Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 3, 104 - 109, 30.09.2019

Öz

Kaynakça

  • Alkaya, & Yıldırım. (2000). Taşıt Kaynaklı Kirleticilerin Azaltılma Yöntemleri. Ekoloji Çevre Dergisi, 15-20.
  • Atımtay, A. (2003). Ankara’da Önemli Kavşaklardaki Hidrokarbon Kirliliğinin İncelenmesi. V. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi, 1-4 Ekim 2003. ANKARA.
  • Casanova, J., Ariztegui, J., & Valdes, M. (2004). A Structured Methodology to Calculate Traffic Emissions Inventories for City Centres. Science of the Total Environment, 334-335, 101-109.
  • DÖNMEZ, D., SEMERCİOĞLU , H., CÖMERT, Ö., & ÜZMEZ, G. (2009). DİZEL MOTOR İLE ÇALIŞAN BELEDİYE OTOBÜSLERİNİN İNCELENMESİ VE EMİSYON ENVANTERLENMESİ. BİTİRME TEZİ. SAKARYA.
  • Fatma, Şükrü, K. (2018). Konya Merkezinde Hava Kirliliğine Bazı Meteorolojik Faktörlerin Etkisi. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 54-61.
  • IKONAIR. (2012). KONYA İÇİN HAVA KALİTESİ DEĞERLENDİRME RAPORU (2007-2010) . KONYA.
  • Kaytakoğlu, Var, & Öcal. (1995). Motorlu Taşıtlardan Kaynaklanan Kirlilik ve Giderme Yöntemleri. Yanma ve Hava Kirliliği Kontrolü 3. Ulusal sempozyumu. ANKARA, 1995.
  • KGM. (2017). Trafik ve Ulaşım Bilgileri. 3. Bölge: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü.
  • Nurrohim, A., & Sakugawa, H. (2004). A fuel-based inventory of NOx and SO2 emissions from manufacturing industries in Hiroshima Prefecture, Japan. Applied Energy, vol:78, (s. 355-369.).
  • SERT, I. (2008). Balıkesir İl Merkezinde Motorlu Taşıtlardan Kaynaklanan Emisyon Envanterinin Hesaplanması. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir.
  • TAS, F. (2006). Hava Kirliliği ve Kastamonu Şehir Merkezi İçin Değerlendirme Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Çevre Bilimleri. ANKARA.
  • TSMS. (2018). Turkish State Meteorological Service. Temperature Calibration Laboratory: https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/sicaklik-analizi.aspx?s=m#sfB
  • Tuik. (2018). Türkiye İstatistik Kurumu - Tuik. Nüfus ve Demografi: http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist
  • Turalıoğlu, & Bayraktar. (2003). Partikül Maddelerin Genel Değerlendirilmesi. Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu IV, (s. 356-361

Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 3, 104 - 109, 30.09.2019

Öz

The increase in the population of the world brings the significant
challenges of protection our environment and atmosphere from being polluted. As
the economic growth and urban development of any city depends on transportation
it’s necessary to understand their negative impacts and their changing rates as
well in order to optimize our traffic network planning. This study aims to
investigate the air pollutants including NOX, PM and CO caused by
motor vehicles in Konya province. The annual average daily traffic of the motor
vehicles on Turkish state highways inside Konya borders considering their types
and fuel were used for calculation the annual emission rates of the pollutants
between 2010 and 2017.  The emission
values of each year comparatively evaluated and the effects of personal cars in
total were identified. As a result, we found that the total taken pathways
length increased by 67.8 % in 2017 according to 2010. Therefore, the increase
in the amount of NOX, CO and PM found as 18.2 %, 66.7% and 32.1%
respectively in 2017 according to 2010. Lastly the length of the pathways
traveled by personal cars was made %64.18 of the total in 2010 and increases to
68.14% in 2017. We understood from study that most significant vehicles with
respect to the contribution in air pollutions are ranked as personal cars and
then motor vehicles using diesel fuels. While the vehicles using LPG has a
lower effect.

Kaynakça

  • Alkaya, & Yıldırım. (2000). Taşıt Kaynaklı Kirleticilerin Azaltılma Yöntemleri. Ekoloji Çevre Dergisi, 15-20.
  • Atımtay, A. (2003). Ankara’da Önemli Kavşaklardaki Hidrokarbon Kirliliğinin İncelenmesi. V. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi, 1-4 Ekim 2003. ANKARA.
  • Casanova, J., Ariztegui, J., & Valdes, M. (2004). A Structured Methodology to Calculate Traffic Emissions Inventories for City Centres. Science of the Total Environment, 334-335, 101-109.
  • DÖNMEZ, D., SEMERCİOĞLU , H., CÖMERT, Ö., & ÜZMEZ, G. (2009). DİZEL MOTOR İLE ÇALIŞAN BELEDİYE OTOBÜSLERİNİN İNCELENMESİ VE EMİSYON ENVANTERLENMESİ. BİTİRME TEZİ. SAKARYA.
  • Fatma, Şükrü, K. (2018). Konya Merkezinde Hava Kirliliğine Bazı Meteorolojik Faktörlerin Etkisi. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 54-61.
  • IKONAIR. (2012). KONYA İÇİN HAVA KALİTESİ DEĞERLENDİRME RAPORU (2007-2010) . KONYA.
  • Kaytakoğlu, Var, & Öcal. (1995). Motorlu Taşıtlardan Kaynaklanan Kirlilik ve Giderme Yöntemleri. Yanma ve Hava Kirliliği Kontrolü 3. Ulusal sempozyumu. ANKARA, 1995.
  • KGM. (2017). Trafik ve Ulaşım Bilgileri. 3. Bölge: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü.
  • Nurrohim, A., & Sakugawa, H. (2004). A fuel-based inventory of NOx and SO2 emissions from manufacturing industries in Hiroshima Prefecture, Japan. Applied Energy, vol:78, (s. 355-369.).
  • SERT, I. (2008). Balıkesir İl Merkezinde Motorlu Taşıtlardan Kaynaklanan Emisyon Envanterinin Hesaplanması. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir.
  • TAS, F. (2006). Hava Kirliliği ve Kastamonu Şehir Merkezi İçin Değerlendirme Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Çevre Bilimleri. ANKARA.
  • TSMS. (2018). Turkish State Meteorological Service. Temperature Calibration Laboratory: https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/sicaklik-analizi.aspx?s=m#sfB
  • Tuik. (2018). Türkiye İstatistik Kurumu - Tuik. Nüfus ve Demografi: http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist
  • Turalıoğlu, & Bayraktar. (2003). Partikül Maddelerin Genel Değerlendirilmesi. Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu IV, (s. 356-361
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerife Yurdagül Kumcu

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 3 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kumcu, Ş. Y. (2019). Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya. Journal of International Environmental Application and Science, 14(3), 104-109.
AMA Kumcu ŞY. Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya. J. Int. Environmental Application & Science. Eylül 2019;14(3):104-109.
Chicago Kumcu, Şerife Yurdagül. “Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya”. Journal of International Environmental Application and Science 14, sy. 3 (Eylül 2019): 104-9.
EndNote Kumcu ŞY (01 Eylül 2019) Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya. Journal of International Environmental Application and Science 14 3 104–109.
IEEE Ş. Y. Kumcu, “Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya”, J. Int. Environmental Application & Science, c. 14, sy. 3, ss. 104–109, 2019.
ISNAD Kumcu, Şerife Yurdagül. “Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya”. Journal of International Environmental Application and Science 14/3 (Eylül 2019), 104-109.
JAMA Kumcu ŞY. Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya. J. Int. Environmental Application & Science. 2019;14:104–109.
MLA Kumcu, Şerife Yurdagül. “Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya”. Journal of International Environmental Application and Science, c. 14, sy. 3, 2019, ss. 104-9.
Vancouver Kumcu ŞY. Comparative Investigation of Traffic Emission Rates in Konya. J. Int. Environmental Application & Science. 2019;14(3):104-9.

“Journal of International Environmental Application and Science”