Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of the Learning Activities Covered in the 5th Grade Science Textbooks Based on 2005 and 2013 Turkish Science Curricula

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 49 - 55, 21.01.2015
https://doi.org/10.21891/jeseh.59425

Öz

The aim of this study is to analyze the learning activities covered in 5th grade elementary science textbooks which depend on 2005 and 2013 elementary science curricula. Two elementary science textbooks depends on 2005 science curriculum and two elementary science textbooks depend on 2013 science curriculum were researched. The study is a qualitative research and the data were analysed through the document analysis technique. The findings revealed that textbooks based on 2005 science curriculum includes more activities. In addition, these activities were found to be designed to evaluate student learning. There was no preparation for workbooks in 2013 science curriculum. Based on the findings obtained some suggestions are developed about the design of the textbooks.

Kaynakça

  • Aydın S. and Çakıroğlu J. (2010). “Teachers’ views related to the new science and technology curriculum: Ankara case”, Elementary Education Online, Vol, 9(1), pp. 301-315.
  • Aydoğdu, C. and Candan, S. (2012). Fen ve teknoloji dersine ait bazı etkinliklerin laboratuvar kullanım tekniği açısından incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi Akademik, 1(4), 32-43.
  • Bulduk, Ö. (2014). Examıne The Seventh Grade Scıence And Technology Textbook And Teacher’s Guıde Book In Terms Of Laboratory Usage Technıque (Unpublished Master's Thesis). Hacettepe University,Institute of Educational Sciences. Ankara.
  • Burton R. S. (2014, 25 Mayıs). “Readability, Logodiversity, and the Effectiveness of College Science Textbooks”, Erişim tarihi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1035554.pdf.
  • Creswell J. W. (2007). Qualitative Inquiry Research Design. Choosing Among Five Approaches, Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Erten S. (1993). “Biyoloji laboratuvarlarının önemi ve laboratuvarlarda karşılaşılan problemler”. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 9, pp. 315-330.
  • Evren (2013). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: Evren Yayınları.
  • Glažar, S. A., and Devetak I. (2006). Eksperimentalno delo kot del poučevanja in učenja naravoslovja (pp. 121-129). In Strgar, J. & Naji, M. (Eds.): Naravoslovje v teoriji in šolski praksi. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
  • Herga N. R., Grmek M.I and Dınevski D. (2014). “Virtual laboratory as an element of visualization when teaching chemical contents in science class”, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 13, No. 4, pp. 157-165.
  • Hofstein, A., and Lunetta, V. (2004). The Laboratory in science education: fundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), 28-54.
  • Kaptan F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kim H.T and Kim J. G. (2013). “How do high school science textbooks in Korea, Japan, and the U.S. explain bioaccumulation-related concepts?”, Science Education International Vol. 24, No. 4, pp. 416-436.
  • Logar, A. and Ferk Savec, V. (2011). Students' hands-on experimental work vs lecture demonstration in teaching elementary school chemistry. Acta Chimica Slovenica, 58, 866-875.
  • MEB. (2005). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (2012). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2005). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2013). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2014). Yardımcı ders materyalleri. Erişim adresi: http://aydincik66.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_09/23014529_yardmcdersmateryalleri18.09.2014.pdf
  • Pickering, M. (1993). The teaching laboratory through history. Journal of Chemical Education, 70(9), 699-700.
  • Semih Yayıncılık. (2012). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: Semih Yayınları.
  • Tesfaye, C.L. and White, S. (2014). High School Physics Textbooks, Resources and Teacher Resourcefulness .Results from the 2012-13 Nationwide Survey of High School Physics Teachers. One Physics Ellipse, College Park, MD 20740. 301.209.3070 • stats@aip.org
  • Vrtačnik, M. (1999). Vizualizacija v kemijskem izobraževanju, Kemija v šoli, 11 (1), 2-8.
  • Yaşar, I.Z., Karadaş, A. and Kırbaşlar, F. G. (2013). 6-8. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Kitaplarındaki “Madde Ve Değişim” Öğrenme Alanı Etkinlikleri İle Programdaki Kazanımların İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 19 (2013-1) 65-90.
  • Yangın S. and Dindar H. (2007). “İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 33, pp. 240-252.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yildiz-Duban, N. (2013). Science and technology teachers’ views of primary school science and technology curriculum. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(1), 64-74.
  • Yılmaz A. (2004). “Lise 3 Kimya Ders kitabında mevcut deneylerde kullanılan kimyasalların insan sağlığı ve laboratuvar güvenliği açısından tehlikeli özelliklerine yönelik öğrencilerin bilgi düzeyleri ve öneriler”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol, 27, pp. 251-259.
Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 49 - 55, 21.01.2015
https://doi.org/10.21891/jeseh.59425

