This
study attempts to solve the relation between job satisfaction and
organizational citizenship. Job satisfaction is the emotion that the service
provider derives from moral and material needs matches personal value judgments
after providing a service. Organizational citizenship, on the other hand,
emphasizes the quality and activities of service providers exhibit voluntarily
outside the formal job descriptions. The job satisfaction scale and the
organizational citizenship scale were delivered to 300 people in administrative
positions in the university, and 210 people returned to the survey in full. The
data obtained were statistically analyzed and it was seen that there was a
meaningful relation between the job satisfaction scale and the organizational
citizenship scale in the middle level as a result of the analyzes made.
Job Satisfaction Organizational Citizenship Personality Characteristics Organizational Citizenship Scale Minnesota Job Satisfaction Scale
Bu
çalışmada iş tatmini ile örgütsel vatandaşlığın bağlantısı çözümlenmeye
çalışılmıştır. İş tatmini; hizmet veren kişinin gerçekleştirdiği iş sonucunda
elde ettiği manevi ya da maddi gereksinimlerinin bireysel değer yargılarıyla
örtüşmesi sonucunda yaşadığı duygudur. Örgütsel vatandaşlık ise, hizmet verenlerin resmi iş kapsamlarının
dışında gönüllü olarak sergiledikleri etkinlikleri ve niteliklerini
göstermektedir. İş tatmini ölçeği ile örgütsel vatandaşlık ölçeği üniversitede
idari pozisyonlarda hizmet veren 300 kişiye ulaştırılmış olup 210 kişi ankete
eksiksiz dönüş yapmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel analize tabi
tutulmuş ve yapılan analizler sonucunda örgütsel vatandaşlık ölçeği ile
örgütsel iş tatmini ölçeği arasında orta düzeyde, anlamlı bir ilişkinin olduğu
görülmüştür.
İş Tatmini Örgütsel Vatandaşlık Kişilik Özellikleri Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği Minnesota İş Tatmini Ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |