BibTex RIS Kaynak Göster

USING EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN SCIENCE AND TECHNOLOGY CLASSES: A CASE STUDY

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 4, 137 - 148, 01.12.2015

Öz

This study describes class teachers’ perceptions, experiences and views about using educational technologies in Science and Technology classes. To this end, a total of 10 teachers, 5 male and 5 females, working at a low socioeconomic level state primary school in Kırşehir, were included in the study. The data collection tool used was a “semi-structured interview form”. The study was conducted with two researchers, one of whom kept interview notes and recorded the interviews with a recorder and video-camera. The other researcher asked the questions to class teachers and tried to keep the interviews within a chat atmosphere but without diverting from the aim. The data thus collected were analyzed with descriptive data analysis. The findings suggested that using educational technologies in Science and Technology classes contributes positively to the teaching-learning process.

Kaynakça

  • Akı, F., Nur, Gürel, Z., Muştu, C. ve Oğuz, O. (2005). Fen bilimleri eğitiminde bilgisayar kullanımının öğrenciler üzerine etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4, 47-58.
  • Akpınar, E., Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 93-100.
  • De Vos, A.S., Strydom, H., Fouche, C.B., & Delport, C.S.L. (2002). Research at grass roots. for the social sciences and human professions. Pretoria: Van Schaik Publishers.
  • Demiraslan, Y. ve KOÇAK USLUEL, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational, 4, 109-113.
  • Eren, G.A. (1998). İlköğretim okullarının 4. sınıf fen bilgisi öğretiminde araç-gereç (deney yaprakları) ve bulmaca tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gelişli, Y. (2007). Öğretim teknolojisi kullanımı açısından bir öğretim kurumunun değerlendirilmesi: “Red Cedar İlköğretim Okulu”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 49-68.
  • Glesne, C., & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers An Introduction. London:Longman Group Ltd.
  • Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury, Park, CA: Sage Publication, Inc.
  • Hamurcu, H. (2000). İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin araç-gereç kullanımı ve bu açıdan il eğitim araçları merkezi çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hançer, H. ve Hançer, A.H. (2007). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin bilgisayara yönelik tutuma etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15, 549-560.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 90-101.
  • Kıyıcı, G. ve Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuarı dersinde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 130-134.
  • Koca, M., (2006). Bilgi ve iletişim teknolojileri kabul ve kullanımı birleştirilmiş modelinin değişkenlerine göre öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Mason, J. (1996). Qualitative researching. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öz, B. (2007). 2001 ilköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen ve teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Rüzgar, B. (2005). Bilginin eğitim teknolojilerinden yararlanarak eğitimde paylaşımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 114-119.
  • Vural, B. (2004). Eğitim-öğretimde teknoloji ve materyal kullanımı. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Yalın, H.İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A.E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286.
  • Yenice, N., Sümer, Ş., Oktaylar, H. C. ve Erbil, E., (2003). Fen bilgisi derslerinde bilgisayar destekli öğretimin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 152-158.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2008). A case study on the use of materials by classroom teachers. Educational Sciences: Theory & Practice, 8, 285-322.
  • Yumuşak, A. ve Aycan, Ş. (2002). Fen bilgisi eğitiminde bilgisayar destekli çalışmanın faydaları: Demirci (MANİSA)’de bir örnek. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimler Dergisi, 16, 197-204.

EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 4, 137 - 148, 01.12.2015

Öz

Bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji derslerinde eğitim teknolojisi kullanımına ilişkin algıları, deneyimleri ve görüşleri betimlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Kırşehir ili merkezine bağlı alt sosyo-ekonomik düzeydeki bir devlet ilköğretim okulunda öğretmenlik yapmakta olan beş erkek ve beş bayan olmak üzere toplam 10 sınıf öğretmeni çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Çalışmalar iki araştırmacı eşliğinde yürütülmüş olup, araştırmacılardan biri görüşme sırasında gerekli notları tutmuş, ses kayıt cihazı ve video-kamera ile ses ve görüntü kaydını yapmıştır. Diğer bir araştırmacı ise sınıf öğretmenlerine araştırmanın amacı doğrultusunda gerekli sorular yöneltip, görüşmelerin amaçtan sapmadan bir sohbet havası içerisinde yürütülmesine çaba gösterilmiştir. Araştırmada toplanan veriler betimsel analiz ile yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Fen ve Teknoloji dersinde eğitim teknolojilerinin kullanılmasının, öğretme-öğrenme sürecine olumlu katkılarda bulunduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akı, F., Nur, Gürel, Z., Muştu, C. ve Oğuz, O. (2005). Fen bilimleri eğitiminde bilgisayar kullanımının öğrenciler üzerine etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4, 47-58.
  • Akpınar, E., Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 93-100.
  • De Vos, A.S., Strydom, H., Fouche, C.B., & Delport, C.S.L. (2002). Research at grass roots. for the social sciences and human professions. Pretoria: Van Schaik Publishers.
  • Demiraslan, Y. ve KOÇAK USLUEL, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational, 4, 109-113.
  • Eren, G.A. (1998). İlköğretim okullarının 4. sınıf fen bilgisi öğretiminde araç-gereç (deney yaprakları) ve bulmaca tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gelişli, Y. (2007). Öğretim teknolojisi kullanımı açısından bir öğretim kurumunun değerlendirilmesi: “Red Cedar İlköğretim Okulu”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 49-68.
  • Glesne, C., & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers An Introduction. London:Longman Group Ltd.
  • Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury, Park, CA: Sage Publication, Inc.
  • Hamurcu, H. (2000). İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin araç-gereç kullanımı ve bu açıdan il eğitim araçları merkezi çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hançer, H. ve Hançer, A.H. (2007). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin bilgisayara yönelik tutuma etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15, 549-560.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 90-101.
  • Kıyıcı, G. ve Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuarı dersinde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 130-134.
  • Koca, M., (2006). Bilgi ve iletişim teknolojileri kabul ve kullanımı birleştirilmiş modelinin değişkenlerine göre öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Mason, J. (1996). Qualitative researching. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öz, B. (2007). 2001 ilköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim fen ve teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Rüzgar, B. (2005). Bilginin eğitim teknolojilerinden yararlanarak eğitimde paylaşımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 114-119.
  • Vural, B. (2004). Eğitim-öğretimde teknoloji ve materyal kullanımı. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Yalın, H.İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A.E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286.
  • Yenice, N., Sümer, Ş., Oktaylar, H. C. ve Erbil, E., (2003). Fen bilgisi derslerinde bilgisayar destekli öğretimin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 152-158.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2008). A case study on the use of materials by classroom teachers. Educational Sciences: Theory & Practice, 8, 285-322.
  • Yumuşak, A. ve Aycan, Ş. (2002). Fen bilgisi eğitiminde bilgisayar destekli çalışmanın faydaları: Demirci (MANİSA)’de bir örnek. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimler Dergisi, 16, 197-204.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Murat Özdemir

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özdemir, A. M. (2015). EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Journal of Educational Science, 3(4), 137-148.
AMA Özdemir AM. EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Journal of Educational Science. Aralık 2015;3(4):137-148.
Chicago Özdemir, Alper Murat. “EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Journal of Educational Science 3, sy. 4 (Aralık 2015): 137-48.
EndNote Özdemir AM (01 Aralık 2015) EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Journal of Educational Science 3 4 137–148.
IEEE A. M. Özdemir, “EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI”, Journal of Educational Science, c. 3, sy. 4, ss. 137–148, 2015.
ISNAD Özdemir, Alper Murat. “EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Journal of Educational Science 3/4 (Aralık 2015), 137-148.
JAMA Özdemir AM. EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Journal of Educational Science. 2015;3:137–148.
MLA Özdemir, Alper Murat. “EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Journal of Educational Science, c. 3, sy. 4, 2015, ss. 137-48.
Vancouver Özdemir AM. EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNDE KULLANILMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Journal of Educational Science. 2015;3(4):137-48.