Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hava Araçlarında Kullanılan ULB Cihazlarının Güvenilirlik İncelemesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 36 - 44, 26.06.2018
https://doi.org/10.30518/jav.420060

Öz

Halk tarafından genelde kara kutu olarak bilinen
FDR(Flight Data Recorder) ve CVR(Cockpit Voice Recorder) kayıt cihazları
havacılık için çok önemlidir. Havacılıkta FDR ve CVR cihazlarına takılı olarak
kullanılan ULB(Underwater Locator Beacon) ise su ile temas ettiğinde belirli
bir frekansta akustik sinyal yayan bir sualtı ses vericisidir. Enkazın suya
battığı hava aracı kazalarında, arama – kurtarma ekiplerinde bulunan akustik
alıcılar vasıtası ile ULB sinyalleri tespit edilir ve kayıt cihazlarının
sualtındaki konumları hesaplanır. Bu sayede kayıt cihazlarına ve uçak enkazına
ulaşılabilir, kazanın kök nedenlerini bulmak için araştırmalar yapılabilir. Son
yıllarda yaşanan bazı uçak kazalarında okyanusa düşen uçakların arama
çalışmalarında ULB cihazlarının tespit edilemediği görülmüştür. Havacılık
dünyasında sık tartışılan bir konu haline gelen ULB regülasyonları ile ilgili
otoriteler bazı değişiklikler yapmışlardır. Bu çalışmada, sualtı akustik
doğasının karakteristik özelliklerinden kaynaklanan etkilerin dışında, ULB
cihazlarından beklenen performansın alınamamasının olası nedenleri, otoriteler
tarafından yapılan değişikliklerin muhtemel etkileri ve hali hazırda problemin
devam etmesine neden olabilecek faktörler incelenmiştir.

Kaynakça

  • [1] http://www.ntsb.gov/safety/safety-recs/recletters/a-15-001-008.pdf. [Erişim Tarihi: 17-Şubat-2016].
  • [2] http://www.fire.tc.faa.gov/pdf/na68-7.pdf. [Erişim Tarihi: 20-Ekim-2016].
  • [3] http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgFAR.nsf/0/95BF75814BC85D3A85256673004EF515?OpenDocument. [Erişim Tarihi: 20-Ekim-2016].
  • [4] http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgFAR.nsf/0/6875BE9FA3130F2B85256673004EF5DE?OpenDocument. [Erişim Tarihi: 20-Ekim-2016].
  • [5] Armand Jay Filer, Programmable underwater acoustic beacon, 1976, 3,992,692., United States Patent
  • [6] Steven M. Shope, Spread spectrum underwater location beacon system, 1990, 4,951,263., United States Patent
  • [7] Michael C. Winterhalter, Endre Berecz, Locator beacon disposed internal to an enclosure of a flight data recorder and method therefor, 2010, US 20100063654A1, United States Patent
  • [8] Walden, Tim Steller, A transducer for a locator beacon and an underwater locator beacon, 2012, EP2735380A1, EUROPEAN PATENT
  • [9] Jianhua Zheng, A new design of underwater locator beacon with integrated pressure sensor, 2013, 2013088275 A1, World Intellectual Property Organization (WIPO)
  • [10] S. S. Wang, H. S. Hung, J. J. Ho, J. X. Ling, C. H. Yeh, “ Improving detection technique for flight recorders of the distress airplanes crashed into ocean by integrating inertial navigation system into underwater locator beacon, ” Journal of Marine Science and Technology, 23(4), 467-474, 2015.
  • [11] H. Jay Spiegel, Extended life, timed pinger for aircraft, 2016, US9268310 B2, United States Patent
  • [12] https://fenix.tecnico.ulisboa.pt/downloadFile/395143172650/dissertacao.pdf. [Erişim Tarihi: 12-Haziran-2014].
  • [13] http://www.radiantpowercorp.com/wp-content/uploads/2015/04/DK120-90-Tech-Manual-03-TM-0063-REV-A.pdf. [Erişim Tarihi: 30-Ocak-2018].
  • [14] https://www.casa.gov.au/file/151971/download?token=bk9o7Ylr. [Erişim Tarihi: 17-Ocak-2018].
  • [15] https://www.bea.aero/uploads/tx_elyextendttnews/metron.search.analysis.pdf. [Erişim Tarihi: 23-Ağustos-2016].
  • [16] https://www.bea.aero/docspa/2009/f-cp090601.en/pdf/f-cp090601.en.pdf. [Erişim Tarihi: 18-Ocak-2018].
  • [17] D. J. Eckman, L. M. Maillart, A. J. Schaefer, “Optimal pinging frequencies in the search for an immobile beacon, ” IIE Transactions, 48(6), 489-500, 2016.
  • [18] https://www.atsb.gov.au/media/5773565/operational-search-for-mh370_final_3oct2017.pdf. [Erişim Tarihi: 18-Ocak-2018].
  • [19] http://graphics8.nytimes.com/packages/images/nytint/docs/documents-for-the-testimony-of-us-airways-flight-1549/original.pdf. [Erişim Tarihi: 22-Ocak-2018].
  • [20] https://ia800309.us.archive.org/23/items/ReportOfTheCourtInvestigatingAccidentToAirIndia747On23rdJune1985/ReportOfTheCourtInvestigatingAccidentToAirIndia747On23rdJune1985.pdf. [Erişim Tarihi: 18-Ocak-2018].
  • [21] http://avherald.com/h?article=4987fb09. [Erişim Tarihi: 21-Şubat-2018].
  • [22] http://www.deepoceansearch.com/newwebsite/2016/09/09/natoque-penatibus-etiam-magnis-dis-parturient/. [Erişim Tarihi: 21-Şubat-2018].