Öz

Kaynakça

  • Aydın S. and Çakıroğlu J. (2010). “Teachers’ views related to the new science and technology curriculum: Ankara case”, Elementary Education Online, Vol, 9(1), pp. 301-315.
  • Aydoğdu, C. and Candan, S. (2012). Fen ve teknoloji dersine ait bazı etkinliklerin laboratuvar kullanım tekniği açısından incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi Akademik, 1(4), 32-43.
  • Bulduk, Ö. (2014). Examıne The Seventh Grade Scıence And Technology Textbook And Teacher’s Guıde Book In Terms Of Laboratory Usage Technıque (Unpublished Master's Thesis). Hacettepe University,Institute of Educational Sciences. Ankara.
  • Burton R. S. (2014, 25 Mayıs). “Readability, Logodiversity, and the Effectiveness of College Science Textbooks”, Erişim tarihi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1035554.pdf.
  • Creswell J. W. (2007). Qualitative Inquiry Research Design. Choosing Among Five Approaches, Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Erten S. (1993). “Biyoloji laboratuvarlarının önemi ve laboratuvarlarda karşılaşılan problemler”. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 9, pp. 315-330.
  • Evren (2013). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: Evren Yayınları.
  • Glažar, S. A., and Devetak I. (2006). Eksperimentalno delo kot del poučevanja in učenja naravoslovja (pp. 121-129). In Strgar, J. & Naji, M. (Eds.): Naravoslovje v teoriji in šolski praksi. Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
  • Herga N. R., Grmek M.I and Dınevski D. (2014). “Virtual laboratory as an element of visualization when teaching chemical contents in science class”, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 13, No. 4, pp. 157-165.
  • Hofstein, A., and Lunetta, V. (2004). The Laboratory in science education: fundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), 28-54.
  • Kaptan F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kim H.T and Kim J. G. (2013). “How do high school science textbooks in Korea, Japan, and the U.S. explain bioaccumulation-related concepts?”, Science Education International Vol. 24, No. 4, pp. 416-436.
  • Logar, A. and Ferk Savec, V. (2011). Students' hands-on experimental work vs lecture demonstration in teaching elementary school chemistry. Acta Chimica Slovenica, 58, 866-875.
  • MEB. (2005). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB (2012). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2005). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2013). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2014). Yardımcı ders materyalleri. Erişim adresi: http://aydincik66.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_09/23014529_yardmcdersmateryalleri18.09.2014.pdf
  • Pickering, M. (1993). The teaching laboratory through history. Journal of Chemical Education, 70(9), 699-700.
  • Semih Yayıncılık. (2012). İlköğretim 5. Sınıflar Fen ve Teknoloji Ders Kitabı. Ankara: Semih Yayınları.
  • Tesfaye, C.L. and White, S. (2014). High School Physics Textbooks, Resources and Teacher Resourcefulness .Results from the 2012-13 Nationwide Survey of High School Physics Teachers. One Physics Ellipse, College Park, MD 20740. 301.209.3070 • stats@aip.org
  • Vrtačnik, M. (1999). Vizualizacija v kemijskem izobraževanju, Kemija v šoli, 11 (1), 2-8.
  • Yaşar, I.Z., Karadaş, A. and Kırbaşlar, F. G. (2013). 6-8. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Kitaplarındaki “Madde Ve Değişim” Öğrenme Alanı Etkinlikleri İle Programdaki Kazanımların İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 19 (2013-1) 65-90.
  • Yangın S. and Dindar H. (2007). “İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 33, pp. 240-252.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yildiz-Duban, N. (2013). Science and technology teachers’ views of primary school science and technology curriculum. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(1), 64-74.
  • Yılmaz A. (2004). “Lise 3 Kimya Ders kitabında mevcut deneylerde kullanılan kimyasalların insan sağlığı ve laboratuvar güvenliği açısından tehlikeli özelliklerine yönelik öğrencilerin bilgi düzeyleri ve öneriler”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol, 27, pp. 251-259.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Articles
Yazarlar

Cemil Aydogdu

Sahin Idin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydogdu, C., & Idin, S. (2015). An Analysis of the Learning Activities Covered in the 5th Grade Science Textbooks Based on 2005 and 2013 Turkish Science Curricula. Journal of Education in Science Environment and Health, 1(1), 49-55. https://doi.org/10.21891/jeseh.59425