Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role and Importance of Education with Museum in Students’ Choice of Profession and Career Planning

Yıl 2021, Cilt: 3, 1 - 19, 30.11.2021
https://doi.org/10.51637/jimuseumed.846747

Öz

In order to educate individuals who can look at the future with hope and who are happy with their job, innovations have been carried out in the education system and many attempts have been made for this purpose. These attempts are aimed at enabling students to manage the process of preparing for the future in the healthiest way and therefore to do the profession they want at the end of this process. For this purpose, the need to find out students’ interests and talents and direct them to departments suitable for these interests and talents has stood out. In Germany, which is one of the countries with this system, an activity for this is carried out in a museum called Museum Mensch und Natur. With a technical trip to this museum, the opportunities offered to students in the museum to discover their interests and talents and also to help teachers to find out students’ interests and talents have been observed closely. It is important to bring students together with visuals and models of different professions in an environment and to enable them to make observations and examinations so that they can have awareness and motivation about the profession they want to have in the future. Case study design was used in the present study which examines how such a system can be built in our country. Museums like Museum Mensch und Natur can be built in each city in our country and thus by visiting these museums, students can be motivated for the profession they want to have in the future, rather than being curious about it. It is thought that with the establishment of such a system in our country, students can benefit effectively from museums in terms of discovering their interests and talents.

Kaynakça

  • Aladağ, E., Akkaya, D. ve Şensöz, G. (2014). Sosyal Bilgiler dersinde sanal müze kullanımının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 199-217.
  • Altın, B. N. ve Oruç, S. (2007, Kasım). Tarih ve coğrafya eğitiminde müze eğitimi ve yaratıcı drama [tam metin bildiri]. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/Bekir_Altin/publication/289964420_Tarih_ve_Cografya_Egitiminde_Muze_Egitimi_ve_Yaratici_Drama/links/5693b1f908ae820ff072781c.pdf 01.07.2020
  • Arslan, M. M. ve Kılıç, Ç. (2000). Bazı Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de zorunlu eğitimde yönlendirme çalışmalarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 148.
  • Bozdoğan, K. ve Sünbül, A. M. (2016). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin ‘müze’ kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 107-127.
  • Bülbül, H. (2017). Müze ile eğitimde bir seçenek olarak “second life” müzeleri. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 167-180.
  • Çalışkan, H. ve Çerkez, S. (2012). Sosyal Bilgiler derslerindeki müzeyle eğitim uygulamalarının öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 162-173.
  • Demir, A. ve Tak, İ. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin müze ile eğitime yaklaşımları (Tokat ili örneği). Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Demir, K. (2004, Temmuz). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öğrencilerin ilgi ve yeteneklerinin geliştirmesi ile ilgili düşünceleri [tam metin bildiri]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, Malatya. Erişim adresi: https://pegem.net/dosyalar/dokuman/78003223.pdf 01.07.2020
  • Demirboğa, E. (2010). Sanal müze ziyaretlerinin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal kazanımları üzerindeki etkileri. (Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Dinç, E., Uzun, C. ve Çoban, O. (2014). Eğitimde kademeler arası geçişle ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 209-235.
  • Gülmez, I. (2014). Avrupa Bı̇rlı̇ğı̇ ülkelerı̇nde meslekı̇ yönlendı̇rmelerı̇n incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 5(9), 93-129.
  • Gültekin, M. (1998). Türkiye ve Avrupa Birliği’ne üye bazı ülkelerde zorunlu eğitim. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler, 71-92.
  • Güngör Atik, G. ve Keleş, H. (2019). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı kapsamında aday tarih öğretmenlerinin jandarma müzesi hakkındaki görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 4(1), 64-76.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999) Müze ve Galeri Eğitimi. (Çev: M.Ö. Evren ve E.G. Kapçı). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Kesici, Ş. (2007). Şube rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin rehberlik ve danışma ihtiyaçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 365-383.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal Bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, (29), 402-422.
  • Önder, A., Abacı, O. ve Kamaraj, I. (2009). “Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi”: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1)25, 103-117.
  • Resmi Gazete (1973). Sayı 14574. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14574.pdf (29.10.2020 tarihinde erişilmiştir.)
  • Sivrikaya, G. (2017). Müzelerin keşif alanı olarak kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 123-135.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487 – 501.
  • Şar, E. ve Sağkol, T. (2013). Eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersi gerekliliği üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 83-90.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde arkeoloji müzelerinin nesne merkezli eğitim etkinlikleriyle kullanılması. (Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Müze kelimesinin tanımı. 29.10.2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Türkmen, H., Zengin, M. ve Kahraman, Z. (2018). Müze uzmanlarının müzelerin eğitimdeki rolü hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi ESTÜDAM Eğitim Dergisi, 3(2), 30-44.
  • URL-1: https://teftis.ktb.gov.tr/TR-14442/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html (29.10.2020 tarihinde erişilmiştir.)
  • Üztemur, S., Dinç, E. ve Acun, İ. (2018). Müzeler ve tarihi mekânlarda uygulanan etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin sosyal bilgilere özgü becerilerinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, T. ve Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104-114.
  • Yılmaz, C. ve Tağrikulu, P (2018, Eylül). Müze ile eğitimin geleceğe hazırlanmaktaki rolüne yönelik bir öneri [özet bildiri]. Uluslararası Öğrenme, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Amasya. Erişim adresi: http://iltercongress.amasya.edu.tr/media/1149/%c4%b1lter-2018-oezet-kitap.pdf
  • Fotolar: Foto 2,5,15: https://www.mmn-muenchen.de/images Foto 1,3,4,6,7,8,9,10,11,12,13,14,16: Cevdet Yılmaz Arşivi