Reliability Study of ULB Devices Used in Aircrafts

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 36 - 44, 26.06.2018
https://doi.org/10.30518/jav.420060

Öz

FDR (Flight Data Recorder) and CVR (Cockpit
Voice Recorder) devices, which are known as black boxes by the public, are very
important for aviation. ULB(Underwater Locator Beacon) is an underwater sound
projector which is activated by water immersion and it is attached to FDR and
CVR in aviation use. If an aircraft is submerged in water after an air
accident, ULB signal can be detected by hydrophones held by SAR teams and then
underwater locations of the recorder devices will be calculated. Thus, wreckage
and recorders can be found and investigations can be carried out to find out
root causes of the accident. ULB devices could not be detected during search
operations of some accidents occurred over the ocean in recent years.
Authorities have been making some changes to ULB regulations which become a
matter of debate in aviation community very often. In this study, possible
causes of the unexpected low performance of ULB devices besides the effects
originated by natural characteristics of the underwater acoustic environment,
potential improvements of changes made by authorities, and existing other
factors which may contribute to the problem were examined.

Kaynakça

  • [1] http://www.ntsb.gov/safety/safety-recs/recletters/a-15-001-008.pdf. [Erişim Tarihi: 17-Şubat-2016].
  • [2] http://www.fire.tc.faa.gov/pdf/na68-7.pdf. [Erişim Tarihi: 20-Ekim-2016].
  • [3] http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgFAR.nsf/0/95BF75814BC85D3A85256673004EF515?OpenDocument. [Erişim Tarihi: 20-Ekim-2016].
  • [4] http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgFAR.nsf/0/6875BE9FA3130F2B85256673004EF5DE?OpenDocument. [Erişim Tarihi: 20-Ekim-2016].
  • [5] Armand Jay Filer, Programmable underwater acoustic beacon, 1976, 3,992,692., United States Patent
  • [6] Steven M. Shope, Spread spectrum underwater location beacon system, 1990, 4,951,263., United States Patent
  • [7] Michael C. Winterhalter, Endre Berecz, Locator beacon disposed internal to an enclosure of a flight data recorder and method therefor, 2010, US 20100063654A1, United States Patent
  • [8] Walden, Tim Steller, A transducer for a locator beacon and an underwater locator beacon, 2012, EP2735380A1, EUROPEAN PATENT
  • [9] Jianhua Zheng, A new design of underwater locator beacon with integrated pressure sensor, 2013, 2013088275 A1, World Intellectual Property Organization (WIPO)
  • [10] S. S. Wang, H. S. Hung, J. J. Ho, J. X. Ling, C. H. Yeh, “ Improving detection technique for flight recorders of the distress airplanes crashed into ocean by integrating inertial navigation system into underwater locator beacon, ” Journal of Marine Science and Technology, 23(4), 467-474, 2015.
  • [11] H. Jay Spiegel, Extended life, timed pinger for aircraft, 2016, US9268310 B2, United States Patent
  • [12] https://fenix.tecnico.ulisboa.pt/downloadFile/395143172650/dissertacao.pdf. [Erişim Tarihi: 12-Haziran-2014].
  • [13] http://www.radiantpowercorp.com/wp-content/uploads/2015/04/DK120-90-Tech-Manual-03-TM-0063-REV-A.pdf. [Erişim Tarihi: 30-Ocak-2018].
  • [14] https://www.casa.gov.au/file/151971/download?token=bk9o7Ylr. [Erişim Tarihi: 17-Ocak-2018].
  • [15] https://www.bea.aero/uploads/tx_elyextendttnews/metron.search.analysis.pdf. [Erişim Tarihi: 23-Ağustos-2016].
  • [16] https://www.bea.aero/docspa/2009/f-cp090601.en/pdf/f-cp090601.en.pdf. [Erişim Tarihi: 18-Ocak-2018].
  • [17] D. J. Eckman, L. M. Maillart, A. J. Schaefer, “Optimal pinging frequencies in the search for an immobile beacon, ” IIE Transactions, 48(6), 489-500, 2016.
  • [18] https://www.atsb.gov.au/media/5773565/operational-search-for-mh370_final_3oct2017.pdf. [Erişim Tarihi: 18-Ocak-2018].
  • [19] http://graphics8.nytimes.com/packages/images/nytint/docs/documents-for-the-testimony-of-us-airways-flight-1549/original.pdf. [Erişim Tarihi: 22-Ocak-2018].
  • [20] https://ia800309.us.archive.org/23/items/ReportOfTheCourtInvestigatingAccidentToAirIndia747On23rdJune1985/ReportOfTheCourtInvestigatingAccidentToAirIndia747On23rdJune1985.pdf. [Erişim Tarihi: 18-Ocak-2018].
  • [21] http://avherald.com/h?article=4987fb09. [Erişim Tarihi: 21-Şubat-2018].
  • [22] http://www.deepoceansearch.com/newwebsite/2016/09/09/natoque-penatibus-etiam-magnis-dis-parturient/. [Erişim Tarihi: 21-Şubat-2018].
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uzay Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ercan Kıvanç

Satılmış Ürgün

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 9 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kıvanç, E., & Ürgün, S. (2018). Hava Araçlarında Kullanılan ULB Cihazlarının Güvenilirlik İncelemesi. Journal of Aviation, 2(1), 36-44. https://doi.org/10.30518/jav.420060

Journal of Aviation - JAV 


www.javsci.com - editor@javsci.com


9210This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence