Increased number of vehicles due to various reasons brings along with drawbacks,
such as traffic congestion and consequently, carbon dioxide emissions, loss of time,
fuel and energy consumption. Traffic congestion reaches its peak value in
intersections. One of the basic control methods used to provide solutions to the
problems occurring especially at the intersections of urbans is signal control.
Signalization is one of the factors that have a significant impact on cycle length,
junction capacity, vehicle delay and other indicators [15]. In order for such an
important factor to be functional, it is of great importance that the right of way given
to the vehicle groups in the intersections is done with the right timing. There is a
tendency for adaptive methods to be used because the existing fixed-loop control
systems are beginning to be inadequate in rapid urban life over time. Today, the most
common use of adaptive methods is the applications made by expert systems. One of
these expert systems is the Fuzzy Logic approach. In this study, the time required for
the green light in an isolated junction is modeled in the case of the change in the
volume of traffic and the average speed of the vehicles in the intersection way with
the help of the Fuzzy Logic Toolbox of the MATLAB package programme. In this
way, it is aimed that the traffic control is dynamic and compatible with the current
condition.
: Fuzzy Logic Traffic Control Intersection Volume of Traffic Green Light Timing
Çeşitli nedenlerle artan araç sayısı, trafik sıkışıklığını ve bunun sonucunda
karbondioksit emisyonu, zaman kaybı, akaryakıt ve enerji tüketimi gibi
olumsuzlukları beraberinde getirmektedir. Trafik sıkışıklığı, kesişen yol kesimlerinde
zirve değerine ulaşmaktadır. Özellikle büyük kentlerin kavşaklarında meydana gelen
sorunlara çözüm sunmak amacıyla kullanılan temel denetim yöntemlerinden biri
sinyal kontrolüdür. Sinyalizasyon; döngü uzunluğu, kavşak kapasitesi, araç
gecikmesi ve diğer göstergeler üzerinde önemli etkisi olan faktörlerden biridir [15].
Bu denli önemli bir faktörün işlevsel olabilmesi için kavşak kollarında araç gruplarına
verilen geçiş hakkı doğru zamanlama ile yapılması oldukça büyük bir öneme sahiptir.
Mevcut sabit süreli kontrol sistemleri zaman içerisinde hızlı kent yaşamına yetersiz
gelmeye başladığından adaptif yöntemlerin kullanılmasına yönelik bir eğilim vardır.
Günümüzde adaptif yöntemlerin en yaygın kullanımı, uzman sistemler aracılığı ile
yapılan uygulamalardır. Bu uzman sistemlerden biri de Bulanık Mantık yaklaşımıdır.
Bu çalışmada MATLAB paket programının “Fuzzy Logic (Bulanık Mantık) Araç
Kutusu” yardımıyla trafik hacminin ve o kavşak kolundaki araçların ortalama hızının
değişmesi durumunda, izole bir kavşakta yeşil ışık için gereken sürenin modellemesi
yapılmıştır. Bu şekilde, trafik kontrolünün dinamik ve mevcut koşula uyum
sağlayabilen bir yapıda olması hedeflenmiştir.
Bulanık Mantık Trafik Kontrolü Kavşak Trafik Hacmi Yeşil Işık Süresi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |