development of solutions based on problems and scenarios, student encouragement, student instruction without direct information to perform management of emergencies taken from real cases. The potential benefits of combining problem based learning and simulated emergency training approaches as reliability and validity were discussed considering the roles of air traffic controllers. The simulation details of air traffic controller tasks were given for operational emergency situations. Finally, the conclusion and suggestions were presented for emergency training in air traffic management. 

Kaynakça

  • [1] International Civil Aviation Organization (ICAO). Annex 1, To the Convention on International Civil Aviation Personnel Licesing, Montreal, July. 2006.
  • [2] International Civil Aviation Organization (ICAO). Annex 19 To the Convention on International Civil Aviation, Safety Management, Firs edition, ICAO Publication, July, (1-2). 2013.
  • [3] S. Malakis, T. Kontogiannis ve B. Kirwan, “Managing emergencies and abnormal situations in air traffic control (Part I): taskwork strategies”. Appl Ergon 41:620-627. 2010.
  • [4] Oxford Dictionaries, Oxford Dictionaries, https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/emergency [Erişim Tarihi: 20-Mart-2020].
  • [5] B. Yoruk-Acikel, U. Turhan ve Y. Akbulut, “Effect of multitasking on simulator sickness and performance in 3D aerodrome control training”. Simulation & Gaming. https://doi.org/10.1177/1046878117750417. 2017.
  • [6] U. Turhan, “Siber Saldırılar ve Hava Trafik Yönetimi GüvenliğI”. Keskin U. (Eds.). Havacı-lık Güvenliği, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. ISBN:978-975-06-1871-0, 2016.
  • [7] Kokpit.aero, http://www.kokpit.aero/thy-acil-inis-milano-ucagi (Erişim Tarihi: 15.04.2018)
  • [8]Britannica, https://www.britannica.com/event/September-11-attacks (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
  • [9] T. H. Kean, ve L. H. Hamilton, “The 9/11Comission Report (Yale University Report)”. Abst-ract retrieved April 10, 2018, from http://avalon.law.yale.edu/sept11/911Report.pdf. 2011.
  • [10] M. Prandini, V. Putta ve J. Hu, “A probalistic measure of air traffic complexity in three-dimensional airspace”, International Journal of Adaptive Control and Signal Processing, s.1242-1249. 2010.
  • [11] U. Turhan, “Hava trafik kontrolörü adaylarının seçimi ve Türkiye’deki uygulama”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. Eskişehir. 2007.
  • [12] J. C. Price ve J. S. Forrest, Practical Airport Operations, Safety and Emergency Management. Elsevier, Amsterdam. s. 391. 2016.
  • [13]SHGM, http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2129-hava (Erişim Tarihi: 29.04.2018)
  • [14] M. Temizel, “Terörizmde Yeni Milad: 11 Eylül 2001”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 14, 1-2. 2011.
  • [15] A. Özer, “11 Eylül, Bölünen Dünya, Huntington ve Çatışma”, İnsan Bilimleri Dergisi (4,2). 2007.
  • [16]Forbes,https://www.forbes.com/sites/quora/2017/09/11/how-air-traffic-control-moved-to-protect-the-rest-of-the-planes-in-the-air-on-911/#3049bd5d7610 (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
  • [17]Anadolu Üniversitesi https://anadolu.edu.tr/akademik/fakulteler/326/hava-trafik-kontrol-bolumu/program-profili (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
  • [18] Eurocontrol. Guidelines for ATCO Common Core Content Initial Training. 2004
  • [19] D. H. Jonassen, “Toward a Design Theory of Problem Solving”. Educational Technology Research and Development, 48(4), 63-85. 2000.
  • [20] M.T. Karaboğa, “Bilgi Toplumunda Eleştrisel Düşünme Eğitiminin Önemi ve Gerekliliğine İlişkin Bir Çalışma” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 37-49. 2019.
  • [21] A. İ. Boran, ve R. Aslaner, “Bilim ve sanat merkezlerinde matematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 15-32. 2008.
  • [22] H. S. Barrows ve R. M. Tamblyn, Problem-based learning: An approach to medical education. New York: Springer Publishing Company. 1980.
  • [23] D. Boud ve G.I. Felettı, The challenge of problem-based learning. (2nd ed.). London: Kogan Page. 1998.
  • [24] W. J. Stepien, S. A. Gallagher ve D. Workman “Problem-based learning for traditional and interdisciplinary classrooms”, Journal for the Educational of the Gifted, 16, 5–17. 1993.
  • [25] M. J. Hannafin, K. M. Hannafin, Land, S. M. ve K. Oliver, “Grounded practice and the design of constructivist learning environments”. Educational Technology Research and Development, 45(3), 101-117. 1997.
  • [26] G.R. Norman ve H.G. Schmidt. “Effectiveness of problem-based learning curricula: Theory practice and paper darts”, Med Educ, 34: 721–728. 2000.
  • [27] N. A. Glasgow, New curriculum for new times: a guide to student-centered, problem-based learning. Thousand Oaks, California: Corwin Press. 1997.
  • [28] M. Koçakoğlu, “Probleme dayalı öğrenme: Yapılandırmacılığın özü”. Milli Eğitim Dergisi, 39, 68-82. 2010.
  • [29] W. Yuzhı, “Using problem-based learning and teaching analytical chemistry”, The China Papers, 28–33. 2003.
  • [30] Z. N. Baysal, M. Duman, K. Arkan ve E. Hastürk, “Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Görsel Sunu ve Yazma Eğilimlerine Etkisi”. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 4 (2), 78-90. 2012.
  • [31] M. Tuncer, “Proje Tabanlı Öğrenme ile Problem Tabanlı Öğrenmenin Fark ve Benzerlikleri”. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 395-409. 2009.
  • [32] B. Aksoy, “Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı”. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara. 2004.
  • [33] F. Kaptan ve H. Korkmaz, “Fen Eğitiminde Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-192. 2001.
  • [34] U. Turhan, “Hava trafik kontrolörlerinin performansında iş yükünün etkileri ve hava trafik kontrolörleri üzerinde bir uygulama”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 2001.
  • [35]Skybrary, https://www.skybrary.aero/index.php/Category:Aircraft_Emergency_and_Unusual_Situations (Erişim Tarihi: 20.04.2018)
  • [36] D. İnel, E. Evrekli ve A. G. Balım, Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme: bir modül örneği “sinir sistemi”. 9. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir, Türkiye. 23–25 Eylül. 2010.
  • [37] A. Shepherd ve B. Cosriff, “Problem-Based Learning: A Bridge between Planning Education and Planning Practice”. Journal of Planning Education and Research, 17, 348-357.Skybray. 1998.
  • [38] Civil Aviation Authority, CAP 745: Aircraft Emergencies: Considerations for air traffic controllers, 2005.
  • [39] Eurocontrol, Guidelines for Controller Training in the Handling of Unusual/Emergency Situations. 2003.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uzay Mühendisliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Uğur Turhan 0000-0002-0653-0630

Birsen Açıkel 0000-0002-6067-5697

Tarık Güneş 0000-0003-3098-7654

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2020
Kabul Tarihi 5 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Turhan, U., Açıkel, B., & Güneş, T. (2020). Hava Trafik Kontrol Acil Durum Yönetimi Simülasyonlu Eğitim Uygulamalarında Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin Kullanımı: Kuramsal Bir Bakış. Journal of Aviation, 4(1), 147-161. https://doi.org/10.30518/jav.713537

Journal of Aviation - JAV 


www.javsci.com - editor@javsci.com


9210This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence