The aim of this study is to investigate the experience differences of eight and eleven grade students’ related to specializing, generalizing, conjecturing and proving stages of mathematical thinking. For that purpose, were performed 2 worksheet that indicated mathematical thinking stages to 14 eight and 11 eleven grade students. The data structure was analyzed with discriptive analysis. The results that acquired from worksheets and observation during the perform were indicated they are forced to express themselves both mathematically and verbally that either groups progressively throuhg to theproving stage, as well as further at eight grade students.
Mathematical thinking mathematical thinking stage primary education secondary education.
Bu çalısmanın amacı sekizinci ve on birinci sınıf ögrencilerinin matematiksel düsünmenin özellestirme, genelleme, varsayımda bulunma ve ispatlama asamalarındaki yasantı farklılıklarını incelemektir. Bu amaçla 14 sekizinci sınıf ve 11 on birinci sınıf ögrencisine matematiksel düsüncenin üzerinde durulan asamalarını içeren 2 çalısma yapragı uygulanmıstır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmistir. Çalısma yapraklarından ve uygulama sırasında yapılan gözlemlerden elde edilen sonuçlar; sekizinci sınıf ögrencilerinin daha fazla olmakla birlikte her iki grubun da ispat asamasına dogru ilerledikçe kendilerini hem matematiksel olarak hem de sözel olarak ifade etmek de zorlandıklarını göstermektedir.
Matematiksel düsünme matematiksel düsünme asamaları ilkögretim ortaögretim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1 |