Infiltration of moisture into the Warm Mix Asphalt (WMA) mixture is one of the primary factors that potentially compromises pavement structural integrity. This paper evaluates the effectiveness of a warm mix additive as an antistripping agent in WMA. In this study, to simulate field environmental conditions in the laboratory, asphalt mixture specimens were first exposed to long-term aging and moisture damage (simultaneously). Different aspects of WMA and Hot Mix Asphalt (HMA) performance including compactability, workability, tensile and shear strengths were then studied and compared. A 3D image analysis was performed to precisely quantify the percentage of failure contributed by adhesion on the fractured surface of the tested specimens. The test results showed that WMA samples were not only more workable and compactable compared to HMA but also exhibited superior resistance toward moisture damage over HMA even after experiencing severe moisture conditioning. Such trend was also observed based on higher strength and lower adhesion failure of WMA compared to HMA, regardless of test type. The tensile and shear stresses results indicated that utilization of cubical aggregates in asphalt mixtures can improve mixture performance. Moreover, the 3D image analysis results showed that the cubical aggregates utilized to prepare modified WMA exhibited lower adhesion failure which could be correlated to the effectiveness of the WMA additive.
Warm mix additive Cubical aggregates Moisture conditioning Long-term aging Imaging technique
The authors would like to acknowledge the Malaysian Ministry of Higher Education for funding this research through the Fundamental Research Grant Scheme FRGS/2/2013/TK07/USM/01/1 which enables this paper to be written.
Ilık Karışım Asfalt (WMA) karışımına nemin sızması, kaplamanın yapısal bütünlüğünü potansiyel olarak tehlikeye atan birincil faktörlerden biridir. Bu makale, ılık karışım katkı maddesinin WMA'da soyulma önleyici bir madde olarak etkinliğini değerlendirmektedir. Bu çalışmada, laboratuvarda saha ortam koşullarını simüle etmek için, asfalt karışım numuneleri önce uzun süreli yaşlanma ve nem hasarına (eşzamanlı olarak) maruz bırakılmıştır. Daha sonra sıkıştırılabilirlik, işlenebilirlik, çekme ve kesme dayanımları dahil olmak üzere WMA ve Sıcak Karışım Asfalt (HMA) performansının farklı yönleri incelendi ve karşılaştırıldı. Test edilen numunelerin kırık yüzeyindeki yapışmanın neden olduğu bozulma yüzdesini kesin olarak ölçmek için bir 3D görüntü analizi yapıldı. Test sonuçları, WMA numunelerinin HMA'ya kıyasla yalnızca daha fazla işlenebilir ve sıkıştırılabilir olduğunu değil, aynı zamanda şiddetli nem koşullandırmasına maruz kaldıktan sonra bile HMA'ya göre nem hasarına karşı üstün direnç sergilediğini gösterdi. Bu eğilim, test türünden bağımsız olarak, HMA'ya kıyasla WMA'nın daha yüksek mukavemeti ve daha düşük yapışma bozulmasına dayalı olarak da gözlendi. Çekme ve kayma gerilmeleri sonuçları, asfalt karışımlarda kübik agrega kullanımının karışım performansını iyileştirebileceğini göstermiştir. Ayrıca, 3D görüntü analizi sonuçları, modifiye WMA'yı hazırlamak için kullanılan kübik agregaların, WMA katkı maddesinin etkinliği ile ilişkilendirilebilecek daha düşük yapışma bozulması sergilediğini gösterdi.
Ilık karışım katkı maddesi Kübik agregalar Nem şartlandırması Uzun süreli yaşlandırma Görüntüleme tekniği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2 |