Öğrencilerin Meslek Seçimi ve Kariyer Planlamalarında Müze ile Eğitimin Rolü ve Önemi

Yıl 2021, Cilt: 3, 1 - 19, 30.11.2021
https://doi.org/10.51637/jimuseumed.846747

Öz

Dünden bugüne geleceğe umutla bakan, yaptığı işten mutluluk duyan bireylerin yetiştirilebilmesi için eğitim sisteminde yenilikler yapılmaya çalışılmış ve bunun için pek çok girişimde bulunulmuştur. Bu girişimler, öğrencilerin geleceğe hazırlık sürecini en sağlıklı şekilde yönetebilmeleri dolayısıyla süreç sonunda istedikleri mesleği yapabilmelerine yöneliktir. Bu amaçla öğrencilerin ilgi ve yeteneklerinin keşfedilmesi, bu ilgi ve yeteneğe uygun bölümlere yönlendirilmesi gerekliliği göze çarpmaktadır. Bu sisteme sahip ülkelerden biri olan Almanya’da Museum Mensch und Natur isimli bir müzede buna yönelik bir faaliyet gerçekleştirilmektedir. Bu müzeye gerçekleştirilen teknik bir gezi ile müzede öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini hem kendilerinin hem de öğretmenlerinin keşfedebilmeleri adına kendilerine sunulan bu imkânlar yakından gözlenmiştir. Öğrencilerin birbirinden farklı meslek dallarına ait görseller ve modeller ile bir ortamda buluşturularak gözlem ve incelemelerde bulunmaları, ileride yapmak istedikleri mesleğe ilişkin bir farkındalık oluşturması ve öğrencilerin bu mesleğe ilişkin bir motivasyona sahip olması adına önemlidir. Böyle bir sistemin ülkemizde nasıl tesis edilebileceğinin araştırılmaya çalışıldığı bu çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Ülkemizde her şehirde il merkezinde Museum Mensch und Natur gibi müzeler kurularak öğrencilerin bu müzelere ziyaretler gerçekleştirmeleri böylece yapmak istedikleri mesleğe karşı merak duymaktan öte motive olmaları sağlanabilir. Böyle bir sistemin ülkemizde de kurulması ile öğrencilerin müzelerden ilgi ve yeteneklerini keşfetmeleri anlamında etkin şekilde yararlanılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aladağ, E., Akkaya, D. ve Şensöz, G. (2014). Sosyal Bilgiler dersinde sanal müze kullanımının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 199-217.
  • Altın, B. N. ve Oruç, S. (2007, Kasım). Tarih ve coğrafya eğitiminde müze eğitimi ve yaratıcı drama [tam metin bildiri]. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/Bekir_Altin/publication/289964420_Tarih_ve_Cografya_Egitiminde_Muze_Egitimi_ve_Yaratici_Drama/links/5693b1f908ae820ff072781c.pdf 01.07.2020
  • Arslan, M. M. ve Kılıç, Ç. (2000). Bazı Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de zorunlu eğitimde yönlendirme çalışmalarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 148.
  • Bozdoğan, K. ve Sünbül, A. M. (2016). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin ‘müze’ kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 107-127.
  • Bülbül, H. (2017). Müze ile eğitimde bir seçenek olarak “second life” müzeleri. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 167-180.
  • Çalışkan, H. ve Çerkez, S. (2012). Sosyal Bilgiler derslerindeki müzeyle eğitim uygulamalarının öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 162-173.
  • Demir, A. ve Tak, İ. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin müze ile eğitime yaklaşımları (Tokat ili örneği). Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Demir, K. (2004, Temmuz). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öğrencilerin ilgi ve yeteneklerinin geliştirmesi ile ilgili düşünceleri [tam metin bildiri]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, Malatya. Erişim adresi: https://pegem.net/dosyalar/dokuman/78003223.pdf 01.07.2020
  • Demirboğa, E. (2010). Sanal müze ziyaretlerinin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal kazanımları üzerindeki etkileri. (Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Dinç, E., Uzun, C. ve Çoban, O. (2014). Eğitimde kademeler arası geçişle ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 209-235.
  • Gülmez, I. (2014). Avrupa Bı̇rlı̇ğı̇ ülkelerı̇nde meslekı̇ yönlendı̇rmelerı̇n incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 5(9), 93-129.
  • Gültekin, M. (1998). Türkiye ve Avrupa Birliği’ne üye bazı ülkelerde zorunlu eğitim. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler, 71-92.
  • Güngör Atik, G. ve Keleş, H. (2019). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı kapsamında aday tarih öğretmenlerinin jandarma müzesi hakkındaki görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 4(1), 64-76.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999) Müze ve Galeri Eğitimi. (Çev: M.Ö. Evren ve E.G. Kapçı). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Kesici, Ş. (2007). Şube rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin rehberlik ve danışma ihtiyaçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 365-383.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal Bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, (29), 402-422.
  • Önder, A., Abacı, O. ve Kamaraj, I. (2009). “Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi”: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1)25, 103-117.
  • Resmi Gazete (1973). Sayı 14574. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14574.pdf (29.10.2020 tarihinde erişilmiştir.)
  • Sivrikaya, G. (2017). Müzelerin keşif alanı olarak kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 123-135.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487 – 501.
  • Şar, E. ve Sağkol, T. (2013). Eğitim fakültelerinde müze eğitimi dersi gerekliliği üzerine. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 83-90.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde arkeoloji müzelerinin nesne merkezli eğitim etkinlikleriyle kullanılması. (Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Müze kelimesinin tanımı. 29.10.2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Türkmen, H., Zengin, M. ve Kahraman, Z. (2018). Müze uzmanlarının müzelerin eğitimdeki rolü hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi ESTÜDAM Eğitim Dergisi, 3(2), 30-44.
  • URL-1: https://teftis.ktb.gov.tr/TR-14442/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html (29.10.2020 tarihinde erişilmiştir.)
  • Üztemur, S., Dinç, E. ve Acun, İ. (2018). Müzeler ve tarihi mekânlarda uygulanan etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin sosyal bilgilere özgü becerilerinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, T. ve Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104-114.
  • Yılmaz, C. ve Tağrikulu, P (2018, Eylül). Müze ile eğitimin geleceğe hazırlanmaktaki rolüne yönelik bir öneri [özet bildiri]. Uluslararası Öğrenme, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Amasya. Erişim adresi: http://iltercongress.amasya.edu.tr/media/1149/%c4%b1lter-2018-oezet-kitap.pdf
  • Fotolar: Foto 2,5,15: https://www.mmn-muenchen.de/images Foto 1,3,4,6,7,8,9,10,11,12,13,14,16: Cevdet Yılmaz Arşivi
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Tağrikulu 0000-0002-5221-6888

Cevdet Yılmaz 0000-0003-0430-619X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2020
Kabul Tarihi 25 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3

Kaynak Göster

APA Tağrikulu, P., & Yılmaz, C. (2021). Öğrencilerin Meslek Seçimi ve Kariyer Planlamalarında Müze ile Eğitimin Rolü ve Önemi. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-19. https://doi.org/10.51637/jimuseumed.846747

Map

JOURNAL OF INTERNATIONAL MUSEUM EDUCATION [JIMuseumED]

by-nc.png This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

27839download